Bram Moony Vermeersch (ART-SPOT.BE)
Favoriete album(s) van 2020: The Avalanches – We Will Always Love You, King Hannah – Tell Me Your Mind And I’ll Tell You Mine, Baxter Dury – The Night Chancers, The Flaming Lips – American Head, Tiny Legs Tim – Call Us When It’s Over, Bdrmm – Bedroom, Kevin Morby – Sundowner, Lyenn – Adrift, Neil Young – Homegrown en Bob Dylan – Rough and Rowdy Ways
Favoriete single(s) van 2020: Adrianne Lenker – “Anything”, Django Django – “Spirals”, Burial feat. Four Tet & Thom Yorke – “His Rope”, Nordmann – “April”, Compro Oro feat. Murat & Esma Ertel – “Valley Of Disbelief”, Kosmo Sound – “Rank”, Kevin Morby – “US Mail”, Perfume Genius – “Jason”, Car Seat Headrest – “There Must Be More Than Blood”, Motorpsycho – “The All Is One”, IDIOTS – “Lonewolf” en Fontaines D.C. – “I Don’t Belong”
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Conceptueel en visueel een goede samenvatting van het coronajaar: The Flaming Lips, band en publiek in de space bubbel. De videoclips bij “Assassins Of Youth” en “Brother Eye”. Ook de passages bij The Late Show with Stephen Colbert & The Tonight Show Starring Jimmy Fallon. Brihang – “Ver Weg”, IDIOTS – “Lipstick Glamgirl”. Van 2019 maar pas in 2020 gezien op Netflix: ANIMA van Thom Yorke. Fantastische videoclip/kortfilm van Paul Thomas Anderson.
Favoriete ontdekking van 2020: King Hannah
Mooiste artwork van 2020: Eels – Earth To Dora, Motorpsycho – The All Is One
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: King Hannah, een tour in uitverkochte zalen aub…(in het najaar van 2021?)
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: H A S T, nieuwe ep Ubi Sunt in februari via Solidude Records. Alex Koo, nieuw album Identified Flying Object verschijnt op 8 februari via WERF Records.
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: Niet zozeer één specifiek nummer, maar wel het feit dat de bands grotendeels zijn blijven releasen zoals voorzien of zelfs een niet-geplande plaat hebben opgenomen (Tiny Legs Tim, bijvoorbeeld). Verder de releases van BLP Records, de drive van het ART-SPOT.BE kantoor en de blijvende inzet van vele organisatoren om er op kleinschalige schaal iets van te blijven maken (in de zomer). Met veel goodwill van media die de bands en de releases een forum gaven. Ook in een vreemd jaar zijn er kansen: Tiny Legs Tim in De Zevende Dag, bijvoorbeeld. En in januari 2021 een Toots Sessie voor Tim en zijn band. En muziek op goede boxen beluisteren, is altijd mooi meegenomen voor de mentale gezondheid.
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Livestreams hoeven niet per se een brak gegeven te zijn. Je kan er ook het verschil mee maken. Gregory Frateur was indrukwekkend tijdens een Artists Unlimited livestream. Nordmann vanuit De Handelsbeurs was op en top professioneel, met dank aan de band, de zaal, de crew en regisseur Maximiliaan Dierickx. Fijn dat een groep als John Ghost op die manier ook een nieuwe kans kreeg na vele gemiste shows en een goede beurt maakte met een livestream vanuit Minard Schouwburg. Idem dito voor Wasdaman vanuit de kelder van De Handelsbeurs. En vette livestream van Kosmo Sound vanuit De Handelsbeurs ook. Verder: De shows van Nordmann, John Ghost, H A ST en Compro Oro op Gent Jazz 1.5. En het woord ‘culturele activiteitenpremie’. En de terugkeer van Duyster, uiteraard.
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Beter, hoezo? Fingers crossed voor concerten in normale omstandigheden. En RSCA kampioen!
Dries Hermans (Gazer Tapes)
Favoriete album(s) van 2020: Kameel – Barkas (Poplar Sounds)
Favoriete single(s) van 2020: William Bassinski – “Tear Vial”, Fred A – “Russische Roulette”, HEISA – “Let Go”, Crackups – “Getting The Vibes” en DJ Aldolino – “Antwerp Curry”
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Filibuster – “Gee”
Favoriete ontdekking van 2020: Alles van Burzum
Mooiste artwork van 2020: Kameel – Barkas (Poplar Sounds)
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Guided By Voices
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: The Yummy Mouths
Overrated en/of underrated in 2020: Dat ieder voor zichzelf maar overratet en underratet!
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: de portables – “The Undercurrent”
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De gecancelde releaseshow met Fake Indians op vrijdag 13 maart in Het Bos in Antwerpen voor ons debuutalbum The Pest.
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Er komen negen cassettes van de portables uit op Gazer Tapes, in 2020 waren dat er slechts drie!
Iwein Segers (Willy)
Favoriete album(s) van 2020: Haim – Women in Music Part. 3
Favoriete single(s) van 2020: Bat Eyes – “Loria”
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Junior – Reiko (Oh My Friend)
Mooiste artwork van 2020: Admiral Freebee – Don’t Follow Me I’m Lost
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ben Kweller
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Junior
Overrated en/of underrated in 2020: Laten we professioneel blijven
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: Morrissey – “What Kind Of People Live In These Houses
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De slacker is back! En radio ook!
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: De comeback van Pavement.
Rik De Bruycker (Studio Brussel)
Favoriete album(s) van 2020: Wilma Archer – A Western Circular, Thundercat – It Is What It Is, Meetsysteem – CR:Go, Open Mike Eagle – Anime, Trauma & Divorce, Soulwax – Deewee Sessions vol. 1 / Synthi 100, Oscar Jerome – Breathe Deep, Gabriel Garzon-Montano – Aguïta, Ashley Morgan – I AM ME U R U NTHATS PERFECT, LA Priest – Gene, Roedel – 247 (Ik ben misschien een béétje bevooroordeeld, maar soit), …
Favoriete single(s) van 2020: Machinedrum – “Kane Train”, Sevdaliza – “Rhode”, Zwangere Guy – “PAPA ZG”, Kutiman – “Elimi Tut”, Dauwd – “Idris”, A$ap Ferg – “Value”en Gabriel-Garzon Montano – “Aguïta”
Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Brihang – “Ver Weg”
Favoriete ontdekking van 2020: De Amerikaan Tobe Nwigwe en het Londense Jockstrap
Mooiste artwork van 2020: Youniss – Youniss
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Farhot, Lex Amor en STR4TA
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Tsugi., Charlotte Adigéry (wanneer niet?!) en Frenetik
Overrated en/of underrated in 2020: Underrated: de Belgische muziekscene
Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: La’Verne Washington – “The Promise”
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Muziek maken is hardcore: het is jezelf blootgeven, de moeilijke weg durven kiezen en voluit gaan voor je passie. No matter what.
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: 2021 is géén schrikkeljaar
Annelies Orye (nethoofd Willy)
Favoriete album(s) van 2020: IDLES – Ultra Mono en Fontaines D.C. – A Hero’s Death
Favoriete single(s) van 2020: “Hero” van Weezer. Ik hou van Weezer.
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Kijkt iemand daar nog naar?
Favoriete ontdekking van 2020: Khruangbin. Dat zit nu standaard in mijn playlist op zondag.
Mooiste artwork van 2020: Ik ben fan van die cover van APPLZ ≠ APPLZ van Millionaire.
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Billy Nomates. Haar single “No” is van het strafste dat ik dit jaar gehoord heb.
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Meskerem Mees! Ze heeft niet voor niks Humo’s Rock Rally gewonnen. En Niels Hendrix – vooral bekend van Fence – maakt nu hele mooie nummers in het Nederlands. Héél benieuwd naar zijn album
Overrated in 2020: “Shame Shame” van Foo Fighters. Ik snap het gewoon niet zo goed.
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: “Lastig” van Niels Hendrix, dat was echt mijn lijflied. Het klopte gewoon echt met hoe ik mij vaak voelde.
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Hoe belangrijk livemuziek is! Ik zag in het begin van de zomer Portland en The Calicos in OLT Rivierenhof: kippenvel. En ook Rhea en Boskat hebben live veel indruk gemaakt. Concerten, een mens heeft dat nodig.
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Ik hoop alleszins omdat er weer concerten en festivals zullen zijn. Fingers crossed!
Wouter Vanhaelemeesch (Kunstencentrum Vooruit)
Favoriete album(s) van 2020: Angel Bat Dawid / Da Brothahood – Live (International Anthem), Sarah Davachi – Cantus, Descant (L.A.T. E. Music), Thiago Nassif – Mente (Gearbox Records), Orphan Fairytale – Tune in Tree Ears (Kraak), Oliver Coates – Skins ’n Slime (RVNG Intl.), Mary Lattimore – Silver Ladders (Ghostly International), Beatrice Dillon – Workaround (PAN), Jean-Marie Mercimek – La Flourenn En Mars (Aguirre Records), Chouk Bwa & The Angstromers – Vodou Alé (Les Disques De Bongo Joe), Art Feynman – Half Price at 33/0 (Western Vinyl), Aïsha Orazbayeva – Music For Violin Alone (SN Variations)
Favoriete single(s) van 2020: US Girls – “4 American Dollars”
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Christeene – “Nightwindow”
Favoriete ontdekking van 2020: Aoife Nessa Frances, Thiaggo Nassif, Vica Pacheco, David Nance, Sophie Straat en Bad Amputee.
Mooiste artwork van 2020: Eartheater – Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin (PAN)
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Glor1a, Ana Alexander, Jasmine Infinity, Bad Amputee, Barry Walker Jr.
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Bloedneus en de Snuitkever, De Nooit Moede, het Bwaa Records label, Zee Skirts
Overrated en/of underrated in 2020: Mochten gerust nog wat meer liefde krijgen: HHY & The Kampala Unit, Kamixlo, Nidia.
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: Sevdaliza – “Shabrang”, Judas Priest – “Locked In”, Sophie Straat – “Nieuw Amsterdam”, Yves Tumor – “Gospel For A New Century”
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De derde editie van Out The Frame op een week van het festival naar de vuilbak moeten verwijzen was wel het muzikale dieptepunt van 2020. Maar toch veel energie gehaald uit de dingen die we wél hebben kunnen doen. Heel de zomer en herfst lang muziek residenties met (als het nog mocht) kleine shows op het einde. Een ietwat gestoorde variété avond met Willy Organ ineen gestoken. Een parcours met GHOST doorheen de hele Vooruit rond de filmklassieker The Shining. Eindelijk nog eens met Kevin Martin kunnen werken tijdens het Videodroom festival. Het Sound of Ghent streaming platform lanceren met een coalitie van de Gentse concertorganisatoren en zalen tussen twee lockdowns door.
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Omdat hopelijk genoeg mensen niet willen terugkeren naar een systeem waarin alles te ongelijk verdeeld is?
Esther Artois (Het Depot, eightdaysaweek)
Favoriete albums 2020: Phoebe Bridgers – Punisher, Fleet Foxes – Shore, Matt Berninger – Serpentine Prison, Eefje De Visser – Bitterzoet, Alice Boman – Dream On, Gordi – Our Two Skins, Sufjan Stevens – The Ascension, Fenne Lily – BREACH, Laura Marling – Song For Our Daughter
Favoriete single(s) van 2020: Phoebe Bridgers – “Kyoto”, Adrianne Lenker – “Anything”, Fleet Foxes – “Can I Believe You”, Fenne Lily – “Birthday”, S. Carey – “Take It With Me”, Oh Wonder – “Don’t You Worry”, Gordi -, “Aeroplane Bathroom”, Angelo De Augustine – “Blue”, Sam De Nef, Camille Camille – “Requiem For A Dreamer”, High Hi – “Daggers”, Billie Eilish – “My Future”
Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Phoebe Bridgers – “Garden Song”
Favoriete ontdekking van 2020: Gordi
Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Julia Jacklin, The Staves
Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Sam De Nef; ik kende hem enkel als frontman van Danny Blue and The Old Socks. Ik ben heel erg fan van de folky wending die hij heeft gemaakt. Zijn eerste single met Camille Camille klinkt veelbelovend. Benieuwd naar wat volgt.
Isbells; werkt op dit moment aan nieuw album. Altijd heel erg fan wat Gaëtan Vandewoude uit z’n mouw schudt.
Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: “Kyoto” – Phoebe Bridgers
Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Helaas veel te weinig liveshows, het gemis naar festivals, maar daartegenover ook veel mooie releases en nog meer tijd om muziek te kunnen ontdekken. Daarbovenop zag ik ongelofelijk veel solidariteit vanuit LIVE2020. Dit solidariteitsfonds voor de Belgische livemuziek zamelt – als aanvulling op de steunmaatregelen vanuit de overheid – geld in voor bands en hun crew, die het afgelopen jaar zonder werk vielen. LIVE2020 wil dat livemuziek in de beste en veiligste omstandigheden kan terugkeren naar onze kleine en grote podia, binnen en buiten. Het is hartverwarmend te zien hoe zowel kleine als grote acties ertoe doen. Samen zijn we #UnitedForLiveMusic!
Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: 2021 zal hoe dan ook een jaar van hoop zijn. Hopen dat livemuziek op een veilige manier kan terugkeren naar onze podia. Hopen dat we opnieuw naar festivals kunnen gaan. Hopen dat bands & crews weer aan de slag kunnen. Hopen dat horeca weer mag heropleven. Hopen dat we weer grenzeloos kunnen dansen, knuffelen en zweten in volle zalen.
(Ontdek de laatste elftallen op pagina 3!)