Live, Recensies

Out The Frame 2019: Cheers to urban!

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Na een geslaagde editie vorig jaar, sloegen All Eyes On Hip Hop en de Vooruit ook dit jaar weer de handen in mekaar voor de tweede editie van Out The Frame. De line up van het eendaagse hiphopfestival in Gent was ook dit jaar weer heel divers en iedereen die van urbanmuziek houdt kwam wel aan zijn trekken. Ook wij tekenden gisteren present en lieten ons betoveren door nationaal alsook internationale namen zoals LAFAWNDAH, Connie Constance, Glints, Coby Sey en nog veel meer.

De grootste kleine verschijning

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Martha Da’ro is dit jaar aan een gigantisch parcours bezig. Na het voorprogramma te verzorgen van Years & Years in de Lotto Arena en een aantal shows in het buitenland op haar teller, weet Da’ro inmiddels hoe ze een show moet neerzetten. Met een gezellige drukte in de zaal was het niet over koppen lopen, maar wel cosy genoeg om een leuke show te geven. Weldra komt haar debuut-ep uit en daaruit kregen we al enkele tracks te horen, die nu al voor een krop in de keel zorgden terwijl we easy op de beats konden meegrooven. Een betere opener had OUT THE FRAME niet kunnen hebben. 

De chillste pee

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Antwerpen was gisteren goed vertegenwoordigd in de Vooruit. Zowat de helft van de line up leek wel uit de Scheldestad te komen, dat zich andermaal als het epicentrum van de Belgische hiphop op de kaart zette. Met roedelboy Luie Louis stond gisteren dan ook één van de beloften van het moment in het café zijn kunsten te tonen. Hij kwam niet alleen opdagen, maar bracht zijn vierkoppige luie live band ook mee naar het Gentse. De chille vibe van Luie verspreidde zich vlotjes in de goedgevulde zaal en zorgde al snel voor knikkende hoofden. Vooral nummers van zijn live ep The Golden Classic passeerden de revue en voor “Realitycheck” sprong zelfs even Thor (ja, die van Junior Eurosong) mee op het podium. Een aangename set waarin Luie Louis zijn talent nog maar eens in de kijker zette.

Het ziekste feestje

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Het podium van de theaterzaal van de Vooruit diende ook dit jaar als scene voor talrijke shows en werd door de Belgische rapper Rare Akuma geopend. Jammer genoeg moest zijn kompaan door ziekte de hoofdrol spelen in zijn show, want al snel bezweek de stem van de rapper definitief. Met goede beats was er voor een opener al aardig wat energie in de zaal en zo werd er snel meegesprongen. We geven hem zeker credits om ondanks ziek te zijn het podium te betreden en denken dat hij met wat meer energie een puike show had kunnen neerzetten. Nu was het een ‘net nietje’, waar we toch plezier aan hadden, maar een klein beetje op onze honger bleven zitten.

De bloeiende bloem

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Lange tijd was Connie Constance een goed bewaard geheim in de Britse urbanscene, maar sinds vorig jaar duikt haar naam steeds vaker op in het muzieklandschap. Haar acte de présence in de balzaal was in ieder geval een schot in de roos. Met haar debuutplaat English Rose, dat eergisteren verscheen, heeft ze alvast een resem oerdegelijke nummers, die live nog straffer uit de hoek wisten te komen. Vooral het meeslepend gebrachte “Let Go” en het groovy “Yesterday” wisten hoge ogen te gooien. Connie beschikte overigens over een geweldige drummer, die bij elk nummer wel zijn accenten neerzette. Van Connie gaan we nog veel horen in de toekomst, daar zijn we na haar passage op Out The Frame best zeker van.

De graafste grieten

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Dope Saint Jude komt uit Zuid-Afrika en is allesbehalve op haar mondje gevallen. Met haar strakke songs en overdosis energie was het café in een mum van tijd helemaal mee. Ook haar compagnon Ocean Jade gaf serieus van jetje en liet zich door niets of niemand stoppen. Politieke teksten verpakt in een hoge lading plezier maakten van haar show een grote brok entertainment waar niemand aan kon weerstaan. Van kop tot teen klopte het plaatje en kregen we hart en ziel op het podium te zien. Graag meer van dat. 

De duisterste trip

Een betere setting dan de theaterzaal van de Vooruit hadden we ons niet kunnen voorstellen voor de Britse DIY-muzikant Coby Sey. Samen met twee saxofoonspelers (die trouwens ook regelmatig de knoppen bedienden) zorgde hij voor één van de hoogtepunten van de avond. De rapper en dj sleurde ons mee in een duistere trip vol donkere beats en straffe saxsolo’s, die zelfs nog meer versterkt werden dankzij de sublieme lichtshow. De afstandelijke houding van het drietal paste bovendien uitstekend bij de obscure triphop, en ook de afwezigheid van interactie tussen publiek en artiesten zorgde voor een fenomenaal optreden. Het werd een overweldigende ervaring, die naar onze smaak gerust wat langer had mogen duren.  

De meest speelse diva

© CPU – Maxim Meyer-Horn

BBYMUTHA kwam een beetje te laat en liet ons vermoeden met een echte diva opgescheept te zitten. Niets was minder waar, want de dame verontschuldigde zich continu doorheen haar set en liet weten met een griepje te kampen. Desalniettemin stond ze op het podium en deed ze haar best om de massa waar voor zijn geld te geven. Bij momenten lukte dat ook prima, maar naar het einde van haar set toe was het misschien iets te eentonig. Wat meer variatie had zeker geen kwaad gekund, maar wat we te horen kregen was ook zeker niet slecht. Een leuke uitstraling en toffe nummers heeft ze al mee.

De zonneschijn van de avond

Goedgemutst maakte gisteren Barney zijn opwachting. De Brit stond in oktober nog tweemaal als voorprogramma in het Sportpaleis en wist toen maar matig te overtuigen, en ook op Out The Frame liep het niet van een leien dakje. Nochtans had de Londenaar heel veel goesting om er een topavond van te maken, maar het publiek besliste anders. Ondanks de vele pogingen van de sympathieke Brit wilde er maar geen leven in de brouwerij komen en viel de show wat uit de boot. Zijn nummers waren wel leuk en werden op een spontane manier gebracht, maar wat meer afwisseling had de show zeker goed gedaan. Alweer blijven we bij Barney met mixed feelings achter…

De meest explosieve bom

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Vorige zomer stond Glints op zowat elk groot Belgisch festival en dat werpt zijn vruchten af. Een zeer goed gevulde balzaal had er meer dan zin in en besloot dan ook om zijn dansbenen helemaal in de strijd te gooien. Met een goede mix tussen iets tragere en zeer opzwepende nummers maakte Glints zijn rol als publiekstrekker helemaal waar en ging hij op het einde nog eens helemaal van de grond. Onthouden doen we vooral zijn nummer met DVTCH NORRIS, die de zaal in lichterlaaie zette. Geloof ons, dit nummer gaat potten breken. Ook afsluiter “Bugatti” deed wat het moest doen en kreeg het publiek aan het springen. De publiekslieveling knalde.

De excentriekste verschijning

© CPU – Maxim Meyer-Horn

De rij voor Charlotte Adigéry was behoorlijk lang, waardoor een heleboel mensen de zaal niet binnen konden. Wij kozen resoluut voor LAFAWNDAH, die gisteren haar overdonderende debuutalbum Ancestor Boy uitbracht en tegelijkertijd optrad. Onze verwachtingen waren door haar album zeer hoog en werden door verschillende factoren niet vervuld. Grootste stoorfactor was het publiek, dat van het concert gebruik maakte om bij te kletsen, terwijl de muziek bij momenten zo fragiel en intiem was dat het helemaal onderging tussen het gebabbel. Ook klonk het soms iets te dromerig en veraf, waardoor het niet helemaal overkwam zoals we hoopten. Toch waren er ook momenten waarbij we omvergeblazen werden door krachtige geluiden, die we ook van Sevdaliza kennen. Een artiest die onder andere omstandigheden beter had gepresteerd.

De gezegende Messias 

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Geen hiphop/showcase festival zonder wijzigingen in de timetable en dat was gisteren niet anders. DVTCH Norris stond oorspronkelijk gepland in het Cafe, maar de show werd om een kwartiertje verlaat en verplaatst naar de grotere balzaal. Het publiek wist ergens van de wijding, want al voor de start van de show stond de zaal goed gevuld. DVTCH hebben we met Dansende Beren al meerdere keren live aan het werk gezien, maar zijn passage gisteren op Out The Frame behoort zeker tot zijn besten. Met zijn nieuwe set stoomde de nieuwe Brusselaar zich klaar voor zijn show in de Ancienne Belgique eind april en liet hij ook heel wat nieuwe nummers horen. Vooral “Save Us” kreeg ons en de zaal mee en toonde dat DVTCH niet bij de bakken is blijven zitten. Met “Toothpick” kregen we ten slote toch nog één van de weinige moshpits van de avond. Een goed gebalanceerde show deed zijn promotie tot headliner alle eer aan. 

Hip hop leeft in België, dat was gisteren eens meer te merken aan een succesvolle tweede editie van Out The Frame. Op drie podia konden we kennismaken met rijzende sterren en echte publiekstrekkers. De brede programmatie zorgde voor een leuke ontmoeting met heel wat acts en toonde hoe breed hiphop kan gaan. Wij verveelden ons gisteren geen enkele seconde en verheugen ons nu al op de volgende editie, die hopelijk even sterk is als deze.

Geschreven door Simon Meyer-Horn & Maxim Meyer-Horn

Fan van de foto’s? Nog meer foto’s van het festival zijn op onze Instagram te vinden. Volgen is de boodschap!

24 maart 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter