Squarepusher is meer dan een geometriefreak, aangezien hij net de grenzen van het conventionele wil overschrijden en kiest voor de bizarre, elektronische overweldiging als constante in zijn muziek. De man achter dit spannende project is Engelsman Tom Jenkinson. Hij wordt al van kindsbeen af beïnvloed door jazz, en het zijn vooral de experimentele jazzinvloeden die in zijn eigen werk terugkeren en een geschifte aanvulling vormen op zijn enerverende drum ‘n’ bass. Squarepusher is al sinds jaar en dag bezig met het samenvoegen van rariteiten tot nummers, maar nu was het toch alweer twee jaar geleden. Eindelijk is daar nieuwe single “Vortrack”, die naar alle waarschijnlijkheid de voorbode is van veel nieuws, want op 8 mei zal Jenkinson de Botanique tot ontploffing komen brengen.
“Vortrack” is alvast een fantastisch bevreemdende en (net daarom) aan genialiteit grenzende voorbode van al wat Squarepusher nog voor ons in petto heeft. Het is hectiek alom vanaf het bruuske begin en het wordt er niet rustiger op naarmate de creatie – een doordeweeks woord als ‘nummer’ lijkt hier ongepast – vordert. Na nog geen vierde van “Vortack” beluisterd te hebben, beginnen we ons zorgen te maken en denken we dat “Vortrack” misschien had moeten openen met een disclaimer. Hij had ons wel eens mogen waarschuwen dat nachtmerries hun bron hier zeker en vast zullen vinden, dat hartpatiënten maar beter op hun hoede zijn en mensen met epilepsie niet bepaald voor een fijn vooruitzicht komen te staan eenmaal die playknop ingedrukt wordt. Squarepusher bewandelt dus weer eens een absurd elektronicapad dat nog door niemand werd platgetrapt ter voorbereiding of vergemakkelijking van onze tocht. De Engelsman baant zich een weg door een jungle aan scherpe klanken en zonder enig gebaar van geruststelling word je meegesleurd.
Deze nieuwe single is weer allesbehalve doordeweeks en zo hebben we Tom Jenkinson natuurlijk graag. Squarepusher duwt, trekt en sleurt aan het randje van de waanzin en maakt ons warm voor meer.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.