Albums, Recensies

Zwangere Guy – BRUTAAL (★★★): Een leuk sinterklaascadeau

Exact negen maanden na de release van debuutplaat Wie Is Guy? is Zwangere Guy bevallen van een nieuw album. Hoewel de reeds gereleasete single “NIEMAND” veel goeds beloofde, blijven de verwachtingen eigenlijk wat steken. BRUTAAL een miskraam noemen zou te brutaal zijn, maar er zijn alleszins coherentere cadeaus om aan de Sint te vragen.

Dat Brusselse rapper Gorik van Oudheusden al zo snel na het vorige album nieuwe muziek brengt, kan twee kanten opgaan. Ofwel volgt Guy zichzelf op als de onomstootbare koning van de laidback hiphop, ofwel geraakt de nieuwe muziek in de vergetelheid, overschaduwd door het vroeger succes. Met BRUTAAL zal het jammer genoeg optie twee worden. Want van de twaalf tracks zijn er slechts vijf memorabel, en daar zit single “NIEMAND” al bij inbegrepen.

De overkoepelende vibe is dezelfde gebleven. Dat is goed, want zo blijft Zwangere in de stijl waarop hij zijn stempel heeft gedrukt. Zo zijn “Spekglad” en “Ellebogenwerk” nu al klassiekers in die heerlijke jazzy stijl (wat ongetwijfeld ook te danken is aan de features van Stikstoflid JAZZ en Nederlandse poëet Sticks). Maar het is niet allemaal rustig wat de klok slaat! Zwangere Guy zou PAPI ZG namelijk niet zijn als hij geen gekke dingen zou doen zoals in “GUTTERGANG”. De eerste seconden van de track maken dat al duidelijk en de hele absurditeit doet denken aan hoe Gorik in 2017 “Anes” van Wes nabootste in “ZG is zo haai” op Zwangerschapsverlof Vol. 3. Daarnaast is er nog de heerlijke titeltrack “BRUTAAL” met Belgisch-Portugese Blu Samu (ja hoor, de feature uit “Mershedeïz”) en de Franstalige Yseult. De power van de twee vrouwen steekt lekker af tegen Guys bars. Maar daarmee is het meeste positieve eigenlijk gezegd over Brutaal.

De tracks waarmee het album van wal steekt, “GRIJZE ZONE”, “WAAROM” en “DAAROM”, zijn (net als het hele album overigens) leuk om naar te luisteren, maar blijven niet echt hangen. Hoewel “WAAROM” en “DAAROM” origineel samenhangen – in de ene stelt Zwangere Guy (zich) vragen, in de andere geeft hij antwoorden – vullen ze elkaar niet bepaald aan. ‘Waarom Guy? Waarom zwanger? Waarom werd ge zanger? Wat is rapper? Waarom dit en waarom nikske anders?’ zijn vragen die vele fans zich ongetwijfeld stellen en dan ook antwoorden verdienen. Toch maakt Guy het zich gemakkelijk met ‘Daarom Guy. Daarom zwanger. Daarom ben ik rapper. Daarom hier. Daarom Brussel, nooit iets fucking anders’.

© CPU – Bert Savels

Tracks als “GUTTERLIJFSTIJL” en “ZG ALL DAY” passen ook perfect in de stijl van Zwangere Guy. Het is duidelijk dat hij als artiest gegroeid is, zowel lyrisch als qua flow, maar toch mist BRUTAAL iets dat het album doet uitblinken. Het zou wel eens te maken kunnen hebben met een chronisch tekort aan funk waarmee Wie Is Guy? goed doorspekt is of de afwezigheid van ruige zoals koningin Miss Angel. Natuurlijk moet Guy niet hetzelfde doen als vroeger, maar het zijn wel die elementen die bijna elke track onvergetelijk maken. De rode lijn van voicemails, arrogante skits van Angel, de enorme diversiteit aan producties, … Zulke zaken geven identiteit aan een album en ontbreken bijna allemaal op BRUTAAL. Soms lijkt het zelfs een beetje alsof Zwangere een album heeft gevuld met de kliekjes van Wie Is Guy?. Het feit dat BRUTAAL op negen maanden is gemaakt, kan in die richting wijzen. Het lijkt meer van hetzelfde, zonder de hoge toppen van Zwangeres debuut te scheren.

Wel nieuw zijn de features die opdraven bij BRUTAAL. Dat vaste OG’z Peet, Jazz en Blu Samu opnieuw verschijnen, is niet te verwonderen, maar de verses van Sticks, Narco Polo en Fat Windjacks zijn dat wel. Het is de eerste keer dat Zwangere Guy (althans op een studioalbum) samenwerkt met de Nederlandse Noorderburen en dat blaast wel een frisse wind door het album. Het zou zomaar eens kunnen dat de marketingafdeling van Zwangere Guy’s entourage dacht dat hij hiermee wel eens een groter publiek in Nederland zou kunnen bereiken. Alle features brengen hun eigen stijl in de plaat waardoor een multiculturele mix ontstaat van Frans, Brussels Nederlands en Nederlands Nederlands. Maar dat verdwijnt een beetje naar de achtergrond wanneer de rest van het album niet verfrissend genoeg is om naar te luisteren.

© CPU – Bert Savels

BRUTAAL is zeker niet slecht en ernaar luisteren vergt geen moeite. Ook niet voor de tweede, derde of zelfs tiende keer, want de muziek is typisch ZG. Het hele plaatje is trouwens typisch ZG. Zo bulkt ook dit album van de subtiele mopjes en verwijzingen, wat al begint met de albumcover. Waar Drake voor Views op de CN Tower gaat zitten, zet Zwangere Guy zich comfortabel op een gebouw van de VUB. Het probleem is gewoon dat het soms té typisch wordt waardoor het album niet echt een eigen identiteit meer heeft. Moest Zwangere Guy geen negen maanden hebben gelaten tussen beide albums hadden BRUTAAL en Wie Is Guy? tweelingen kunnen zijn, met die laatste dan als overduidelijke better twin.

Gelukkig is Zwangere Guy ook nog legendarisch omwille van zijn liveshows. 29 en 30 april en 1 mei is hij te horen in een triple uitverkochte AB en 7 mei treedt ZG op in Trix. Hopelijk brengt hij dan veel tracks van Wie Is Guy?, maar ook nummers uit BRUTAAL zullen ongetwijfeld dezelfde slopende energie teweegbrengen.

Facebook / Instagram

6 december 2019

About Author

Baldwin Verhoeven Ik vond geluk in een roze donut.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief