Albums, Recensies

Nathy Peluso – Calambre (★★★★½): El orgullo nacional

ROSALÍA mag dan misschien een van de populairste Spaanstalige acts zijn, maar Nathy Peluso zit haar al een tijdje op de hielen. De Argentijnse zangeres migreerde op jonge leeftijd met haar hele gezin van het wondermooie Buenos Aires naar het even zwoele Spanje, waar ze opgroeide en uiteindelijk ook met het maken van muziek begon. Na twee sensuele ep’s en een heel boeiende liveshow op onder andere DOUR en Primavera lonken nu nog grotere verwezenlijkingen dankzij haar weergaloze debuutalbum Calambre.

Aan ellenlange intro’s of interludes om sfeer te scheppen doet de 25-jarige niet, want haar muziek spreekt voor zich. Met het overweldigende “CELEBRÉ” op kop geeft ze ons al vanaf het eerste nummer een serieuze schop onder ons gat door het atypische refrein centraal te stellen. Ook het daaropvolgende “SANA SANA” is op een positieve manier aanvallend, want binnenkomen doet het door de stoere productie en haar ferme zanglijnen absoluut.

In vergelijking met haar eerder projecten Esmeralda en La Sandunguera is Nathy Peluso nog iets speelser en furieuzer geworden. Zoals “SUGGA” al doet vermoeden, is het nummer een en al muzikaal plezier met invloeden uit haar thuisland, maar met een hedendaagse twist. Iets later lijkt ze onoverwinbaar op de single “BUSINESS WOMAN” en rapt en zingt ze alle pannen van het dak alsof het niets is. Een trucje dat haar in het slotnummer “AGARRATE” opnieuw lukt en de luisteraar even sprakeloos achterlaat.

Op het moment dat Calambre voorspelbaar dreigt te worden, schakelt het multitalent om en laat ze zich van een iets rustigere kant horen. Zowel “LLAMAME” als “AMOR SALVAJE” leggen de nadruk iets meer op sfeerschepping, al ligt in beide telkens nog een kleine verrassing op de loer in de vorm van een interessante tempowissel. De karakterontplooiing vindt op Calambre dus op verschillende manieren plaats en elk nummer draagt op zijn eigen manier bij aan het indrukwekkende geheel.

De Barcelona-based zangeres weet na al die jaren muziek maken beslist hoe ze de juiste accenten moet leggen. “BUENOS AIRES” kan bijvoorbeeld de geschiedenisboeken in als een van de mooiste odes aan de Argentijnse stad, terwijl “PURO VENENO” een heerlijke verwijzing is naar salsa en tango, dansstijlen die ze naast de flamenco zeer goed beheerst. Het zijn die knipogen en pure momenten die van dit album gewoonweg een lust voor het oor maken.

Peluso klinkt ontwapenend op Calambre en laat zich van haar meest veelzijdige kant zien zonder haar identiteit uit het oog te verliezen. De Argentijnse zangeres speelt graag met traditionele geluiden, maar slaagt er tegelijk in om elk nummer modern en fris te laten klinken. De veelzijdigheid en spanningsopbouw zijn onwijs sterk en krijgen je ondanks de potentieel ontbrekende taalkennis mee in het universum van een ambitieuze zangeres die niet voor niets door velen de volgende ‘orgullo nacional’ (vertaald: nationale trots) wordt genoemd. Nathy Peluso is goed op weg om een muzikaal monument te worden in Argentinië, Spanje en bij ons!

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!

12 oktober 2020

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief