LiveRecensies

WWWater @ Het Bos: Vrijheid vieren met elektronische punk

Het is officieel, Charlotte Adigéry heeft haar “echte” job opgegeven om voluit voor haar muziekcarrière te gaan. Met haar project WWWater vierde ze die grote stap op de vooravond van de Dag van de Arbeid in Het Bos. De goed gevulde Antwerpse club liet zich dan ook helemaal meeslepen door de punky electropop van de Gents-Caraïbische zangeres.

De avond moest op gang worden getrokken door Saloli, een multi-instrumentaliste uit Portland. We zagen haar echter enkel op haar synthesizer spelen die halverwege de set ook nog elektrisch geladen werd, waardoor de zangeres met extra veel zenuwen haar vingers op de toesten legde. De zang die ontbrak, misten we absoluut niet. Toch waren de synth geluiden alleen, niet voldoende. Er zat geen tempo in, of nog maar een subtiele beat. Telkens Saloli weer eens diep ademhaalde om aan een volgend lied te beginnen, hoopten we vurig dat ze ons eens zou wakker schudden, maar niets was minder waar. Een slaapmutsje was niet wat het publiek van WWWater nodig had om op te warmen.

In schril contrast met het voorprogramma stond WWWater. Charlotte Adigéry had kompanen Boris Zeebroek op toetsen en Steve Slingeneyer op drums meegenomen om extra veel geweld de zaal in te sturen. Gehuld in een hoofddoek begon Adigéry aan haar set met de titelsong van EP WWWater. Dat WWWater een ander project is dan het livewerk dat ze onder haar eigen naam verricht, is van bij het eerste nummer duidelijk. We gaan van electropop tot punk en RnB. En het gaat hard. Toch is haar stem een constante in het werk van Charlotte. Die stijgt ook nu weer naar ongekende hoogtes tijdens “Never Nuff” en “Fallo & Swallo”. Met een koebel in de aanslag en doorgedreven drums van Soulwax-man Steve gaat de set al meteen bij het derde nummer op kruissnelheid.

WWWater gooit haar hoofddoek af en bestelt twee pintjes. “Ik heb vandaag mijn day job opgezegd. En dat wil ik vanavond vieren!” Als Belgische artiest is dat een dappere stap. Al zijn we zeker dat Charlotte wel op haar pootjes terecht zal komen. Ze wordt aangeraden op de BBC-radio’s, heeft een goedgevulde festivalzomer in binnen- en buitenland met een stop in Japan en tourt dit najaar langs Europese clubs. Of ze dat nu onder haar eigen naam doet, met WWWater of in eender welke andere vorm. Live staat ze er telkens opnieuw met bakken energie. Zelfs een ballade als “Mine Yours” kan de energie niet uit de set halen.

Alle remmen gaan los tijdens “Ik Kan Da Wel”, een uptempo nummer met een aanstekelijk refrein. De slagzin “Ik Kan Da Wel” klinkt gek maar is zeker niet om mee te lachen. Het zelfvertrouwen van Charlotte straalt af op haar publiek. En die gedurfde humor komt even later ook terug in “Screen”: ‘Masturbate on my selfie!’ roept WWWater uit. De punk vibes nemen nu volledig de bovenhand terwijl Charlotte zingt over verslaafd zijn aan een scherm. Op het nieuwe nummer “Sheryl” neemt Boris zijn gitaar ten handen om er wat extra ruigheid aan toe te voegen. Het feestje helemaal afbreken doet het trio met een cover van The Slits “Earthbeat”.

Onder de vleugels van platenlabel Deewee, zij aan zij met Bolis Pupul (Boris Zeebroek) staat Charlotte Adigéry er goed voor. De songs onder haar eigen naam doen het goed op de radio en in Het Bos zagen we dat ze zich live volledig kan uitleven met WWWater. Het publiek krijgt ze moeiteloos mee op een elektronische punktrip zonder zichzelf en haar prachtige zangtalent te verliezen. Je zou voor minder je day job opgeven.

Setlist:
WWWater
Never Nuff
Fallo & Swallo
3 Rooms
Mine Yours
Ik kan dat wel
Sheryl
Screen
Earthbeat (Cover The Slits)

Het Bos, de meest tegendraads concertzaal in Antwerpen viert op 1 juni zijn vijfde verjaardag. In mei 2014 verhuisde de Antwerpse kunstenwerkplaats Scheld’apen na 15 jaar Petroleum Zuid naar Het Bos aan de Ankerrui. Nu, vijf jaar later, is Het Bos uitgegroeid tot het artistieke epicentrum van Antwerpen. Tijdens de maand mei wordt die vijfde verjaardag gevierd met heel wat concerten, films, exposities en performances. Onder andere Blu Samu, MDCIII, Irreversible Entanglements, Raketkanon, Peuk en Shonen Knife passeren de revue. Op 1 juni is er het grote verjaardagsfeest in de vorm van een festivaldag. Het volledige programma kan je terugvinden op hetbos.be/agenda/.

Related posts
LiveRecensies

Little Waves @ C-Mine: Alternatieve roadtrip doorheen het muzieklandschap

De laatste jaren is Little Waves steeds meer een gevestigde naam geworden in het festivalvoorjaar. Het alternatieve ontdekkingsfestival vindt al sinds zijn…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Andromedik, Becky Hill, Wunderhorse, Channel Tres en meer naar Pukkelpop 2024

De paasvakantie is net voorbij, dus is ook de zomervakantie niet meer veraf. Hoewel de festivalzomer van 2024 nog moet losbarsten, belooft…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Bolis Pupul - Letter To Yu (★★★★): Veel zeggen met weinig woorden

Bij het grote publiek vooral bekend als muzikale wederhelft van Charlotte Adigéry, bij het kleine als lid van The Germans, maar Bolis…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.