AlbumsRecensies

Khalab & M’Berra Ensemble – M’berra (★★★★): Versmelten van tradities

Een intrigerende release kan je M’berra van Khalab en het M’Berra Ensemble wel noemen. Het album herbergt het verhaal van een collectief Malinese muzikanten die een samenwerking aangaan met de Italiaanse producer en elektronicaveteraan Khalab (het alterego van Raffaele Constantino). Het idee alleen al zou moeten volstaan om de oren (en het hart) wijd open te zetten.

In een trek door bewijst deze release dat Real World Records nog steeds een huis van vertrouwen is. Het label dat bestierd wordt door Peter Gabriel blijft met dit muziekalbum de vinger aan de muzikale pols houden, zo blijkt alweer. Opgenomen in een levendige tent aan de grens met Mali, laat het horen hoe dit door bijzonder toeval bijeengekomen groepje muzikanten zowel troost als schoonheid in de muziek vinden.

In het oeuvre van producer Khalab zit al veel langer een voorliefde voor psychedelische en transcenderende ritmes verborgen. Zo werkte hij eerder samen met de Malinese koravirtuoos en percussionist Ballaké Sissoko (zie onder meer het recente “Djourou” album). En ook in zijn niet te versmaden Black Noise 2084 album werd duidelijk dat Khalab een naam was om in de gaten te houden. In het M’Berra Ensemble vinden we overigens onder meer leden van de band Tartit terug.

De (veld)opnames vonden plaats in een door droogte en zand gedomineerd vluchtelingenkamp dat plaats biedt aan 50 000 mensen en vooral ook een plaats is waar muziek een wezenlijk onderdeel van het leven vormt. Waar de vibrerende toearegcultuur een uitweg vindt in traditionele en hoogst spirituele muziek. De crossover met de elektronica-impulsen van Khalab leidt tot een plaat die waarlijk nieuwe muziek laat horen. Zo legt “The Western Guys” een heerlijk dubby-lijntje naar een band als Gorillaz.

Tezelfdertijd documenteert het een tijd en plaats en de impact van de natuur die zijn eigen weg gaat zoals bijvoorbeeld in het tweeledige “Desert Storm”. Maar ook het diepmenselijke komt uitvoerig naar voren. In een vluchtelingenkamp is de wereld er immers vaak een van chaos, van een continu schipperen tussen wanhoop, apathie en veerkracht. Met als uitweg poëzie, tekst én muziek.

Neemt u het maar van ons aan, check dit album. En ontdek samen met ons dat “Curfew” weliswaar aanvangt met wat rommeligere, traditionele griot blues maar langzaam uitwaaiert tot een psychedelisch mengsel waarin zowel heerlijk sputterende vuurwerkbeats als Hendrixiaanse solo’s een plaats krijgen. Het is zowaar exemplarisch voor de trillende opwinding. Dit is waarlijk spirituele, transcendentale muziek.

M’Berra van het Khalab & M’Berra Ensemble brengt een uiterst merkwaardige fusie van traditionele griot blues aangelengd met hedendaagse elektronica, die overigens niet alleen van Khalab afkomstig is. In de hoesnota’s vind je prachtige foto’s van Jean-Marc Caimi terug die dat duidelijk maken. Muzikale innovatie is niet zelden een zaak van met elkaar versmeltende tradities. Dit album is er het meer dan het vitale bewijs van.

Facebook / Instagram

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.