Nieuwe singles

Interview La Jungle: ‘Met cultural appropriation moet je niet sollen, ook niet in de muziek’

 

©Lotte Brouwers

Het Bergense rockduo La Jungle laat zich al zeven jaar kennen als een van de meest geduchte bands uit Franstalig België. Mathieu Flasse en Rémy Venant, die zichzelf op het podium liever Jim Frisko en Roxie Rookie noemen, staan bekend om hun intense, hyperenergieke concerten. Recentelijk brachten de twee heren een eerste livealbum uit, Coucou Beuh!!!. La Jungle heeft daarnaast ook een eigen platenlabel opgestart met de Zwitserse groep Hyperculte. Mathieu en Rémy spraken met ons vanuit hun eigen huis.

Dag heren, hoe gaat het ermee nu jullie al een paar maanden niet kunnen optreden?

Mathieu(gitaar): Ik kan niet klagen eigenlijk, ik heb een grote tuin en leef op het gemakje. Maar we kunnen inderdaad niks doen op dit moment, buiten een beetje repeteren. We missen ongeveer 50 à 60 concerten en weten nog niet of het na september beter zal zijn. Er zijn al een paar livestreams geweest, maar dat is toch niet hetzelfde voor ons. Wij hebben echt die connectie met het publiek nodig. Live spelen is onze uitlaatklep, waar we kunnen zweten zonder te sporten.

La Jungle is live inderdaad een aparte ervaring, waar komt die onuitputtelijke energie vandaan?

Rémy(drums): Wij doen vijftig procent van het werk, het publiek vult dat aan door te bewegen en te dansen. Zo krijgen we energie, die we direct teruggeven op het podium. Daarom is een livestream maar half werk, het geeft ons niet echt veel spanning die we gewoonlijk wel ervaren.

Mathieu, live gebruik je veel effecten om loops te maken en het gevoel te geven dat er een heel orkest op het podium staat. Is dat een moeilijk werkje?  

Mathieu: De eerste concerten was het helemaal niet gemakkelijk om alles synchroon te krijgen op zo’n hoge snelheid, maar je wordt daar natuurlijk beter en beter in. De loops die ik maak, zijn ook nooit perfect, want het komt uiteindelijk altijd aan op milliseconden. Maar door die kleine imperfecties creëren we vaak nieuwe lagen in de muziek die er daarvoor niet waren. Bijvoorbeeld bij “Hahehiho” ontstaan er na een tijd extra noten omdat de loop van mijn stem niet helemaal synchroon loopt met de rest van de muziek, dat opent nieuwe deuren.

Rémy: Iets wat we in onze eerste jaren nog niet goed doorhadden, was luisteren naar elkaar. Ik moet alle nuances en details die Mathieu speelt heel goed kunnen horen door de monitor. Het volume van de drums en gitaar moet volledig in evenwicht zijn, zodat ik volledig kan meekomen in zijn loop. Daarom spelen we ook dichtbij en naast elkaar, om de versterker van Mathieu direct te kunnen horen met mijn linkeroor.

Hoe omschrijven jullie zelf de muziek die er vrijkomt tijdens de jamsessies op het podium?

Mat: We krijgen nogal veel labels en genres toegeschreven, zoals mathrock of soms ook krautrock, omdat het zo repetitief is. Ik vind ‘trance’ eigenlijk de beste omschrijving, omdat dat alles aan onze muziek omvat. We maken albums volgens dat trance-principe en we spelen met diezelfde mindset onze concerten. Ergens leunt dat ook aan bij tribalrock, maar we zien er op toe dat het geen cultural appropriation wordt. We gaan geen Afrikaanse muziek maken, want wij zijn gewoon twee blanke gasten uit Bergen.

Rémy: We hebben er wel al vaak aan gedacht om conga’s of bongo’s te gebruiken voor La Jungle. Ik ben zelf een enorme fan van echte tribal-muziek, van Afrikaanse origine, maar dat voelt toch niet volledig juist binnen ons kader. Dan komen we zoals Mathieu zegt te veel in de buurt van culturele toe-eigening, en ook in muziek moet je daar niet te veel mee sollen. Bovendien gaan ze ons dan ook nog eens labelen als wereldmuziek(lacht).

Jullie hebben recent een nieuwe split-single uitgebracht met de Zwitsers van Hyperculte, dat is de eerste muziek die onder jullie nieuwe gedeelde label HYPERJUNGLE Recordings staat.

Mathieu: De bandleden van Hyperculte zijn goeie vrienden van ons, ze hebben op de releaseparty van ons laatste album gespeeld. En we wilden graag samen eens nummers uitbrengen. Voor singles, ep’s en samenwerkingen leek het ons gewoon veel simpeler om zelf een klein platenlabel op te starten; en die vrijheid is zeer aangenaam.

Rémy: Voor samenwerkingen moet je anders eerst je eigen platenlabel overtuigen, en dat neemt gewoon veel tijd en moeite in beslag. We hebben de split-single met Hyperculte niet aan Black Basset Recordings, waar we normaal albums mee uitbrengen, voorgelegd omdat het geen nieuw ‘La Jungle-album’ is, het is een samenwerking.

Is dit in de toekomst ook voor uitbreiding vatbaar?

Mathieu: Ja dat zou ik graag doen, alleen geen grote projecten zoals albums, vooral dingen die niet al te veel promotie en geld nodig hebben. We houden ook de mogelijkheden open voor samenwerkingen met andere bands.

Nog goeie bands in de rockscene van Bergen die misschien kunnen deelnemen?

Mathieu: Vroeger wel, toen zat er in het algemeen meer leven in de rockscene van Franstalig België. Vooral bij ons in de buurt, aangezien het festival van Dour om de hoek ligt. Toen La Jungle startte in 2013 waren er meer interessante bands actief, bijna tien jaar later blijft daar slechts weinig van over. In Bergen vind je ook geen alternatieve concerten meer.

Rémy: De manier waarop muziek geconsumeerd wordt, is veel veranderd. In de jaren negentig ging je als tiener nog volop naar rockconcerten, want toen waren daarvoor nog veel meer kleine alternatieve locaties. Nu kan je alleen maar alternatieve rockacts vinden op festivals. De generatie geboren na 2000 interesseert zich precies veel minder voor de rockscene. Er zijn slechts een paar grote groepen die een jong publiek weten aan te spreken, zoals King Gizzard & The Lizard Wizard bijvoorbeeld. De aandacht voor middelgrote bands blijft maar verminderen, geloof ik.

InstagramFacebook

Dit is de nieuwste single van La Jungle:

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ayra Starr, La Jungle, Joey Bada$$ en zes andere namen voor Couleur Café 2023!

Couleur Café is voor heel wat jonge en oudere festivalgangers een jaarlijkse afspraak en die ziet er met de toevoeging van negen…
AlbumsFeatured albumsRecensies

La Jungle - Ephemeral Feast (★★★½): Donker schouwspel vol energie

Met het steengoede Fall Off the Apex (2021) nog fris in het geheugen, keken we met grote verwachtingen naar het nieuwe werk…
2021FeaturesInstagramUitgelicht

De 20 beste Belgische albums van 2021

Het einde van 2021 komt in zicht en naar goede gewoonte blikken we dan terug. Het was wederom een bewogen jaar voor…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.