LiveRecensies

Chastity Belt @ Botanique (Witloof Bar): Blozende post-punk

Chastity Belt is een vierkoppige, volledig vrouwelijke, band uit Seattle die zichzelf ooit beschreef als post-post punk. Ze ontmoetten elkaar op de universiteit en begonnen snel daarna schalkse punkliedjes te maken met een feministische inslag. De songs op hun eerste twee albums uit 2013 en 2015 staan vol met kwinkslagen rond thema’s gaande van gendernormen tot feestjes en seks. Dit met titels als “(Giant) Vagina”, “Pussy Weed Beer” of “Cool Slut”. Met hun laatste album, I Used to Spend So Much Time Alone, uitgebracht deze zomer, lieten ze de onderbroekenlol voor wat het was en gingen ze zwaarmoedigere thema’s aansnijden. De tour die bij dit album hoort, bracht hen gisteren naar de Witloof Bar in de Botanique.

Er kwam gisteravond geen voorprogramma aan te pas, dus Chastity Belt mocht direct aan de bak. De setlist was voornamelijk op het laatste album gericht, ouder werk passeerde slechts sporadisch de revue. Een enigszins controversieel aspect van hun muziek, afgezien van de teksten, is de zang. Zangeres Julia Shapiro zingt niet loepzuiver, en zeker live viel dit op. Bij een auditie voor X-factor zou ze geen schijn van kans maken, maar als zangeres bij een redelijk rauwe rockband komt ze er volgens ons wel mee weg. We hebben ons doorheen het hele optreden nooit aan de zang gestoord. Wel vulde ze haar rol als frontvrouw heel erg schuchter in. Bijna heel het optreden keek ze naar haar voeten en de bindteksten bleven heel beknopt.

Een nog meer verlegen indruk maakte gitariste Lydia Lund toen zij tijdens een enkel nummer de zang voor haar rekening nam. Ofwel stond haar micro te stil, ofwel durfde ze gewoon niet goed doorzingen. Haar zangpartij en bij uitbreiding het hele nummer waren erg onopvallend. Toen Lund het publiek wou bedanken, had de rest van de band dit zelfs niet door en werd al een volgend nummer ingezet. Niet alleen haar micro stond te stil, ook haar gitaarwerk kwam doorheen het hele optreden niet echt uit de verf. Haar inbreng op de platen is van vitaal belang en gisteravond kon ze helaas haar stempel niet doordrukken.

Chastity Belt wordt al eens als riot grrl getypeerd, maar daar was gisteren niet veel van te merken. Daarvoor bleef het allemaal te braaf en miste het een rebelse sfeer. Het publiek hield het op vriendelijk hoofdschudden en ging niet wild te keer. De band liet dan ook de nummers met de meest duidelijke feministische inslag achterwege. Hierdoor ontstond langzamerhand wat geroezemoes tijdens de set. Dat daar nog geen gevangenisstraffen op staan, ontgaat ons volledig. Want ondanks dat het optreden best kan samengevat worden met het woord ‘verlegen’, speelde Chastity Belt lang niet slecht, integendeel.

De band heeft niet de intentie om verschroeiende punk te maken. De elementen die we daarnet als kritiek gaven, namelijk dat het schuchter en verlegen zou zijn, kunnen we ook omdraaien om te beschrijven waarom we er net van genoten hebben. Hun songmateriaal is allemaal bovengemiddeld goed, de teksten van hun nieuw werk zijn behoorlijk breekbaar en dit alles tezamen zorgde voor een erg gemoedelijk en ongedwongen uurtje. Ondanks de bedeesdheid was ook te merken dat de bandleden het best naar hun zin hadden. Vooral de bassiste stond constant te spelen met een grijns van oor tot oor. Tegen het einde kwamen ze dan nog eens echt goed op dreef, toen ze toe waren aan de leadsingle van hun laatste album “Different Now” (het nummer dat het publiek het luidst toejuichte) en de afsluiter “5AM” met een doordringende outro. Het strak gespeelde bisnummer “Seattle Party” (vanop hun debuutalbum No Regerts) zorgde ervoor dat we het behoorlijk spijtig vonden dat het na een uur al afgelopen was.

Zij die zich aan onstuimige punk hadden verwacht zullen geeuwend de zaal verlaten hebben, maar we twijfelen er niet aan dat het grootste deel van het publiek toch goedgezind zal buiten gekomen zijn. Chastity Belt zorgde niet voor een mep in het aangezicht, maar de charme lag elders. Ze slaagden er in om zonder fratsen een erg gemoedelijke en gezellige set neer te zetten en meer moest dat eigenlijk niet zijn.

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single N0V3L - "NOTICE OF FORECLOSURE"

Politiek bewust en melancholisch, maar vooral dansbaar. Zo kan je het geluid van N0V3L het best omschrijven. Drie jaar geleden bracht deze…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Destroy Boys - "Muzzle"

Er mag zich een bevolkingsgroep aangesproken voelen door Destroy Boys, maar het lijkt meer een statement dan een regelrechte aanval naar het…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Iceage – “The Holding Hand”

De Denen van postpunkband Iceage brengen met “The Holding Hand” hun eerste single onder het label Mexican Summer. Na Beyondless, de voorlopig…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.