De tijden waarin Jim, TMF en MTV een generatie dagelijks z’n soundtrack verschaften, zijn jammer genoeg vervlogen. Rond de millenniumwissel schoten pretpunkbands als paddenstoelen uit de grond. De Simple Plans en blink-182s van deze wereld kenden hoogdagen aan de andere kant van de grote plas, in België vulden we aan met bands als Nailpin, Flatcat en Janez Detd. Die laatstgenoemden bestaan dit jaar 25 jaar, en wilden die verjaardag vieren met toeters, bellen en een zoveelste comebackoptreden.
Voorprogramma The Dutch Rudders deed de reputatie van de Brielpoort, met z’n akoestiek als die van een koekendoos, alle eer aan. De Belgische punkers moesten het doen met een relatief lege en ongeïnteresseerde zaal, maar door de rommelige akoestiek heen, hoorden we wel het een en ander dat ons beviel. The Dutch Rudders brengen rechttoe rechtaan punk rock die je vaak op de main stage van (wijlen) Groezrock kon horen. Dat we daar de meeste gitaarlijnen zelf moesten bij denken en het drumgeluid allesoverheersend was, konden we toedekken onder het mom ‘herkenbaar charmant’.
Maar de 2500 kijklustigen waren natuurlijk gekomen voor de band die 25 kaarsjes mocht uitblazen. Om 21 uur stormden Nikolas Van der Veken en de zijnen het podium in Deinze op, en vatten aan met “Killing Me II”. Het verzoek om meteen te woo-ooh’en werd positief beantwoord, en we werden binnen de minuut getrakteerd op gouden confetti en rookkanonnen. De heren van Janez Detd. hadden er duidelijk zin in, en daar genoot het aanvankelijk ietwat geremd publiek met volle teugen van. Dat de Brielpoort klonk als een leeg blik Frankfurter vleesalternatieven, kon de aanwezigen worst wezen.
Het duurde tot de inleiding van “Class of ’92” tot de zaal besefte dat de Oost-Vlamingen eraan begonnen waren, waarin Van der Veken verzocht ‘nog eens te doen alsof we 17 zijn’. Janez Detd. had hun set duidelijk tot in de puntjes voorbereid, en vuurde hit na hit op het publiek af op een afgevijlde en strakke manier. Toen “Kung Fu” door de zaal werd gestuwd, werd de klank daarvan aangevuld met die van kletterende knoken, door de eerste pogopartij van de avond. “Beaver Fever”, “Rock On” en “Lisa” volgden in sneltempo, en dat werkte zeer bevorderlijk voor sfeer en gezelligheid.
Het middelpunt van de set boeide net iets te weinig om die goede flow door te trekken doorheen het hele optreden. Janez Detd. had hun voornaamste buskruit gelukkig gespaard voor het sluitstuk ervan. Toen Nikolas Van der Veken aankondigde dat ‘het manneke uit dit lied niet kon worden overgevlogen wegens het Coronavirus’ wisten de 2500 aanwezigen hoe laat het was. De volledige zaal keelde de streep tekst uit “My Life – My Way” gretig mee, enkelingen waagden zich aan gecrowdsurf. De set leunde bijgevolg tegen zijn kookpunt.
Een terugblik op de triomftocht van Janez Detd. op Rock Werchter − inmiddels al zeventien jaar terug − luidde de finale in. Van der Vekens kenmerkende zwarte petje verdween in de menigte tijdens “Take On Me”, de thermometer gaf honderd graden aan. Het publiek stuiterde heen en weer, en kon even uitblazen tijdens het akoestische “Tonight”. “Mala Vida” staat ook in 2020 nog synoniem voor ’t-shirt uit, zwaaien maar’ en bisnummer “Anti Anthem” voor een collectief springmoment. Janez Detd. klokte af op anderhalf uur en 25 songs.
We kunnen terugblikken op een nostalgisch avondje plezier en vertier, in het gezelschap van een band die niet zomaar hitjes kwam recycleren. Janez Detd. had duidelijk tijd geïnvesteerd in zijn comebackoptreden, en dat vertaalde zich in een strakke sneltrein aan songs die blijkbaar weinig stof hebben vergaard. De vriendschap tussen de heren druipte van het podium, en ook dat was mooi om zien. In een ideale wereld zien we de heren nog één keer terug op Pukkelpop, al hoeft de set dan geen 25 nummers te tellen.
Setlist:
Killing Me II
Raise Your Fist
Class of ’92
Alright!
Crossed Your Heart
Kung Fu
Beaver Fever
Rock On
Lisa
Summer’s Gone
Dorkshire
Going Mental
Kids Today
In These Days
Killing Me I
Your Love
My Life – My Way
Breaking the Waves
Deep
Take On Me
Tonight
Mala Vida
Saturday
Anti Anthem
Heinz 57