Albums, Recensies

Jeshi – BAD TASTE (★★★½): Doorbijter

Londen is altijd al een belangrijke stad in de hiphopscene geweest, want de underground grimescene bloeit nergens zo mooi als in de Britse hoofdstad. Geïnspireerd door net die scene startte de opkomende rapper Jeshi in zijn jeugd met het experimenteren en ontwikkelde hij eveneens een steeds groter wordende liefde voor artiesten als Erykah Badu en The Neptunes. Uiteindelijk was het “Video Games” en de bijhorende clip van Lana Del Rey die hem nog eens aan het denken zetten en zo was zijn eigenzinnige flow geboren.

Een tour met de Britse enfant terrible slowthai diende vorig jaar als finale inspiratiebron voor zijn derde ep BAD TASTE, die hij drie jaar na de release van zijn vorige ep eindelijk de wereld instuurt. We horen dan ook al vanaf opener “SAME SONGS” dat hij volwassener geworden is en zijn talent voor sterke verses schrijven nog meer gegroeid is in die twee jaar waarin hij aan dit project werkte. In “SWAN LAKE”, zijn samenwerking met de debuterende John Glacier, toont hij bijvoorbeeld geen zwarte gans te zijn en kan hij met de pluimen gaan lopen door zijn fantastische, typerende vibe.

Op nummers als “CHROME BENZO” of “LENS” gaat de Londense rapper resoluut voor strakke, maar ook voorspelbare instrumentals die we vaker bij Britse rappers uit hetzelfde milieu te horen krijgen. Ze liggen goed in het oor, maar in een nummer als “KISS THE FLAME”, dat origineel en vernieuwend over weet te komen door een mix van piano en samples, krijgen we pas het volledige karakter van Jeshi te horen. Het beste nummer van dit project is echter “30,000 FEET”, waarvoor niemand minder dan BBC’s Sound Of 2020 Celeste de studio mee introk. Deze single heeft alles in huis om een absolute klassieker te worden, want zelfs grootheden als Stormzy of Jorja Smith zouden razend jaloers zijn op deze emotionele muzikale rollercoaster.

Jeshi is zoals we op het artwork alvast konden zien een echte doorbijter, die bij het maken van de ep blijkbaar ook muzikaal zijn tanden in iets eigenzinnigere producties heeft gezet. Op zijn twee eerste projecten liet hij alvast zien over de nodige ingrediënten tot succes te beschikken, maar het is pas op BAD TASTE dat hij er een heerlijk gerechtje van weet te maken. De manier van storytelling en de muzikale omkadering zijn van een hoog niveau, dat in “30,000 FEET” met Celeste zijn absolute hoogtepunt bereikt. Deze rapper heeft nog lang niet al zijn verhalen prijs gegeven, dus we horen met zekerheid nog van hem!

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

6 april 2020

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief