AlbumsRecensies

Calibre – Shelflife 6 (★★★★): De beste drum & bass-artiest die er rondloopt

Groot nieuws vanuit drum & bass-land: levende legende Dominick Martin, beter gekend als Calibre, loste zopas de zesde editie van zijn Shelflife-albums. Na de release van zijn eveneens belachelijk sterke ambientplaat Planet Hearth, dat hij maakte ter nagedachtenis van een overleden vriend, keert de man nu dus terug naar zijn roots.

Dat nieuws maakte onze dag, want als wij één drum & bass-artiest moeten verkiezen tot onze all timefavoriet dan is dat zonder twijfel Calibre. De man staat al jarenlang garant voor een consistente stroom aan kwalitatieve, soulvolle drum & bass die de ene keer ontroert, de andere keer hele dansvloeren in beweging brengt. Met zijn muziek inspireerde hij een hele generatie producers (onder andere Lenzman, eigenaar van The North Quarter noemt Calibre de beste drum & bass-artiest ooit) en drukte hij een enorme stempel op wat wij vandaag onder liquid drum & bass verstaan.

Eerdere Shelflife-albums bevatten ongetwijfeld enkele van de beste tracks die hij maakte. Denk aan “Miraculous” met zijn diepe piano of het funky “Amen Tune”, een samenwerking met Braziliaan DJ Marky. Wij doken dus gulzig op Shelflife 6 en mochten vaststellen dat ook dit album een regelrecht schot in de roos is.

Letterlijk van bij de eerste noot hoor je dat je naar een Calibre-album zit te luisteren, openingstrack “Things Like This” begint met de hemelse pianosound die hij doorheen de jaren ontwikkelde en perfectioneerde. De vocals in dit nummer zijn van Martin zelf. Het gebeurt niet zo vaak dat de man zingt, maar in het verleden leverde het ook al pareltjes als “Even If” of “Running” op.

Na nog een lome liquid track (“Years”) gaat Calibre met “Latin 2000” volop voor Braziliaanse vibes. Met een hyperactieve percussie en blazers die door weten-wij-hoeveel filters gehaald zijn, boetseert hij een opgewekt Latijns-Amerikaans sfeertje, een trucje dat hij ook uithaalde op Shelflife 4 met “Amen Tune” en “Latin Way”. “Latin 2000” houdt ergens het midden tussen liquid en actievere drum & bass en maakt naadloos de overgang naar het volgende deel van het album, dat meer clubgericht is.

In tracks als “Guide You Through” en vooral “Trouble” gaan de bassen immers een pak dieper en wordt de sound elektronischer, terwijl “Puppet” dan weer eerder funky aanvoelt en misschien wel de meest dansbare track van het album is. Sterk bij Calibre is dat hij zeer consistent is in zijn producties, maar toch blijft garanderen dat zijn tracks niet voorspelbaar worden. Zo draagt “Crazy For You” overduidelijk zijn stempel, maar maakt hij gebruik van een uiterst originele bass, die wij nog niet eerder hoorden in het kader van drum & bass-muziek.

Nadat Martin met “The Drop” nog een laatste keer uithaalt, krijgen we vervolgens, naar het einde van het album toe, weer meer liquid te horen. Laat dat nu exact zijn waarop wij hoopten! Ondanks dat Calibre voldoende bewezen heeft dat hij uitstekende clubtracks kan maken, is hij voor ons nog steeds op zijn sterkst als hij meer richting liquid gaat. Neem bijvoorbeeld “Sense Soiree”, een track die begint met emotionele strijkers die later vervoegd worden door dromerige vocals en zweverige gitaardelay. Dít is het soort nummer dat maakt dat de man onze favoriet is en blijft.

Ook “When Sunday Does” is Calibre ten voeten uit, lome pianodeuntjes over een scherpe percussie en diepe bass. Met zijn diepe bassen en doezelige pianodeuntjes past dit nummer in het rijtje waar ook “Rose”, “Key Flix” en “Windows”, allen behorend tot Martins beste werk, in staan.

Calibre bewijst nog maar eens waarom hij tot éen van de grootste elektronische producers gerekend mag worden. Vooral in de eerder softe kant van zijn muziek steekt hij er met kop en schouders bovenuit, de man valt niet in de valkuil van de nieuwe technologie en levert net door het mijden van al te hoorbare elektronische effects wederom een pracht van een plaat. Extra puntjes krijgt hij voor de wondermooie cover.

Facebook

Related posts
LiveRecensies

Horst 2023 (Festivaldag 2): Ogen, oren en tijd tekort

Dansen kan je overal, vraag dat maar aan de bietenboeren uit Sint-Truiden. Maar dansen is nergens zo leuk als in Vilvoorde dit…
FeaturesInterviews

Interview Alix Perez: 'Honderd procent creatieve vrijheid'

Deze vrijdag kan je uitzonderlijk terecht in de Brusselse technoclub Fuse voor een avondje drum & bass. Legende Alix Perez zakt op…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single killthelogo - "Buy More Sh!t"

Hoewel killthelogo een recent opgerichte band is, schrijven we hier niet over een stel jonge veulens. Frontman Daniel Mies en gitarist Niko…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.