Live, Recensies

Fontaines D.C. @ 4AD: Wanneer voorprogramma hoofdact wordt

Enkele maanden geleden moest de toen nog onbekende Fontaines D.C. een show geven in de 4AD in Diksmuide. Maar die ging niet door en werd verplaatst naar een latere datum. Ze werden samen met King Khan Louder Than Death geprogrammeerd, om zo toch wat volk naar die show te krijgen. Waar de organisatie niet op had gerekend, was dat de band in die tijd uitgroeide tot de nieuwste hype binnen de Ierse punkscene. Hun debuut Dogrel verscheen vorige week en mag zich meteen al in de charts nestelen, met zelfs een nummer één in de vinyl-chart. De kritieken zijn dan ook unaniem lovend en voorlopig is het zelfs de beste plaat van het jaar. Na de release van die plaat duurde het dan ook niet lang vooraleer de zaal het bordje uitverkocht kon bovenhalen.

Dat het dus een atypisch concert zou worden, stond in de sterren geschreven. Om half negen moest het voorprogramma Fontaines D.C. beginnen. Toen stond de zaal al stampvol met nieuwsgierigen en fans. Dit was niet zomaar een voorprogramma, nee, dit was de act waarvoor iedereen naar Diksmuide afzakte. Ze mochten dan ook een volwaardige set spelen, en we kregen bijna hun volledige debuut te horen. Iedereen was laaiend enthousiast.

Met een charisma van hier tot in Tokyo staat frontman Grian Chatten op het podium, terwijl de band het duistere, muzikale aspect van de songs verzorgt. Met een tandenstoker tussen zijn tanden loopt hij nogal rusteloos rond op het podium, maar eens hij de microfoon in handen heeft komt er een dichterlijke zang uit zijn mond die ons hypnotiseert. Het is die typerende zang die Fontaines D.C. zo uniek maakt. Chatten weet ons te boeien met zijn overtuigende uitstraling en intense inleving.

Het is post punk met de nadruk op het extreem donkere aspect. Maar bij momenten kan Fontaines D.C. ook uithalen. “Liberty Belle” bijvoorbeeld zorgt voor de eerste moshpit. Met een pulserende drum, een strakke gitaarlijn en repetitieve zanglijnen op het eind, blijft het natuurlijk makkelijk hangen. Die repetitieve zanglijnen komen overal terug. Het is een soort van mantra waarmee de band zijn publiek betovert, en dat werkt nog ook.

View this post on Instagram

Concert van @fontainesband in @muziekclub4ad

A post shared by Niels Bruwier (@nielsbruwier) on

Op het eind volgt nog een krachtuitspatting van jewelste. “Too Real” is nu al het anthem van de Ierse jeugd, maar ook in België wordt het luidkeels meegezongen. Hier tonen de muzikanten hun talent door te spelen met de feedback en zo een unieke livesfeer in de muziek te steken. Klankgewijs was het niet altijd super, maar dat was niet echt nodig. Fontaines D.C. blinkt uit in zijn fouten, en ook daar zie je de sterkte van de band.

“Boys In The Better Land” en “Big” zijn twee energiestoten die de set op een furieuze manier afsluiten. Maar dit zou geen uitzonderlijke show zijn als er geen bisnummer volgt, en dus keert het voorprogramma terug voor een bis met “Television Screens”. Na de show doet Chatten rustig zijn lederen jas aan en verlaat hij het podium. Wat een attitude! Je zou het arrogant kunnen noemen, maar het past allemaal perfect in het plaatje.

Dat King Khan Louder Than Death hierna nog moest komen, kon iedereen worst wezen. Waar je bij Fontaines D.C. bijna niet kon bewegen tijdens de show, ging dat bij King Khan plots veel vlotter. De extravagante frontman met een niet te missen buikje, bracht een furieuze punkset vol vreemde wendingen. Zo was er ook hardrock te horen, reggae en een streepje pop. Maar alles overgoten met de nodige dosis absurditeit, en net daarin weet hij uit te blinken. Het was duidelijk niet voor iedereen weggelegd, want tegen het einde van de show was de zaal zo goed als leeg (op enkele fans na). Een bis zat er voor hem dan ook niet in.

Iedereen kwam duidelijk voor de hype van het moment, en dat bleek meer dan terecht. Dat we Fontaines D.C. binnenkort niet meer zo intiem aan het werk zullen zien, is een understatement. De groep is goed op weg om de nieuwste post punk sensatie te worden (als ze dat al niet zijn). Wanneer ze de volgende keer voor een zaalshow naar België komen, is nog niet geweten. Dat je het niet kan missen, is daarentegen nu al een zekerheid. Deze zomer alvast te zien op Dour Festival.

Setlist Fontaines D.C.:

Hurricane Laughter
Sha Sha Sha
Chequeless Reckless
The Lotts
Liberty Belle
Roy’s Tune
Too Real
Boys in the Better Land
Big

Television Screens

20 april 2019

About Author

Niels Bruwier Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter