Nieuwe singles, Oude Bekenden

Nieuwe singles The Weeknd – “Nothing Compares”, “Missed You” & “Last Lullaby”

Er is tegenwoordig geen ontkomen meer aan The Weeknd. Twee weken geleden bracht de Canadees zijn vijfde langspeler After Hours uit, waarmee hij deze week overigens op de nummer één positie binnenkomt in de Vlaamse Ultratop. Op die plaat staat dan ook nog eens best verkochte – en grijsgedraaide – single “Blinding Lights“. Het nieuwe hoofdstuk van de zanger is dus duidelijk uitgedraaid op een gigantisch succes. Dankzij zijn stijgende populariteit wist hij dan ook nog eens het Sportpaleis in een handvol minuten uit te verkopen. Van een hype gesproken! Een paar dagen na de release van After Hours kregen we al een soort deluxeversie van de plaat te horen met een pak remixes en liveversies van nummers, en nu is het opnieuw zo ver: drie nieuwe nummers die de plaat in eerste instantie niet haalden, maar nu toch een plekje krijgen op een nieuwere deluxeversie.

Over het algemeen hadden de drie nummers niet misstaan op de originele versie van After Hours, aangezien we de plaat beschreven als ‘een interstellaire reis terug in de tijd’. Laat dat nu ook net de perfecte samenvatting zijn van “Nothing Compares”. Dankzij de elektronische sample en de echo op Abels stem, lijkt het alsof we traag door het heelal vliegen. Op het nummer worden de r&b-vibes vlotjes gemixt met flarden van een elektrische gitaar en gaat The Weeknd weer serieus de hoogte in met zijn stem. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat ook hier het sexappeal van de man zienderogen stijgt. “Nothing Compares” werd dreigend, mysterieus en vooral genietbaar.

Op “Missed Your” krijgen we weer een heel andere kant van The Weeknd te horen. Het muzikale aspect klinkt misschien niet zo breekbaar als op pakweg “Scared to Live”, maar Abels stem in elk geval wel. Ook hier nemen de synths ons mee naar hogere sferen, maar het is vooral de zang die een diepere indruk achterlaat. The Weeknd gebruikt zijn hoge stem hier door extra gevoelig en emotioneel te klinken. “Missed You” heeft ook wel die mysterieuze sfeer, maar het werd eerst en vooral een emotioneel liefdeslied. Het duurt jammer genoeg wel maar twee minuten, waardoor het op een manier niet helemaal af lijkt te zijn.

Met “Final Lullaby” lijkt The Weeknd dan weer duidelijk te maken dat dit écht het laatste stukje After Hours is. Muzikaal werd het deze keer redelijk simpel gehouden. We krijgen enkel wat elektronische geluiden te horen, met licht begeleidende synths. Het lijkt er ook op dat Abel op dit nummer zijn stem als instrument gebruikt door zowel de hoogte als de diepte – voor zover dat lukt met zijn stem – in te gaan. “Final Lullaby” wordt naarmate het vordert steeds dreigender en de synths klinken steeds zwaarder en donkerder. Dit nummer had misschien op de originele versie van de plaat veel beter als afsluiter gestaan, maar op zijn huidige positie komt het ook wel tot zijn recht.

Op 26 oktober speelt de man in een tot de nok gevuld Sportpaleis.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

30 maart 2020

About Author

Lucas Palmans


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief