Albums, Recensies

Adriaan de Roover – Leaves (★★★★½): Ronddartelen in een overwelmende trip

Oaktree is spijtig genoeg niet meer, maar gelukkig gaat Adriaan de Roover (de persoon achter Oaktree) gewoon verder met het releasen van muziek onder zijn eigen naam. Oaktree stond bekend om zijn diepgaande ambient, waar soundscapes die tot in je emoties kropen de hoofdrol speelden. Maar in een interview eerder dit jaar met Redbull Elektropedia liet de multi-instrumentalist al vallen dat Leaves geen rustige achtergrondmuziek ging worden en dat het allesbehalve gemakkelijk te verteren zou zijn. Vervolgens kropen we onze cocon in en legden de plaat op. Wat volgde was een heerlijke trip die zowel door de duistere krochten van elektronische muziek kruipt, maar eens zo goed door een mooie droomwereld zweeft.

“Blue Light” opent het album rustig met een opbouwende synth. Het geheel klinkt hoopvol en zelfs magisch, een soort opening tot de sprookjeswereld die Leaves is. Maar de sfeer slaat helemaal om wanneer er een angstaanjagende baslijn invalt: die lijkt wel een soort waarschuwing voor wat er zal volgen. En terecht, zo blijkt: “More opinions (And A Rainbow)” klinkt dreigend en is tegelijk misschien wel het beste dat Adriaan de Roover ooit maakte. Een dynamische drumlijn jaagt een geheel van synths en andere geluiden op tot een haastig, maar eens zo dansbaar pakket van heerlijke elektronica. De start van dit album is er alvast eentje om je duimen en vingers bij af te likken.

“Liquid / No More” en “Confidence Gap” bieden gelukkig wat rust. Een leger aan geluiden wordt in beide nummers gecomponeerd tot een organisch geheel dat voortvloeit zoals een bergriviertje dat doet. Adriaan de Roover toont al zijn kunnen op dit album, en ook minimalistische ambient lijkt geen probleem te zijn voor hem. Maar gedaan met de rust nu, single “Tomorrow Maybe” brengt een onrustwekkend sfeertje met zich mee. Het nummer begint met een soort van error-geluid, dat de Roover laat openbloeien tot orkestraal stukje muziek. “Tomorrow Maybe” sleurt je van intense drumpartijen naar minimalistische ambient om die twee daarna gewoon door elkaar te kletsen. Adriaan de Roover maakt naast zijn albums ook soundtracks en dat voel je doorsijpelen in zijn solowerk. De sfeer die een nummer als “Tomorrow Maybe” met zich meebrengt, is ongelooflijk en roept een stortvloed aan emoties op.

Na zo’n intense passage op Leaves laat de Roover je even ronddartelen in zijn speeltuin. Die komt er in de vorm van “Arthropoda”, een nummer dat traag opbouwt met een uitdagende synthesizer. Die lijkt je wel ten dans te vragen, maar telkens als het nummer op het punt staat helemaal open te breken, bouwt Adriaan de Roover rustig terug af. Een andere hoogvlieger op dit album is “Helena”, misschien wel het meest luchtige nummer van de plaat. Een eigenwijze drumbeat jaagt al hortend en stotend enkele zweverige synths op met een dansbare track als resultaat. Verder hoor je nog een hele resem geluiden die je de ene keer al beter kan plaatsen dan de andere, zo lijkt één van de terugkerende elementen in dit nummer een fietsbel te zijn. Het nummer trekt je mee in een erg mysterieus sfeertje, en laat vooral elke vorm van structuur achter zich liggen. Wat een schijf.

Afsluiten doet de plaat op een rustig tempo. De laatste drie nummers op Leaves zijn allemaal intieme stukjes ambient, zodat je rustig uit je trip kan rollen. “Please Be The Same”, “T’as Faim” en “Cocoon” creëren elk hun eigen landschap aan geluiden, die tot in elk detail perfect samengesteld is. Laat dit ons enige puntje van kritiek zijn op deze plaat: hij begint net dat tikkeltje te vroeg met uitbollen. De donkere energie die in nummers als “Tomorrow Maybe” of “More opinions (And A Rainbow)” naar boven komt drijven, hadden we graag nog een keertje gezien.

Leaves klinkt overweldigend, intens, groots, gedetailleerd en vooral heel erg goed. Adriaan de Roover gaat net dat tikkeltje verder en dieper dan hij deed met Oaktree, en dat loont in een immens goede plaat. Een plaat waarvan het ons trouwens zou verbazen als hij niet voor heel wat succes zal zorgen, zowel nationaal als internationaal. Live wordt Leaves gebracht met een drummer, die voor nog meer intensiteit zal zorgen dan de opnames al doen.

11 oktober 2019

About Author

Bauke de Langhe


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief