Lee J Malcolm is lid van postrockband-turned-technocollectief Vessels, maar voor zijn meer dansvloervullend solowerk doet hij beroep op de alias Jinjé. Al sinds 2014 krijgen we af en toe een single te horen, en “Feetupfeetdown” en “Afterglow” zijn de nieuwste exemplaren in dat rijtje.
We zijn vooral fan van de A-kant, “Feetupfeetdown”. Het nummer opent met een eenvoudige beat, die langzaam maar zeker uitvergroot wordt. Kleurrijke koorvocals en synths vervoegen het arrangement gestaag. Het nummer schuwt repetitiviteit niet, maar is ook niet statisch; een resem aan kleine twists zorgt ervoor dat het bijna zeven minuten lang genietbaar blijft. Het lijkt ons de perfecte schijf om te scoren in clubs met een alternatief kantje, maar ook op onze slaapkamer kunnen we moeilijk stil blijven zitten.
“Afterglow” kan die magie niet helemaal overdoen, maar is zeker geen zwak nummer. We vinden het enkel jammer dat het pas in de tweede helft echt interessant wordt. Rond het midden duiken er wat dromerige synths à la Oneohtrix Point Never op, en de vocale samples waar Malcolm mee speelt maken het geheel compleet. Dan zijn er echter al drie minuten voorbij die vooral veel slagwerk en weinig melodie bevatten. Het nummer zou niet misstaan als deel van een dj-set, maar als losstaande compositie doet het ons iets minder.
De balans tussen hypnose en verveling is in dit genre soms moeilijk op te maken, maar met name met “Feetupfeetdown” weet Jinjé sterk te presteren. Het maakt het wachten op nieuw Vessels-materiaal alvast een stuk draaglijker.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.