Marijke Maes, alias Audri, weet duidelijk waar ze mee bezig is. In 2018 debuteerde ze met haar ep Fool’s Gold; gevuld met warme, jazzy getinte nummers. Na een periode van bezinning maakt ze met haar gloednieuwe ep Paper Planes een straffe comeback. Deze dame mocht onder andere al openen voor enkele grote namen als Mount Kimbie, Tamino en Warhaus én daarbovenop won ze in 2016 nog de Red Bull Elektropedia Award voor Most Promising Artist. We geven alvast weg dat ze deze titel niet voor niets draagt.
Audri maakt een mooie mix tussen zachte elektronische muziek en jazzy getinte pop, met de schijnwerpers altijd op het feeërieke zang gericht. Zo nu en dan maken we al eens de vergelijking met Feist. Doorheen de ep wordt er veel gespeeld met complexe ritmes, boeiende akkoordenschema’s en betoverende melodieën. Dit resulteert allemaal in een avontuurlijke luisterbeurt waarbij we ons wanen in een kleurrijke dagdroom.
Het opvliegende, maar zeker ook geruststellende “Harbor Me” werd al eerder door ons beloond met lovende commentaar. Dankzij de gelaagdheid van het nummer overleeft het meerdere luisterbeurten en blijft het boeien – wat trouwens voor alle nummers geldt. Maes behaalt dit jaar haar bachelor in de jazz op het conservatorium van Gent en bijgevolg worden de jazzinvloeden onder stoelen noch banken gestoken. Deze komen het meest tot uiting in het zoete “Kiss”. Maar afsluiter “Sing” is dan toch wel de gouden kaart van de plaat, waar er a capella een tapijtje van mistroostige klanken wordt neergelegd. Het raakt.
Paper Planes zweeft tussen mellow jazz en opbeurende elektronica, met hier en daar een vleugje melancholiek. Zoals al eerder gezegd, toont Maes aan de hand van nummers met een grote inhoud, dat de titel Most Promising Artist haar niet voor niets is toegekend.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.