AlbumsRecensies

Four Tet – Parallel (★★★): Mediteren op hoog niveau

Four Tet verraste vorige donderdag zijn fans met het nieuws dat hij die nacht niet een, maar twee albums zou releasen. Met Parallel krijgen we een opvolger van het uitstekende Sixteen Oceans, dat begin dit jaar uitkwam. Dat zet zijn teller in 2020 op drie albums. Tel daar nog eens een hoop remixes, zijn singles met Burial en Thom Yorke en het opkomend project met Madlib bij en je zou jezelf beginnen afvragen wanneer Kieran Hebden slaapt. Naast Parallel releaset de producer dus ook nog een ander album, maar dat kan je niet onder de naam Four Tet terug vinden. Onder het alias 00110100 01010100 bracht Four Tet in 2017 al eens een album uit, en daar komt met 871 nu een vervolg op. Net als de vorige release onder die naam is 871 meer een verzameling van onafgewerkte ideeën en experimenteel sound design dan een album. Gelukkig houdt 4T de fans meer dan tevreden met Parallel, dat mooi aansluit op Sixteen Oceans.

Four Tet weet je op Parallel alweer mee te nemen op een spannend avontuur door zijn muzikale wereld. Toch opent hij zijn album deze keer met een minder geslaagd experiment. “Parallel 1” is maar liefst 26 minuten lang en daarin gebeurt bijzonder weinig. Je hoort hoe 4T aan het experimenteren gaat met een synthesizer, wat hier en daar prachtige stukjes ambient oplevert, maar je luisteraar 26 minuten laten wachten op het begin van een album, is toch wat te veel van het goede. Maar Four Tet weet wanneer hij veel vraagt van zijn luisteraar en dat zorgt ervoor dat zijn albums zo vlot luisteren. Daarom trekt Hebden met “Parallel 2” het feestje gestaag op gang. Een simpele breakbeat en enkele opzwepende synths zorgen al snel dat je het moeilijke begin vergeet. Een aandachtige luister hoort trouwens de synthesizer uit dat langdradige begin terugkomen in de climax van “Parallel 2”.

Vervolgens gaat 4T verder op hetzelfde elan als we van hem gewend zijn. Hij bezorgt de luisteraar een geweldige trip van beats en zweverige synths, afgewisseld met intiemere stukken die rust bieden. Je weet wat je krijgt als je een Fout Ter album beluistert, maar door zijn geniale productie komt hij in de uitwerking daarvan toch steeds creatief uit de hoek. Neem bijvoorbeeld “Parallel 4”, waar hij zijn productieskills etaleert door enkele vocals te manipuleren tot een bezwerend geheel. Die bezwering wordt kracht bijgezet door een abstracte beat en een golf aan dromerige synthesizers. En dromen lijkt Four Tet op dit album wel vaker te doen. Na een tussenstukje waarin hij even aan het rommelen gaat, kan je op “Parallel 6” vijf minuten wegdromen met een leger aan dromerige belletjes in je oren. Dat geheel vult 4T heel geleidelijk aan met nog meer belletjes en andere hoge klanken, waardoor je als luisteraar in een staat van meditatie geraakt.

Die vibe lijkt Four Tet te willen vasthouden op de rest van het album, want “Parallel 7” duwt je alleen maar verder in die trance van meditatie. Met dat nummer wikkelt Kieran Hebden je in een deken van ambient synthesizers, terwijl subtiele percussie je de weg toont. Alweer een heerlijk rustpunt op een album dat zijn luisteraar duidelijk tot rust wil laten komen na een rotjaar. Ook afsluiters “Parallel 9” en “Parallel 10” liggen in dezelfde lijn en doen het zelfs zonder iets wat maar in de buurt van een beat komt. Dat ambient einde begint met een schoorvoetend stukje piano dat je meeneemt op een wandeling door het bos. Dat mag je best letterlijk nemen, want tijdens “Parallel 9” worden je oren gevuld met vogelgeluiden en andere field recordings om de rustgevende sfeer van dat prachtig stuk piano verder uit te diepen.

Laten we duidelijk zijn: Four Tet toont met dit album alweer wat voor een fantastische en diverse producer hij is. Het muzikaal universum waarin hij zijn luisteraar elke keer weet onder te dompelen, is tot in de kleinste details verschrikkelijk goed uitgewerkt. Toch mist dit album naar onze voorkeur net iets te veel tempo. De lange intro zal veel luisteraars afschrikken en gecombineerd met het ambient einde en de sfeervolle tussenstukjes kom je aan meer dan veertig minuten zonder iets van beat. Gelukkig als Four Tet iets doet, doet hij dat goed. En dus kunnen we dit album zeker aanraden voor wie tot rust wil komen na een stressvolle dag. Fans van beats verwijzen we dan weer door naar voorganger Sixteen Oceans. Four Tet heeft voor ieder wat wils!

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Madlib & Four Tet- "Hopprock"

Begin december kregen we het heugelijke nieuws te horen dat er een nieuw Madlib album zit aan te komen, waarvoor hij samenwerkte…
2020FeaturesInstagramUitgelicht

De 50 beste albums van 2020

Het einde van 2020: voor de ene een tijd om er hoopgevende anti-coronaspreuken tegenaan te gooien, voor de andere het startsein van…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Madlib & Four Tet - "Road Of The Lonely Ones"

Madlib staat al lang niet meer aan het begin van zijn carrière. Begin jaren ’90 kwam de Amerikaanse producer voor het eerst…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.