LiveRecensies

José González (solo) @ OLT Rivierenhof: Toveren met een Spaanse gitaar

Gisteren stond José Gonzalez in het Openlucht Theater Rivierenhof. De regen hield op met zichzelf uit de hemelsluizen te gooien en de wolken verdwenen stilaan om een zacht avondzonnetje over het immer sympathieke openlucht podium in hartje Deurne te laten schijnen. De belangrijkste factor, het weer, zat al goed en voor de muziek vertrouwden we volledig op de Zweed met Argentijnse roots.

Voor we op het gitaarwerk van hem werden getrakteerd, kreeg Illumine de kans om zich te tonen aan het publiek in Deurne. Een voorprogramma waar een beer wel honing van lust. Zéér ingetogen, bijna filmmuziek dat wordt gebracht door een drietal onder leiding van Kevin Imbrechts. Soms is er niet meer nodig dan een elektrische gitaar, een viool en een synthesizer om de melancholische soundscapes à la soundtrack van de serie “Twin Peaks” over te brengen. Een geslaagd voorprogramma dat de lat toch al enigszins hoog legde voor onze José.

Toen de opblaasbare zitjes terug onder de poepen waren geschoven, het pintje in de hand terug vol zat en de staanplaatsen mooi volliepen, kwam José Gonzalez zijn territorium voor de avond opgelopen. Enkel twee gitaren, een stoel en een micro, meer heeft hij niet nodig tijdens zijn solo tour. Hij opende met “With The Ink Of A Ghost”. We werden direct verbaasd door zijn gitaarkunsten en de baslijnen die hij zelf als een echte gitaarvirtuoos uit zijn Spaanse gitaar haalde. Als vervolg kregen we “Lovestain” voorgeschoteld dat op sommige momenten de Alt-J-achtige hipsterkantjes uit zijn muziek blootlegde. “Hints” dat uit hetzelfde album kwam toonde ook dat zijn oudere werk wel eens de moeite waard is om te (her)ontdekken.

Vooral zijn nieuwere nummers zoals “What Will”, “The Forest” en “Stories We Build, Stories We Tell” liet de Argentijnse Zweed door zijn vingers zoeven. Het was soms waanzin om naar die vingervlugge gitaarstrelingen te kijken, maar de spreekwoordelijke sleur sloop er toch zachtjes in. Naarmate het concert vorderde, viel het allemaal wat in een saaiere flow die je deed denken wanneer je best nog eens een pintje zou halen. Af en toe kon José de aandacht nog eens naar zich toe trekken en begon het publiek hem bij te staan met wat onzeker geklap, maar meestal vroeg je je af of de teksten die hij mompelde nu Zweeds of Engels waren.

Gelukkig kon hij zich door die sleur trekken en werden we door het zachte “Every Age” aangenaam verrast. In één vingerknip had hij de aandacht weer opgeëist. Hij nam die kans met beide handen en trakteerde ons op een cover van Massive Attack, het legendarische “Teardrop”. Hiermee eindigde hij zijn concert. Iedereen had natuurlijk door dat hij wel terug moest komen voor enkele bisnummers. We hadden uiteindelijk zijn grootste hit “Heartbeats” nog niet gehoord.

Tijdens de encore werden we getrakteerd op het zachte “Open Book” en ook “Line Of Fire” van Junip, de band waar hij deel van uitmaakt. Om dan “Down The Line” op het publiek los te laten net voor het moment waar we, eerlijk toegegeven, eigenlijk al heel lang op hadden gewacht: “Heartbeats.” Dat wonder boven wonder in alle rust en schoonheid werd onthaald.

José Gonzalez in het Openlucht Theater Rivierenhof liet ons genieten van zijn mooie gitaarkunsten die soms met open mond werden bewonderd als we zijn vingers op de hals van zijn gitaar zagen dansen. Eén man, één gitaar, meer is er soms niet nodig om het Openlucht Theater een mooie avond te bezorgen.

Setlist José Gonzalez:

With The Ink Of A Ghost
Lovestain
Hints
Suggestions
Crosses
What Will
Nest
The Forest
Stories We Build, Stories We Tell
Killing For Love
Leaf Off / The Cave
Cycling Trivialities
Every Age
Teardrop (Massive Attack cover)

Bis:

Open Book
Line Of Fire
Down The Line
Heartbeats

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Lokerse Feesten pakt uit met Massive Attack!

De affiche van Lokerse Feesten moet heel wat bands tellen, dus is het niet meer dan normaal dat ze steeds meer vorm…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Josef Tumari - "NAJOT"

Halverwege maart mocht Sublimation, een collectief dat inzet op het steunen en promoten van Oezbeekse artiesten, pioniersgewijs hun eigen Boiler Room cureren…
LiveRecensies

José González @ Ancienne Belgique (AB): Moeiteloos meeslepend

De Zweed González bracht over zijn hele carrière nog maar een handvol platen uit (zes, met zijproject Junip meegerekend), maar weet desondanks…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.