AlbumsRecensies

Maximo Park – Nature Always Wins (★★★): Vrolijke fillers

Op het zevende studioalbum van Maximo Park zien we de neonewwaveband deels terugkeren naar de hoekige popstijl die hen halfweg de naughties enig succes leverde. Het vijftal uit Newcastle schipperde toen door het vernieuwde indielandschap tussen Bloc Party, Kaiser Chiefs en hun lokale rivalen The Futureheads. Frontman en boekenworm Paul Smith stond eerder voorzichtig tegenover het nonchalante rockleven en verkoos precieze gitaarlijnen, lopende songstructuren en lenige arpeggio’s om zijn wanhopige liefdesliedjes te vrijwaren van trendvolgen. Die ambitie ging later gepaard met stijlevolutie, totdat Too Much Information uit 2014 volledig overliep in synthpop en hun laatste Risk To Exist eerder naar klassieke funk neigde. Nu slaat de klepel terug naar waar hij vertrokken is met Nature Always Wins.

De titel ontstond als een gevolg van de pandemie die tijdens het schrijfproces al aan de gang was. Zowel het maatschappelijk beleid als de zelfanalyse tijdens de lockdown komen aan bod. Contemplatie is al een tijdje een thema bij dit stelletje poëtische bollebozen. Hoewel de nummers steeds opgewekt klinken en het daardoor een bijna kinderlijk plezier geeft om te luisteren, scheppen de teksten een grimmiger beeld. “Why Must A Building Burnbekritiseert de grote brand in de Grenfelltoren in 2017, terwijl “Child Of The Flatlands” het achtergestelde graafschap Tyneside betreurt. Ook het verouderen van zanger Smith en psychologische ideeën over natuur versus cultuur vinden hun plaats in de teksten. Zo twijfelt “I Don’t Know What I’m Doing” over de juiste manier om een kind op te voeden.

De eerste single “All Of Me” doet een solide worp naar de synthrock van The Killers. “Ardour” en “I Don’t Know What I’m Doing” zijn fraaie rockers in de stijl van hun debuut. Hoewel “Meeting Up” meer in de richting van de synthesizer kijkt, houden de eerste drie tracks de kerk mooi in het midden. De algemene sfeer van de instrumentatie is dus zeker aangenaam en zelfs dansbaar, maar sommige fragmenten voelen echter niet op hun plaats. “Placeholder”, “The Acid Remark” en “Feelings I’m Supposed to Feel” doen ons fronsen aangezien ze als een totaal andere indieband klinken. “Child Of The Flatlands” is nog meer atypisch, maar werkt wel goed als afsluiter.

Na de jeugdige gitaarenergie en de stijlevolutie breekt voor de Britten een derde hoofdstuk aan, waarbij ze de twee samensmelten tot vrolijke pop en introspectieve versen. De persoonlijke ervaringen zijn terug en het politieke commentaar is gebleven. Hoewel de heren de perikelen van hun maturiteit verhalen, zit er nog steeds iets clownesk in hun uitvoering. Dat Paul Smith nog altijd een deukhoed draagt in zijn videoclips, is hier een voorbeeld van. Maximo Park is in geen geval irrelevant geworden, maar toch staan er heel wat plaatshouders op Nature Always Wins. Hun reputatie is al bij al onveranderd gebleven: het blijven Britse buitenbeentjes met een liefde voor speelse muziek en een sociaal geweten, die daar op een gekunstelde manier uiting aan geven.

Website / Facebook / Twitter

167 posts

About author
Alles bij elkaar en in het groot: ooit wil ik nog eens uitsluitend iemand zijn die ja zegt!
Articles
Related posts
InstagramMuzieknieuwtjes

41 albums om naar uit te kijken in februari en maart

In een normaal jaar zouden we nu al rijkhalzend uitkijken naar tientallen concerten die ons voorjaar vulden. We hoeven je niet meer…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Maxïmo Park - "Child of the Flatlands"

Het Britse Maxïmo Park uit Newcastle upon Tyne ontstond tijdens de new wave revival ten midden van de jaren 2000. Hun aanstekelijke…
Live

Maxïmo Park @ Botanique (Rotonde): Vergeten de puntjes op de i te zetten

In de nadagen van het britpop-tijdperk, we situeren ons in het beginstadium van de jaren 2000, werden we overspoeld door een grote…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.