Etuk Ubong – Africa Today (★★★★): Héérlijke earth music

Earth music, oftewel: muziek van de aarde, met kernelementen water, wind en vuur. Dat is hoe de trompettist Etuk Ubong zijn muziek tracht te beschrijven. Hij werd geboren in Akwa Ibom, maar groeide op in Lagos (Nigeria) waar hij de muziekclub “The Truth” uitbaat. Met zijn nieuwe lp Africa Today, die zich ergens op de opwindende kruising tussen jazz en allerhande global music genres als reggae, dub, soul, highlife en ekombi situeert, weet Ubong ook bij ons indruk te maken.

Natuurlijk kan Ubong beroep doen op talloze muzikale ervaringen, niet in het minst die met afrobeatlegende Femi Kuti (bekend van Africa 70 en Positive Force project). Ubongs eigen muziek zit althans qua ideologie en ideeënrijkdom helemaal op dezelfde lijn. Typerend is het sociopolitieke aspect dat zowel in tekst als muziek overduidelijk aanwezig is. Daarnaast spelen Ubong en co zich net als Femi (en diens zoon Seun) de ziel uit het lijf, als een soort ‘j’accuse’ tegen zowat alles dat in het Afrikaanse continent verkeerd loopt (armoede, corruptie, machtsmisbruik, slavernij en religieuze twisten, om er enkele te noemen). Dergelijke thema’s blijven Ubongs muziek vorm geven, net zoals dat het geval was op eerdere albums als Tales Of Life.

Tezelfdertijd merk je ook dat er wel wat verschilpunten zijn: was er op Tales Of Life nog een jazzkwartet aan het werk, dan is er nu een maar liefst elfkoppige band te horen. Het verklaart deels ook hoe Ubong beweegt van een wat intiemere sound naar een hybride van jazz die fiks aangelengd wordt met een royale scheut ekumbipercussie en allerhande global sounds. Leg je oor maar eens te luister bij opener “Ekpo Mmommom” die met drifterige, bezwerende percussie en trompetsounds van wal steekt. Meteen voel je hoe dit soort muziek iets bijzonder feestelijks in zich draagt en dat de artistieke en intellectuele verwantschap met een figuur als Shabaka Hutchings (van onder andere The Ancestors, Sons Of Kemet en The Comet Is Coming) bijzonder groot is.

De urgente muziek is slechts een kanaal om Ubongs leven te verklanken. Net als zijn idee over het Afrika van vandaag, met composities als “Mass Corruption” en het door teleurstelling gedragen “Africa Today”, waar de deceptie en hopeloosheid duidelijk hoorbaar zijn. Belangrijk is echter dat Ubong niet enkel aangeeft dat er nog stééds bijzonder veel misloopt in zijn thuisland (zoals te horen is op “African Struggle”), maar vooral dat er ook wegen zijn om daar daadwerkelijk iets aan te doen, waar “Purpose Of Creation” over gaat. Wegen zoals muziek, als een spreekbuis en zowel artistieke als bewustzijnsverruimende kracht. Vandaar ook dat een track als “Spiritual Change” op deze plaat helemaal op zijn plek is. Want als er echt een ding over de plaat te vertellen valt, dan misschien wel dat de spreidstand compleet is: langs de ene kant krijg je door de muziek zin om als een volslagen gek uit je dak te gaan, aan de andere merk je op inhoudelijk vlak dat net de muziek een vorm van (spirituele) bevrijding beoogt.

Africa Today, in de Haarlemse Artone Studio ‘direct-to-disc’ opgenomen, is bij uitstek het resultaat van een collectieve inspanning. Zo wordt er in het spel van de elfkoppige band (met o.a. trompettist Michael Awosogo en Britse en Nederlandse muzikanten) maar bijzonder weinig ruimte gemaakt voor solospotjes. Het maakt van het uitstekende Africa Today een heel eigenzinnige, maar bovenal energieke en levendige plaat met een heel eigen, distinctieve sound.

Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.