Hoe kan elektronische clubmuziek veel meer zijn dan een vorm van hedonistisch plezier? Labeleigenaar Jonathan Cant van het onafhankelijke Brusselse label Montage nodigde vier artiesten uit – Épong, Lingerwalt, crat en Partners – om zich over exact die vraag te buigen. Het resultaat is URGENT MUSIC VOL. 1, een twintig minuten durende elektronische trip waar jungle, ambient, IDM en donkere drones met elkaar in dialoog gaan.
De eerste compilatie-ep is een conceptuele luistertocht die ver voorbij de notie van dansbaarheid wil gaan. De avant-gardistische dance wil niet zozeer je dansbenen losmaken, maar wil ideeën uitdragen die ver buiten de dansvloer reiken. Liefhebbers van moody electronica en schizofrene beats zijn hier aan het juiste adres.
De ep opent met een nummer dat sonisch het meeste verband lijkt te hebben met de politieke geladenheid van het album: ‘Money, Religion, Empires’. Het IDM- en ambient-geïnspireerde Lingerwalt – nom de plume van Wout Vandenbergh – maakt niet alleen gedeisde indie-elektronica, op URGENT MUSIC toont hij zich ook een meester van mysterieuze dark ambient. Lingerwalts nummer zet bovendien niet de toon van URGENT MUSIC, maar vormt veeleer de springplank in een vervreemdend, rusteloos universum. Épong, een jonge Belgische producer en multi-instrumentalist, is wellicht de meest prikkelbare artiest van de vier. Van kale hardcorebeats tot ruizig experimentalisme: als doorwinterd experimentalist toont Épong de brute uithoeken van de dansvloer.
Ook Partners (met James de Graef van Shht) weet op “Sylvester”, het kortste nummer op de ep, te verrassen op met gevonden geluiden die nu en dan glijden over een gestage technobeat. Het spookachtige “Fischer’s Death” van crat kondigt dan weer de chaotische finale aan van Épong. Nergens klinkt URGENT MUSIC VOL. 1 feestelijk, licht verteerbaar of conventioneel. De geknipte soundtrack voor onzekere, Trumpiaanse tijden.