AlbumsRecensies

Son Lux – Tomorrows (★★★★): Naar een morgen waarin alles beter is

‘Morgen wordt alles beter’, het is een slagzin die we na ondertussen meer dan een jaar leven met beperkte vrijheden maar al te graag in de mond nemen. Met zicht op de zomer en tegen dan hopelijk het grootste deel van de vaccinaties achter de rug, lijkt die ‘morgen’ toch al een beetje dichterbij te komen. Maar wat na deze periode waarin onze nieuwsberichten enkel gevuld worden door alweer een nieuwe update van ‘het aantal coronabesmettingen in ons land’? Wat als we morgen opnieuw geconfronteerd worden met de dagelijkse problematieken van onze tijd? Wat als morgen toch niet zo veel beter is?

Jezelf deze vragen voorleggen klinkt misschien wat pessimistisch, maar het vormde wel de aanzet voor Son Lux om te starten aan hun nieuwe project Tomorrows. De Amerikaanse band, die voortvloeide uit een soloproject van oprichter en leadzanger Ryan Lott, nam als uitgangspunt voor hun nieuwe album het voortdurend in twijfel trekken en de ontmanteling van wat bestaat, om dit alles nadien terug van nul op te bouwen. Dat idee van de- en reconstructie zou wel eens mogelijkheden kunnen bieden bij het zoeken naar oplossingen voor onze hedendaagse problemen. En niet enkel op wereldniveau. Begin bij jezelf. Sta open voor verandering.

Son Lux is al langer gekend voor hun experimentele en veelal elektronische postrock. De band bracht op die manier al vijf albums uit over een periode van dertien jaar, waarbij Lanterns – met singles “Lost It to Trying” en “Easy” – toch wel voor een piek in hun naamsbekendheid hebben gezorgd. Voor hun nieuwste ‘experiment’ ging het trio nog net een stapje verder. Het zal zij die de band al een tijdje volgen namelijk niet ontgaan zijn dat er het afgelopen jaar maar liefst drie albums met de titel ‘Tomorrows‘ in hun repertoire verschenen zijn. De mannen knutselden al eerder met melodieën om nieuwe sounds te creëren, maar het spelen met omvang deden ze nu voor het eerst.

Het voordeel aan het uitrekken van een album in drie delen is dat er ruimte ontstaat om de nummers te laten ademen. Bij Son Lux vertaalt zich dat in de tijd nemen om op te bouwen en bepaalde elementen diepgaand uit te werken. In Tomorrows I verdiept de band zich bijvoorbeeld voornamelijk in het gebruik van strijkers en snaarinstrumenten op elke mogelijke manier. Bij Tomorrows II ligt de focus dan weer meer op slagwerk en Tomorrows III brengt beide elementen uiteindelijk samen. Zo is er een prima opbouw aanwezig in het drieledige concept waarbij de eerste twee delen een duidelijke aanloop vormen naar het laatste.

Een constante doorheen de albums is dat elk nummer gelijkaardig klinkt, maar toch op een of andere manier uniek blijft. Son Lux blijft verrassen in hun repetitief zijn. Sommige (ook uit hun eerder werk herkenbare) componenten horen we regelmatig terugkomen. We denken daarbij aan diepe bassen die je op een liveconcert je hele lichaam door zou voelen trillen, of extreem elektronisch bewerkte geluiden waarbij je heel af en toe zou gaan denken dat je koptelefoon het begeven heeft. Die laatste passen gelukkig zo goed in het totaalplaatje dat je ze niet als storend kan ervaren.

In de drie albums heerst een quasi constante, apocalyptische sfeer. Voor wie ooit de serie Dark zag op Netflix – een absolute aanrader trouwens – kunnen we de spanningsopbouw wel wat vergelijken met deze uit de reeks. Son Lux werkt bovendien ook graag met stiltes. Nummers op een bepaald moment volledig laten stilvallen om daarna met een knal alles terug open te gooien in een gestructureerde chaos is iets wat we wel vaker horen terugkomen.

Tomorrows vormt een mooi aansluitend geheel. Voor de meest geslaagde luisterervaring, laat je dan ook best elk deel (apart) in één keer na elkaar spelen. Son Lux staat wel gekend om hun prachtige interludes en die komen hier als rustpunten doorheen de albums extra goed tot hun recht. Uiteraard omvat het drieluik ook nummers die los van het geheel zeer sterk zijn. Denk maar aan “Undertow” uit deel I, “Live Another Life” uit deel II en de laatst uitgekomen single “Vacancy (feat. Kiah Victoria)” uit deel III.

Son Lux overtreft zichzelf opnieuw met dit uit drie delen bestaande meesterwerk. Tomorrows draaide uit tot een geweldig experiment waar we zonder kleerscheuren van af gekomen zijn. ‘How many tomorrows come?’ vraagt het trio zich nog af. Wij kunnen alleen maar hopen dat dit er nog vele mogen zijn met nieuwe muziek van de band.

Facebook / Instagram / Website

30 posts

About author
Meestal een blij (en dansend) beertje!
Articles
Related posts
LiveRecensies

Son Lux @ Ancienne Belgique (AB): Een episch elektronisch meesterwerk

Wie er niet bij was, heeft iets gemist. Gisteravond hield de Amerikaanse band Son Lux voor de laatste etappe deze tour halt…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Son Lux, Mitski & David Byrne - "This Is A Life"

Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om een degelijke soundtrack samen te stellen voor je videogame, serie of film. Dat weten ook…
Muzieknieuwtjes

55 albums om naar uit te kijken in april en mei

Het eerste kwartaal van 2021 loopt ten einde en de lente is eindelijk in het land. Ook de muziekwereld lijkt weer helemaal…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.