Features, Uitgelicht

De Nederlandstalige alternatieven voor Zoutelande

Onlangs werd “Zoutelande” van Bløf en Geike Arnaert de grootste Nederlandstalige hit ooit. Ze stoten hiermee “Rood” van Marco Borsato van de troon en tonen dus aan dat niet enkel schlagers het goed doen in de hitlijsten. Toch vinden wij dat het nog beter kan. Vandaar dat we eens als beren onze koppen bij elkaar staken voor enkele alternatieve, en misschien zelfs betere Nederlandstalige hits die zo’n status ook zouden kunnen verdienen. Want zeg nu zelf, ook in het Nederlands is er heel wat moois te horen. We sommen er enkele op, en geven jullie onderaan een vijftigtal nummers in een handige Spotify playlist, zo heb je het beste wat Nederlandstalige muziek te bieden heeft altijd bij de hand.

Aroma Di Amore – Voor De Dood

Als we je zeggen Belgische new-wave en postpunk dan denk je ongetwijfeld meteen aan bands als The Neon Judgement of Front 242. Maar ook in het laatste genoemde genre en in onze vaderlandse taal is goede muziek uitgebracht. Tijdens de hoogdagen van de new-wave steekt Aroma Di Amore zijn neus aan het venster met nummers die vaak politiek gentint zijn en soms op het eerste zicht kunnen choqueren. Voor De Dood is hier een schoolvoorbeeld van. Een postpunk nummer uit het boekje waarbij je toch een aantal keer de tekst moet lezen alvorens je mening uit te spreken.

Superdiesel – Ticket naar de zon

Het jaar 2004. Radio Donna bestaat nog, de CD is in volle opmars en het duo Lennart Busé en Reinert D’haene trakteert ons op hun hitsingle “Ticket naar de zon”. Het vrolijke en aanstekelijke deuntje schalde doorheen miljoenen radio’s met één doel; een lach op uw smikkel toveren. Het nummer werd aanvankelijk als grap geschreven, maar teisterde de hitlijsten en staat nu nog steeds in het collectief geheugen gegrift als Nederlandstalige feel good plaat. Een ticket naar de zon is in deze hete zomerdagen niet nodig maar voel jezelf vooral vrij om nog eens nostalgisch weg te dromen bij deze plaat.

Het Goede Doel – België

Waar kan ik heen?’ en ‘Is er leven op Pluto?’ waren misschien wel de meest gestelde Nederlandstalige vragen in het jaar 1982. Het Goede Doel zette België eventjes op de wereldkaart door een aantal positieve elementen van ons nederige landje – vooral de taal – in de kijker te zetten. “België” werd een uptempo nummer dat gekenmerkt werd door zijn herkenbare synths en pulserende, funky baslijn. Het nummer is sinds zijn uitgave niet meer weg te denken uit de Nederlandstalige muziekgeschiedenis en scoort nog steeds als u tante Irma eens enthousiast van handjeklap wil zien doen. Terwijl u uzelf natuurlijk erop betrapt enthousiast mee te bewegen op het aanstekelijke refrein.

MAM – Maternité

Toen MAM op een dag het bizarre “Maternité” (een nummer gebaseerd op het gelijknamig schilderij van Picasso) op tape zette, waren ze er zich niet van bewust dat ze een kantelpunt in de Nederlandse popmuziek hadden opgenomen. Dit nummer uit 1986 kende aanvankelijk niet zo’n groot succes. Naarmate de jaren vorderden, is het wel gegroeid tot een cultsong. Het eindeloos herhalen van de vraag “Mam, weet jij nog toen ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb?”, de vreemde akkoordjes, speelsheid en het ontbreken van enige structuur maakten van “Maternité” een samensmelting tussen aanstekelijke pop en de experimentele muzikale zoektocht van muzikant Tom America. Voor de eerste keer werd er gebroken met de kleinkunsttraditie en mochten teksten heerlijk abstract of zelfs banaal zijn. Die invloed horen we tot op vandaag bijvoorbeeld bij Spinvis, die het nummer citeerde als de inspiratie om zijn teksten te vereenvoudigen.

Jonas Winterland – Mensen zijn gemaakt van dun papier

In “Mensen zijn gemaakt van dun papier” waan je je in een treurig sprookje. Het nummer dat Jonas Winterland samen met Raymond van het Groenewoud maakte voor zijn gelijknamige debuutplaat prikkelt de ziel en laat je smelten tot een plasje weemoedigheid. Jonas’ kwetsbare stem verwoordt op een treffende manier hoe hij zijn jongere zus door een donkere periode zag gaan. Wat klinkt als een kloppend hart op de achtergrond brengt tegelijkertijd weer hoop in het verhaal. Geniaal in zijn simpliciteit.

De Brassers – En toen was er niets meer

De Brassers zijn nooit echt geliefd geweest. Ze startten eind jaren 70 en maakten Hamont en regionen onveilig. De muziek was te gevaarlijk, te agressief en het zou de jeugd aanzetten tot slechte dingen (vandalisme en dergelijke). Bijgevolg waren de jongeren er grote fan van en niet veel later schopte de band het tot finalisten bij Humo’s Rock Rally. “En toen was er niets meer” kwam in 1981 en verkreeg een cultstatus en dat vooral dankzij de slechte opname, de woede van frontman Mark Poukens en vooral de korte duur van de band zelf. In 1982 hielden ze er namelijk al mee op.

Spinvis – Voor ik vergeet

Erik de Jong trekt als Spinvis naar uitverkochte zalen, maar zijn project begon allemaal in zijn zomerkamertje in Nieuwegein. Daar schreef, speelde en mixte hij in zijn eentje zijn debuutalbum bij elkaar. Op die plaat staat ook het wondermooie “Voor ik vergeet”, een stroom van gedachten over de vergankelijkheid van het leven die uitmondt in een liefdesverklaring. Een nummer dat – ook onder meer door de lo-fi productie – uitblinkt in authenticiteit en charme.  We zouden veel liedjes van Spinvis kunnen kiezen, maar “Voor ik vergeet” is toch wel een van zijn mooiste.

Kenji Minogue – Naam Familienaam

Dé West-Vlaamse pop/hip-hopband van het moment is uiteraard Kenji Minogue. Ze zijn razend populair bij een select publiek met hun vreemde en absurde nummers en teksten. De ‘hitmachine’ bestaande uit Conny Komen en Fanny Willen (respectievelijk Sarah Vandeursen en Emilie De Roo) hebben fans gewonnen met “Veranda”, “Pipi Op Je Feest”, “Danny” en natuurlijk “Naam Familienaam”, de ode aan alle Ann Van De Walle’s, werd onlangs nog ‘meegezongen’ door een overvol Sint-Baafsplein tijdens de Gentse Feesten en dat zal volgend jaar en het jaar daarna enzovoort opnieuw gebeuren!

Arne Vanhaecke – Luisje

Radio- en televisieprogramma’s zijn voor creatieve duizendpoot Arne Vanhaecke niet vreemd, maar muzikaal blijft het een raar verhaal. Ja, hij scoorde een YouTube-hit met “Het Bloklied”, dat nog steeds twee (of drie) keer per jaar serieus aan views wint. Ja, ook zijn ukulele-band The Fuckuleles is een speels, leuk gegeven, maar naast die lacherige, leuke gimmicks op poten zetten, heeft Vanhaecke qua songwritetalent een duidelijk aantoonbaar talent waar weinigen over lijken te weten. Dat talent etaleerde hij destijds op – het onder de radar gebleven – Vlinders en een Maagzweer waar hij veelvuldig op semi-Wannes Cappelle-wijze gevoelige snaren raakt. Zo is de tekst van “Luisje” puur, eerlijk, vertederend en misschien zelfs zalvend. Een onderschat nummer, uit een nog meer onderschatte plaat.

de Raggende Manne – Poep in je hoofd

Niet enkel in Vlaanderen zijn er fantastische Nederlandstalige nummers gemaakt. In Nederland hadden ze eind jaren 80 met de Raggende Manne een geniale punkband die met een debuutsingle van slechts zes seconden meteen potten brak. Toch was het tot 1995 wachten vooraleer de groep een echte grote hit had. “Poep In Je Hoofd” heeft de niet mis te verstane lyrics ‘Zal ik jou eens effe lekker in de bek schijte?’ wat de ruggegraat is voor de rest van de song. Snedige punk vol energie en vooral ook hilarisch. Live was de band een echte beleving, maar sinds 1999 is de band er mee gestopt.

Will Tura – Hemelsblauw

Even terug naar 1994, toen Frans Bauer nog bijlange geen tijd van ons nodig had en het Will Tura was die de Vlaamse hitlijsten en het Blankenbergse ‘Tien Om Te Zien’ podium vulde. Het bezingen van kleuren iets van alle tijden, in het Nederlands alleen al kom je snel bij Bazarts “Goud” of Borsato’s “Rood” terecht. Het contrast met het rustige, mooie harpgebaseerde nummer “Hemelsblauw” kan echter niet groter zijn. Hier geen uitbundigheid of stembandgebulder, maar wel een oerdegelijke, troostende klassieker.

Torre Florim & Roos Rebergen – Dansen Met Jou

De Speeldoos is het gezamenlijke project van de kopheer- en vrouw van enerzijds De Staat en Roosbeef anderzijds. “Dansen Met Jou” is één van de zes nummer uit hun tweede samenwerkingsalbum. Een leuk, swingend nummertje met een instant meezingbare tekst. “Dansen Met Jou” is zo’n nummer dat blijft kriebelen aan de voetzolen, iedere keer je beslist om het nummer op te leggen. Dit geschreven zijnde, gaan we nu even een dansje wagen.

Bazart – Goud

Goud is toch wel één van dé Nederlandstalige nummers van de laatste jaren. Het is een nummer dat we allemaal kunnen meezingen en op zo goed als alle festivals in Vlaanderen werd het al meegebruld. ‘Liever snel naar de hel dan traag naar hemel’, iedereen zong het mee toe Goud niet onverwacht de MIA voor hit van het jaar binnenhaalde. Ondanks dat Bazart nog maar één cd op hun naam heeft staan, hebben ze al verschillende hits gehad en zo goed als overal in Vlaanderen gespeeld. Er is één iets dat ze nog niet hebben gedaan op die korte tijd: goud behaald.

Raymond Van Het Groenewoud – Intimiteit

We kiezen er ook consensueel voor om ‘third base’ te gaan en zorgen voor wat “Intimiteit” met “Meisjes”-mijnheer Van Het Groenewoud. Dit nummer is wat ons betreft één van de beste, meest speelse Nederlandstalige nummers. Een simpele pianomelodie die vervolgens plaats maakt voor een rustige gitaarbegeleiding, een hoop vrouwelijk ge-nanana. Lap daar nog een hoop frommelrijmpjes en de typische Raymond-kinkykwinkslag aan toe en een gewone sterveling zou er niet mee weg komen. Raymond deed er het zijne mee en dat resulteerde in 1988 in een geweldig, geniepig nummertje.

‘t Hof Van Commerce – Dommestik En Levrancier

Nederlandstalig hoeft niet altijd algemeen beschaafd Nederlands te zijn. Zo bewezen Buyse, Flip Kowlier en DJ 4T4 toen ze de West-Vlaamse hiphop op de kaart zetten. In 1998 verscheen En in Izzegem en daaruit is “Dommestik En Levrancier” nog steeds in het collectieve geheugen gegrift. ‘Zeg ne ki oe laat ist’ is zo’n zin die voor altijd zal associëren met deze song. ‘t Hof Van Commerce combineerde humor met een lekkere beat en zorgde zo voor heel wat hits.

Heideroosjes – Damclub hooligan

Heideroosjes is een band die zich niet specialiseerde in de Nederlandstalige taal, maar toch de grootste hits wist te scoren met nummers in het Nederlands. “Damclub hooligan” zou hier zomaar de grootste uit kunnen zijn. Een nummer dat past op een voetbalveld, maar ook gewoon heel aanstekelijk is. In 2003 verscheen de single, en het succes van de groep bleef hierdoor stijgen. Heideroosjes kan hierdoor gerekend worden bij één van de populairste Nederlandstalige punkbands van de jaren 2000. ‘Hooligan, ik ben een hooligan’, wie brulde het niet mee?

UITSMIJTER

Jérome – Doe een Dutje

Om af te sluiten nog een nummer van een miskend poëet en een Gents raplegende. Opgedragen aan iedereen die wakker is, maar eigenlijk liever wil gaan slapen en iedereen die de vermoeidheid niet meer aan kan. Zo vlak na de Gentse feesten zal het een nummer zijn voor velen. Ondanks een resem aan dikke YouTube-hits (denk maar aan de andere klassieker “Gele Fiets”) liet hij zijn rapcarrière intussen voor wat het is om zich te focussen op een carrière als stand-up comedian. Dit onder zijn echte naam Edouard De Prez.

Een lijst met meerdere Nederlandstalige liedjes vind je op onze Spotify hieronder:

Deze tekst werd geschreven door Niels Bruwier, Robbe Rooms, Jens Rossel, Tijs Delacroix, Jan Sucaet, Jan Kurvers, Joren Cloet en Juno Berckmoes

26 juli 2018

About Author

Niels Bruwier Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter