Instagram, Live, Recensies

Charlotte Adigéry + Asa Moto @ Vooruit: Bezielend en dansbaar

© CPU – Joost Van Hoey

De Gentse Charlotte Adigéry bracht dit jaar de geweldige ep Zandoli uit, die internationaal op lovende recensies kon rekenen. In een uitverkochte Vooruit rondde ze haar Europese tour af. Lang zal ze echter niet op haar lauweren kunnen rusten: in februari vertrekt ze naar Amerika en Canada om ook daar haar ep te promoten. De Vooruit-resident gaat al sinds haar veertiende naar optredens in het Gentse kunstencentrum, dus dat ze haar tour daar mocht afsluiten, maakte de cirkel rond. Ze preekte gisteren voor eigen kerk, en haar volgelingen waren enthousiaster dan ooit.

Het voorprogramma had niet beter gekozen kunnen zijn. Het Gentse Asa Moto bestaat uit Oliver Geerts en Gilles Noë. Samen mochten zij de Vooruit op gang trekken, en dat deden ze met veel succes. Hoewel een groot deel van het publiek nog druk bezig was met bonnetjes en drank kopen, stond er al een ruime groep volop te dansen. Wanneer je Asa Moto hoort, kan je ook moeilijk anders. Waar kan je tegenwoordig nog voor middernacht clubben alsof je leven er vanaf hangt? Gisteren in de Concertzaal kon het. De unieke elektronische muziek met af en toe wat live vocals erbij wist menig dancing queen te bekoren. Het einde kwam abrupt, maar liet ons wel achter met een honger naar meer.

Een uitverkochte Vooruit stond vervolgens gretig te wachten op de komst van sterren Charlotte Adigéry en Boris Zeebroek. Wie verwacht had meteen verder te kunnen feesten, was eraan voor de moeite. Charlotte en Boris lieten op zich wachten, eerst kregen we de zeventien minuten durende “Yin Yang Self-Meditation” voorgeschoteld. Daarmee vroegen ze behoorlijk veel van hun publiek: de achterste rijen babbelden lustig verder, maar vooraan probeerde iedereen de aandacht erbij te houden uit respect voor de hersenspinsels van de zangeres. Niet iedereen dacht er echter zo over, een of andere flauwe plezante vond het nodig om ‘Get on with it!’ te roepen. Daarop reageerde Charlotte na haar eerste nummer met ‘Is that what your girlfriend tells you when you’re in bed together?’

© CPU – Joost Van Hoey

Na de veeleisende intro ging het perfect op elkaar afgestemde duo gelukkig over tot een geweldig dansbare set. In de zaal was te voelen hoezeer iedereen hier naar uitgekeken had, en ook Charlotte en Boris leken het naar hun zin te hebben. De zangeres haalde naar goede gewoonte haar coolste moves boven, maar ook Boris zette al eens een dansje neer en dat werkte aanstekelijk. Met hun nummerkeuze kwamen zowel oude als nieuwe fans aan hun trekken. We hoorden tracks van hun debuutplaat uit 2017 en knallers van de internationaal befaamde Zandoli van dit jaar. Zelfs nummers die nog niet op Spotify te vinden zijn, passeerden de revue. Letterlijk alles kon op uitbundige goedkeuring van het publiek rekenen.

Nummers als “High Lights” brachten de sfeer er goed in. Veel mensen kenden alle teksten uit hun hoofd, en menig toeschouwer schudde de heupen eens goed los. Toch was het niet heel de tijd feesten zonder nadenken. De inleiding was al een mentale uitdaging, maar met een nummer over cat calling en teksten over de onzekerheden en ergernissen van Charlotte bleven ook onze gedachten gestimuleerd worden. Het was inspirerend om te zien hoe sterk de zangeres in haar schoenen staat, en hoe ze niet bang is om op haar strepen te staan. Omdat haar optreden overduidelijk een groot succes was, vertelde ze ons dat ze niet begreep dat ze soms zo hard aan zichzelf twijfelt. Ze gaf ons dan ook de raad om zelf niet meer te twijfelen en gewoon ons buikgevoel te volgen. Bezielend en dansbaar, dat combineert zij zonder moeite.

© CPU – Joost Van Hoey

Een absolute climax veroorzaakte “Paténipat”. Dat is sowieso al een nummer dat ieders dansbenen in beweging zet, maar in de Vooruit was het gewoonweg fantastisch. Het oorverdovende applaus en gegil dat daarop volgde, bevestigde dat. In Gent speelde Charlotte Adigéry een thuismatch, en dat creëerde een moeilijk vast te pinnen sfeer. Het publiek was drie kwartier lang enorm uitbundig, en na het laatste nummer ging het applaus minutenlang door. De zangeres wilde ons bedanken, maar kreeg daar amper de kans toe – zo luid en intens was de zaal aan het fluiten, gillen en applaudisseren. Met kippenvel zullen wij in de toekomst terugdenken aan deze geweldige avond.

Belangrijk is ook om de Deewee dj’s te vermelden die ervoor zorgden dat beide sets aan elkaar gedanst konden worden. Achteraf gaven ze ook nog een kleine afterparty, waarvoor veel volk graag nog wat langer bleef plakken. Met een remix van “Paténipat” bereikten ook zij een hoogtepunt dat we niet snel zullen vergeten.

16 november 2019

About Author

Gilke Geeraerts


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief