LiveRecensies

Sylvie Kreusch, Tsar B & Rumours @ Wilde Westen: Terugslag van de toekomstige leading ladies

© CPU – Jan Van Hecke

Drie optredens op een avond en dat in twee verschillende zalen. Door het veranderen van de coronamaatregelen kregen we in aanloop naar deze avond veel e-mails over het schema dat keer op keer veranderde, maar Wilde Westen zette door. De organisatie moest en zou de optredens laten doorgaan. Rumours en Sylvie Kreusch stonden gepland in De Kreun, en tussen die twee optredens wandelden we even naar de Schouwburg om daar Tsar B met slechts één muzikante aan het werk te zien. Drie keer girlpower en telkens op een volledig andere manier; dan kan de avond toch haast niet mislukken?

Het Gentse Rumours mocht de avond openen. Het viertal bracht eerder dit jaar nog een ep uit, die het doorheen de zomer een aantal keer live voorstelde. Ook gisteravond gebeurde dat vol overtuiging. De gelaagde elektronische muziek begon vrijwel elke keer eerder rustig, om langzaamaan te groeien naar een uitbundig nummer waarop gedanst had kunnen worden. De bewegingen van frontvrouw Hannah Vandenbussche ondersteunden de muziek, terwijl wij het moeilijk hadden om stil te zitten.

Het podium was goed gevuld met rook, waardoor de muzikanten amper te zien waren. De zingende schim in het midden deed zo nu en dan denken aan Björk. Met haar eigenzinnig stemgeluid neemt Vandenbussche vriend en vijand mee in de wereld van Rumours. Het enthousiaste handwerk van muzikante Stefanie Mannaerts zorgden bovendien voor een net iets grotere glimlach achter het mondmasker. Het was wat jammer dat het Gentse viertal zo nu en dan verdween in een mysterieuze mist, maar muzikaal gezien was er weinig op aan te merken.

Ooit begon ze als violiste bij School Is Cool, maar ondertussen is ze solo een vaste waarde in het Belgische muzieklandschap. De zang van Tsar B gaat vaak gepaard met stevige experimentele beats, maar dat was afgelopen avond niet het geval. Justine Bourgeus en celliste Trui Amerlinck zaten elk aan het uiteinde van een lange tafel gevuld met servies, kaarsen, bloemen en een opgezette uil. Met maximaal wat basale percussie als ondersteuning brachten de twee vrouwen ingetogen versies van de voornamelijk nieuwe Tsar B-nummers, waardoor het een sfeervolle en relatief rustige set werd.

Het mocht wat gevoeliger afgelopen avond en zo werd de korte show a capella gestart. Ook tijdens een instrumentaal tussenstuk of een subtiele versie van bijvoorbeeld “Unpaintable” toonde Tsar B haar emoties al dan niet via haar viool. Zelfs “Rattlesnake” en “Escalate” wisten overeind te blijven met beperkte instrumentatie, wat geen evidentie is als je weet hoe het origineel klinkt. Zo nu en dan bevatten de uitvoeringen angstaanjagende elementen; deze dreigende sfeer was nog beter tot zijn recht gekomen als het donker was geweest. Toch wist Tsar B ons aangenaam te verrassen met een nieuwe blik op haar muziek.

Na opnieuw een kleine wandeling kwamen we terecht op het laatste optreden van de avond. Gekleed in een prachtig pak betrad Sylvie Kreusch het podium en opende ze met het gloednieuwe “Just a Touch Away”. Het lied bleek het perfecte begin van een geweldige set. Al snel volgende “Please to Devon” en zo werd stilzitten opnieuw een uitdaging. Wat later werd het bevel tot zittenblijven nog moeilijker om op te volgen met onder meer “Flaunt It! Try It!”. De opzwepende dansmoves van de voormalige Soldier’s Heart-frontvrouw waren zoals steeds een mix tussen betoverend en verleidelijk.

Sylvie Kreusch heeft geen grote bewegingen en dansbare muziek nodig om te overtuigen. Ook tijdens rustigere nummers als het prachtige “Belle” en “Wild Love” wist ze ons hart te verwarmen. Tijdens die laatste speelde de zangeres met stilte en net zoals bij de andere rustigere nummers werd haar zwoele stem hier bijgestaan door eerder subtiele bewegingen. Ondanks dat we de pittige live-achtergrondzang en de aanwezigheid van een volledige band een beetje misten tijdens deze set, gaf ook Sylvie Kreusch het beste van zichzelf. De artieste stuurde ons de nacht in met een onuitgebracht lied; we niet kunnen wachten om het thuis op repeat te zetten en haar dansjes te proberen imiteren.

Rumours en Sylvie Kreusch liggen muzikaal gezien al heel ver uit elkaar, en met nog een intieme set van Tsar B tussen die twee geplaatst kunnen we niet anders dan spreken over een diverse avond. De drie acts wisten allemaal te overtuigen en deden dat elk op hun eigen manier. Enkele jaren geleden benoemden we Sylvie Kreusch en Tsar B tot toekomstige leading ladies van de Belgische muziekscène, maar ook Rumours verdient een rooskleurig toekomstbeeld. 2020 mag dan wel pittig tegenvallen voor de cultuursector, deze dames sloegen gisterenavond terug en toonden aan dat je wel op een vlotte en veilige manier drie sterke optredens na elkaar kan zien.

1199 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
LiveRecensies

Portland @ Wilde Westen (De Kreun): Sprankelend ‘sensational’

Poëtische dreampop die vertrekt vanuit een melancholie die met donker en licht speelt, maar altijd de juiste snaar raakt; dat is Portland….
LiveRecensies

Divided @ Wilde Westen (De Kreun): Niet voor gevoelige trommelvliezen

Op de – voor Belgische normen – warme lenteavond van 5 april begaven de mannen van Divided zich naar het Kortrijkse om…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Sylvie Kreusch - "Comic Trip"

De tijd waarin we Sylvie Kreusch moesten voorstellen als ex-lid van Soldier’s Heart en Warhaus ligt intussen al enkele jaren achter ons….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.