Live, Recensies

Collective Conscience @ Trix Café: Naar de sterren, en daar voorbij!

Gisterenavond bouwde Collective Conscience het kleine Trix Café om tot een spaceshuttle. Met zijn futuristische sound lanceerde de band het publiek de ruimte in om daar een spektakel van jewelste te verzorgen. Collective Conscience moest haar memorabele indruk wel enkel uit de muziek halen, want tussendoor werd de show niet echt aan elkaar gepraat.

Het Antwerpse trio, bestaande uit de broers Sander en Wannes Notenbaert en Bram Vanhove, is bij Trix ‘artist in residence’ en krijgt zo alle kansen om een debuut voor te bereiden. De drie jongens werken een uniek genre uit dat schommelt tussen hiphop, elektro en groove, en strikken de ene imposante feature na de andere. Na al eerder uitgebracht materiaal met blackwave. kregen we vanavond ook een voorsmaakje van nieuwe muziek met DVTCH NORRIS en Emma Bale.

Met etherische synths, vocals die doen denken aan Daftpunk, en imposante drums palmde Collective Conscience de kleine ruimte van het Trix Café in. Met de eerste harde kicks van “The Voyage” richtte Bram meteen alle aandacht op het podium en al snel ontstonden er rijen van publiek. Iedereen was klaar voor opstijgen, zeker omdat het eerdere optreden van Black Pumas in de grote zaal was uitgelopen en iedereen in het Café al een half uur op haar honger zat. Gelukkig was het optreden van veertig minuten het wachten waard.

Hoewel het voortdurende geroezemoes op de achtergrond liet beseffen dat je niet echt in de ruimte zat, slaagde Collective Conscience erin de zaal te betrekken in hun fantastische reis. Dit lag voornamelijk aan de synthesizers die de ene futuristische arpeggio na de andere afvuurde, waarbij telkens helwitte verlichting oplichtte die bijdroeg aan dat spaceshuttlegevoel. Dit viel het meeste op bij nummers “808” en “Forgive”, maar vormde eigenlijk een rode draad doorheen de vlucht.

Het hoogtepunt van de ruimtereis was ongetwijfeld nieuw nummer “Come Alive” met Emma Bale. Net als andere features K1D, DVTCH NORRIS en blackwave. had ze haar ticket voor de shuttle gemist, waardoor haar stem niet live weerklonk, maar wel live werd bewerkt. Op meesterlijke wijze ‘chopte’ Sander haar zang, waardoor de versneden vocals als sterren dartelden op de hevige bassen van Wannes. Wanneer het unieke geluid van Collective Conscience enkele nummers later toch wat eentonig dreigde te worden, was er plots “Forgive” om het geheel tot een hogere sfeer te verheffen. Plotsklaps was er drum and bass en ging iedereen uit de bol.

De muziek was dus ijzersterk en gewoonweg fenomenaal, waardoor het minder opviel dat de présence van de jongens zelf wat achterwege bleef. Tijdens het musiceren zat het plezier er overduidelijk in, maar tussen de nummers door ontbrak wat spektakel. Sander kondigde slechts drie keer iets aan, en dat op een manier die eerder paste bij een vastgeroeste zanger. Dat is overduidelijk een werkpunt, maar eens dat is aangepakt, houdt niets Collective Conscience nog tegen om een succesverhaal te schrijven.

Met hun ruimteachtige geluid en imposante ritmes is Collective Conscience een band die je misschien nog niet snel op de radio zal horen, maar daar zullen de aankomende features ongetwijfeld verandering in brengen. Overigens maakt het ook niet veel uit of je op de radio komt als je muziek al ver boven de ether verheven is.

Facebook / Instagram / Website / Spotify

Setlist:

The voyage
Sanctuary ft. blackwave.
808 ft. DVTCH NORRIS, Dries Hendrickx
Come alive ft. Emma Bale
Walkin’ ft. K1D
Forgive
Gonna be alright
Home
Fly or fall

15 februari 2020

About Author

Baldwin Verhoeven Ik vond geluk in een roze donut.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief