Live, Recensies

Alex Cameron (with Roy Molloy on Horns) @ Concertgebouw Brugge (More Music!): Entertainende tragikomedie met saxofoon in de hoofdrol

‘We’re gonna try to entertain you for the next fifty minutes,’ beloofde Alex Cameron enkele nummers ver in de set. Zo gezegd, zo gedaan en wanneer de band een dik uur later van het podium stapt, had hij die beloftes ruimschoots ingelost. Ondanks een kater hield Cameron zijn woord en wist hij met sprekend gemak het publiek in Brugge in te pakken.

Het More Music! festival in het concertgebouw in Brugge is een bont allegaartje van uiteenlopende muziekbands en genres. Terwijl The Colorist Orchestra met Lisa Hannigan hun barokke kamerpop bracht in de grote concertzaal, werd Alex Cameron gesandwicht tussen de introverte muziek van Hannah Epperson en de experimentele avant garde van Slumberland in de kleinere Kamermuziekzaal. Zijn kleurrijke extraverte synthpop paste dus niet helemaal in het plaatje van de avond, maar dat liet de Australiër niet aan zijn hart komen. Van de vreemde eend in de bijt zijn, heeft hij immers een muziekcarrière gemaakt.

Het was ondertussen al de zesde keer in twee jaar tijd dat Cameron en zijn band ons land aandeed en de wederzijdse liefde wordt keer op keer groter. Al van bij het begin waagde het publiek zich al aan foute danspasjes op “Studmuffin69” en “Happy Ending”. Ook al oogde de band wat vermoeid (sinds het verschijnen van Forced Witness vorig jaar lijkt de band constant op tournee te zijn), toch klonk de muziek strak en zat de sfeer er meteen in.

Cameron is een entertainer pur sang en dat laat hij merken in alles wat hij doet. Niet alleen in de manier waarop hij op zijn eigen nummers danst, maar vooral in de kleine verhaaltjes die hij tussendoor vertelt en zo geen enkel moment onbenut laat. Van zelfspot (‘We’re gonna play some songs from the Alex Cameron songbook’) over verhaaltjes over honden en Las Vegas tot zelfs een opdringerige fan vriendelijk maar kordaat terecht wijzen (‘It’s not about you man!’), Cameron lijmde zijn nummers vakkundig aan elkaar alsof hij nooit anders gedaan heeft.

Halverwege de set liet hij eventjes zijn vriend en businesspartner Roy Molloy het woord voeren. Cameron doopte het momentje ‘Stool Review with Roy Molloy’ en de saxofonist mocht kort maar uitgebreid zijn mening geven over de stoel waarop hij het hele concert zat. De elegante zwarte stoel met zachte randen kreeg een verdienstelijke 3,5 op 5 sterren. Belangrijker was dat zijn fijne saxofoonmelodieën de kans kregen om het voortouw te nemen in nummers als “Candy May” of “Stranger’s Kiss”, waar de toetseniste dan weer de rol van Angel Olsen op zich nam.

Hoewel de saxofoon en de synthmelodieën vaak de spotlights eisen, zijn het toch de absurde/hilarische teksten die de nummers van Cameron zo geweldig maken. “True Lies” bewandelt het midden tussen internetoplichters en online dating, “Runnin’ Outta Luck” werd geschreven in Las Vegas en bracht eventjes die kleurrijke neonwereld vol gelukszoekers naar Brugge.

Dat er in de setlist een grote nadruk lag op zijn laatste plaat Forced Witness was natuurlijk te voorspellen. Maar door de consistente kwaliteit en samenhang van die plaat resulteerde dat eens te meer in een geweldig uurtje tragikomische synthpop. Het romantische einde van “Politics of Love” en de krachtige outro van “Marlon Brando” zetten een mooi punt achter de set. Daarna daalde het publiek in Brugge langzaam terug af van de rooskleurige wolk waarop ze een uur lang konden vertoeven. Een wolk waarop macho’s en losers helden zijn en het internet geen geheimen heeft. Bij nader inzien verschilt Cameron’s wereld toch niet zo gek veel van onze eigen wereld, niet?

Alle foto’s vind je hier.

Setlist

Studmuffin96
Happy Ending
Real Bad Lookin’
The Comeback
Candy May
The Chihuahua
Stranger’s Kiss
True Lies
Runnin’ Outta Luck
Politics of Love
Marlon Brando

8 april 2018

About Author

Jasper Verfaillie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief