Al een zestal jaar brengt het Engelse Febueder met een zekere regelmaat ep’s uit, maar in 2019 mogen we ons naar verluidt eindelijk aan een album verwachten. Het trio uit Ascot is intussen afgeslankt tot een duo, maar met de ep All a Hoax bewezen Kieran en Samuel vorig jaar dat ze hun talent voor het schrijven van complexe, intrigerende artrocksongs geenszins verloren hadden. “Animation”, dat we in februari als eerste voorsmaakje te horen kregen, overtuigde ons echter niet bepaald. In sterk contrast met het eerdere werk van de groep hadden we het gevoel dat het nummer weinig meer deed dan doelloos meanderen. Het klankenpalet was divers als vanouds, maar kon het gebrek aan inhoud moeilijk maskeren. We hoopten dan ook dat het bij een kleine omweg bleef.
Helaas toont Febueder zich ook op “Cater” niet van zijn sterkste kant. Wanneer we meer geneigd zijn het nummer als ‘interessant’ dan als ‘sterk’ te beschrijven, wordt het probleem eigenlijk al vrij duidelijk. De sinistere intro is alvast veelbelovend, maar houdt niet tegen dat de song na een minuut wat in elkaar begint te vallen. We hebben eerder het gevoel dat we naar een experiment in sound design aan het luisteren zijn dan naar een gecomponeerd stuk. Nieuwe texturen komen en gaan, maar nooit doen ze het nummer echt op gang komen. Er is op zich niets mis met afdoen aan toegankelijkheid, maar anders dan de melodieën van songs als “Owing” en “Hence Worth”, die we meteen konden meeneuriën, laat “Cater” amper een indruk achter.
Febueder lijkt op dit nieuwe werk weg te zakken in het abstracte, en dat betreuren we. Dat ze sterke songs kunnen schrijven weten we al lang, maar als ze een debuut van hun gebruikelijke standaard willen afleveren zullen ze nog een extra inspanning moeten doen.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.