Albums, Recensies

Love Fame Tragedy – Wherever I Go, I Want To Leave (★★★½): Poppy evolutie

Een jaar geleden gingen de sociale media van The Wombats op zwart. Met ‘LOVE. FAME. TRAGEDY.’ verscheen er een enkele mysterieuze tweet en al snel draaide de geruchtenmolen op volle toeren. Kwam er een nieuw album aan van de Britse knaagdieren? Een nieuwe single? Het antwoord was zelfs totaal het tegenovergestelde. The Wombats ging even op pauze, maar in ruil kregen de fans met Love Fame Tragedy een nieuw project voorgeschoteld. Frontman Matthew Murphy zat nog met een muzikaal ei en had nu eindelijk de tijd en ruimte om dat kwijt te geraken. Sindsdien heeft de man niet minder dan twee ep’s uitgebracht en komt er nu, een jaar en een maand na de debuutsingle, eindelijk een debuutplaat.

Bij een eerste blik op de tracklist valt meteen op dat Wherever I Go, I Want To Leave maar liefst zeventien nummers bevat. Geen hapklare brok, denken we dan. Gelukkig kenden we 75% van de plaat al, want Murph maakte van de gelegenheid gebruik om van zijn debuutplaat meteen maar een verzamelalbum te maken. Alles wat Love Fame Tragedy ooit op de markt bracht – twee ep’s en een handvol singles – wordt aangevuld met zes splinternieuwe nummers die perfect binnen zijn visie passen. Maar wat is die visie nu eigenlijk? In het begin kreeg de man nogal vaak het verwijt dat hij gewoon B-kantjes van The Wombats uitbracht onder zijn eigen naam. Dat was initieel ook het geval, want de eerste nummers waren ideeën die niet op Beautiful People Will Ruin Your Life geraakten.

Gelukkig koos Murph er ook wel voor om eens lichtjes van dat Wombats-pad af te wijken. Dat lichtjes was dan toch vooral in de begindagen van zijn verhaal van toepassing. Zo had zijn debuutsingle “My Cheating Heart” eigenlijk totaal niet misstaan op Beautiful People Will Ruin Your Life. Oké, de man neigt hier al wat meer richting pop, maar het is niet zo dat het commercieel klinkt. De gitaartjes krijgen een poppy twist en dat zorgt er meteen voor dat menig indiepopliefhebber als een blok voor Love Fame Tragedy zou vallen. Die lijn wordt nog doorgetrokken op “Backflip”, maar vanaf dan lijkt de Brit zijn draai gevonden te hebben.

Popmuziek hoeft niet altijd vrolijk te klinken. Kijk naar het nieuwe “B-Team”. De melancholische kaart wordt getrokken dankzij een elektrische gitaar en ook Murph lijkt te beseffen dat een B ook perfect kan zijn. De boog kan gewoon niet altijd gespannen staan, maar dat hoeft niet te betekenen dat het om slechte nummers gaat. Muzikaal is “5150” bijvoorbeeld geen fantastisch nummer, maar met teksten als ‘Some days aren’t so pretty’ en met een tracktitel die verwijst naar mensen die emotioneel een gevaar voor zichzelf zijn, hangt er toch een diepere betekenis aan vast. “Please Don’t Murder Me (Part 2)” klinkt op het eerste gehoor misschien als een gemiddelde interlude, maar uiteindelijk legt Murph wel zijn ziel op tafel door zijn angst voor liefde open en bloot te zingen.

Natuurlijk gaat pop vaak hand in hand met vrolijke beats en is het bijna een ongeschreven regel dat je dan over de liefde moet zingen. Ook Love Fame Tragedy ontsnapt er niet aan, maar hier wordt er een ietwat diepere twist aan gegeven. “Pills” – met Lauren Aquilina – gaat over liefdesverdriet en hoe sommige mensen daardoor naar de drugs grijpen. Eerder een zwaar onderwerp zou je dan denken, maar Murph maakte er een extreem vrolijk, catchy nummertje van. Net als op “Riding a Wave” worden er hier nog wel de nodige indierockgitaartjes gebruikt en scheurt er hier en daar een elektrische gitaar door, maar dat is op Wherever I Go, I Want To Leave niet altijd het geval.

Soms lijkt het ook wel alsof we naar de potentiële zomerhit van een of andere dj aan het luisteren zijn. Neem nu bijvoorbeeld “You Take the Fun Out of Everything”. Het laatste wat we van dat nummer kunnen zeggen is dat er geen fun in zit, maar er zit ook bitter weinig Love Fame Tragedy in. De beats pompen langs alle kanten in onze oren en daardoor vragen we ons af of dit echt is waar Murph met zijn project naartoe wil. Commerciële popdance? Het mag, maar misschien toch liever niet. Samen met “Sharks” valt dit nummer een beetje uit de boot. Laatstgenoemde is ook gewoon niet zo’n goed nummer. De beats bouwen op naar een hoogtepunt dat dan uiteindelijk een akoestisch gitaartje blijkt te zijn. Redelijk teleurstellend als je het ons vraagt. Zeker omdat dit dan de ‘nieuwe’ nummers op de plaat zijn.

Die andere onuitgebrachte nummertjes zijn ook een geval apart. Waar “The Sea is Deep and the World is Wide” nog een vage, korte interlude is, doet “Pink Mist” z’n naam dan weer alle eer aan. Lekkere indiepopgitaren op een bedje van zachte suikerspinnen; zo hebben we het graag. Op “Honeypie” krijgen we Love Fame Tragedy dan nog eens van zijn beste kant te zien, want hier klinkt alles gewoonweg euforisch. Met een leuke mysterieuze opbouw stuiten we uiteindelijk nog op een leuk hoogtepuntje. Het is trouwens niet de enige hoogvlieger, want woensdag kregen we met “Everything Affects Me Now” nog zo’n interessante single voorgeschoteld. Met Mark Stoermer van The Killers en Joey Santiago van PIXIES op gitaar ontdek je bij elke luisterbeurt weer iets nieuws.

Hoewel we eigenlijk niet echt meer verwachtten dat Wherever I Go, I Want To Leave ons kon verrassen, is het Love Fame Tragedy toch gelukt om een paar keer onverwachts uit de hoek te komen. De ene keer pakte dat al wat beter uit dan de andere, maar over het algemeen is Murph erin geslaagd om duidelijk te maken welke richting hij uit wil met dit project. Indie die, hoe verder het project vordert, meer en meer naar pop neigt. Het is dan ook de kunst om het niet commercieel te laten klinken en dat is voor het grootste deel gelukt. Af en toe slaagde de Brit er zelfs nog in om een diepere betekenis te verstoppen in de nummers. Het is misschien een lange plaat, maar uiteindelijk is ze de moeite zeker waard.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

11 juli 2020

About Author

Lucas Palmans


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief