Muse @ Rock Werchter 2019: Vervreemde hitmachine

©CPU – Joost Van Hoey

Muse doet op zijn tour slechts één festival en die eer was weggelegd voor Rock Werchter. De band kwam er zijn nieuwste album Simulation Theory voorstellen met alweer een nieuwe show. Dit keer hadden ze monsters, robots en heel wat dansers mee om de levendigheid op het podium te bewaren. Dat was ook nodig, want de band haalde constant het tempo uit hun eigen set door onbegrijpelijke intermezzo’s en veel te lange pauzes. Hierdoor stond de weide naar het einde van hun show meer dan leeg.

Met een vertraging van een kleine tien minuten begon het rockspektakel. Robots kwamen het podium op terwijl Matt Bellamy even later al zingend uit de grond tevoorschijn kwam met “Algorithm”. Een nogal raar en zwak begin voor festivalnormen, en daar bracht “Pressure” helaas ook geen verandering in. Het tij kon gelukkig wel nog gedeeltelijk gekeerd worden met “Psycho” en daarbij zagen we voor het eerst ook wat meer beweging in het publiek.

©CPU – Joost Van Hoey

Het was niet extreem druk bij de Main Stage en zeker voor een afsluiter van een kaliber als Muse was de opkomst minder dan verwacht. Maar Muse is een natuurlijke jukebox en eens er een hit passeerde, ging het publiek dan ook mee. Zo was “Uprising” een eerste gigantische meezinger en bracht “Plug In Baby” ons voor het eerst helemaal terug naar de beginjaren van de band.

Uiteindelijk bleek het allemaal nogal vaak terug te vallen op de gigantische hits, maar de band wilde ook hun nieuwe plaat in de kijker zetten en zo brachten ze bijvoorbeeld “Propaganda”. Dat deden ze op een minimalistische manier, maar daar dook meteen het probleem met die nieuwe muziek op: het was gewoon te slap om een gigantische weide te kunnen boeien, zeker als die niet speciaal voor een band als Muse gekomen was.

©CPU – Joost Van Hoey

De set viel nogal in een zak. Bijvoorbeeld wanneer Matt Bellamy besliste om een solonummer te spelen en “The Dark Side” daarop volgde met veel te weinig power erin. Het zijn allemaal foutjes die een band als Muse niet zou mogen maken. Op een gigantisch podium als dat van Rock Werchter viel de nieuwe muziek nog meer in het water: de overbodige intermezzo’s, jams of interludes smoorden alle energie en pit meteen in de kiem.

Gelukkig was er wel heel wat spektakel op het podium. Zo kregen we veel verschillende outfits te zien van Bellamy en kwamen er ook nu en dan eens dansers het podium op. Visueel allemaal heel leuk, maar dan moeten de songs ook nog steeds overtuigend overkomen en dat was niet altijd het geval. Zo was het trio “The 2nd Law: Unsustainable”, “Dig Down” en “Madness” een klein dieptepunt, al zorgde die laatste wel voor een uitbundig meezingmoment.

©CPU – Joost Van Hoey

Dat was niet het enige meezingmoment, want wanneer nummers zoals “Hysteria” en “Time Is Running Out” passeerden, brulde iedereen op de weide de longen uit zijn lijf. Maar die momenten waren schaars, en als de band bij die nummers dan nog eens besliste om er riffs aan te breien van andere bands (zoals “Back In Black” van AC/DC of “Know Your Enemy” van RATM), dan krijg je er nooit de schwung in.

Gelukkig was er nog de bisronde die alles een beetje goedmaakte, al hadden heel wat mensen het al opgegeven. Vooral toen de band besloot om hun hardste nummers in een soort van extreem lange medley te gieten, genoot iedereen met volle tuigen. Een “New Born” die het dan afsloot en gevolgd werd door het epische “Knights Of Cydonia” maakte de tempoloze set dan voor een deel wel goed. Toch is het duidelijk dat Muse met zijn nieuwe concept enkel de fans zal aanspreken en op een festival heel makkelijk uit de boot valt.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram zijn er nog meer beelden te vinden. Volgen is de boodschap!

Algorithm (alt version)
Pressure