banner

AlbumsRecensies

Joey Bada$$ – All-Amerikkkan Bada$$ (★★★★): Hoe ontketen je een vredevolle revolutie?

Jo-Vaughn Virginie Scott heeft een woelig demi-decennium achter de rug. De rapper, afkomstig uit hartje Brooklyn, ontplofte op 17-jarige leeftijd met zijn debuut mixtape 1999 onder de naam Joey Bada$$. Nog geen halfjaar later verloor hij zijn beste vriend en mentor Capital Steez, tevens de oprichter van het succesvolle label ‘Pro Era’. Ondertussen is Joey nog altijd maar 22, zijn tweede studioalbum verscheen vorige week vrijdag. ALL-AMERIKKKAN BADA$$ is het langverwachte vervolg op B4.DA.$$ (2015). Een analyse. 

Een ‘geslaagd’ hiphop-album wordt vaak beoordeeld op het productieproces. Op AABA krijgt Joey hulp van labelgenoten Kirk Knight, Chuck Strangers en Powers Pleasant. Daarnaast doet hij beroep op old homies 1-900 en Statik Selektah. Een belangrijke keuze, alle producers werkten in het verleden al samen met Bada$$ en zorgen voor de typische sound die hem oorspronkelijk erkenning opleverde. Toch is er een duidelijk verschil met die beginperiode. Waar Joey Bada$$ vroeger als een ‘boombap-rapper’ werd beschouwd, gaat hij op AABA mee in de recente hip hop-trend van ‘meer melodie’. Bada$$ ruilt een stukje authenticiteit in voor een wat commerciëler gevoel. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Anderson.Paak of Chance The Rapper gaat Joey niet all the way, hij behoudt zijn kenmerkende ‘boombapbeats’ en combineert ze met meer catchy deuntjes. Ook aan de hooks, de verbindende refreinen tussen verses, is duidelijk veel meer aandacht besteed. Interessante voorbeelden van deze muzikale evolutie zijn “Temptation”, “For my People” en “Legendary”. Dat laatste nummer bevat trouwens een (ietwat teleurstellende) feature van J. Cole (!), toch een teken dat je iets bereikt hebt als artiest.

Naast een muzikale evolutie lijkt Joey Bada$$ vooral bezig met een persoonlijke politieke (r)evolutie. AABA is doorspekt met hedendaagse maatschappelijke thema’s zoals racisme, het schoolsysteem, armoede en het politieke landschap. Dit gaat uiteraard over de Amerikaanse maatschappij maar de relevantie ervan reikt tot ver buiten de grenzen van de grootmacht. Deze plaat maakt gelukkig niet de fout om de vorm van een klaagmuur aan te nemen. De kracht zit hem in het ‘verenigd veranderen’ van een maatschappij.

Joey gaat toepasselijk van start met “Good Morning Amerikkka” en focust al met het tweede nummer “For My People” op samenhorigheid en vredevolle veranderingen. Hij bouwt op “Land Of the Free” rustig verder aan zijn politieke gedachtegoed (‘Three K’s, Two A’s in Amerikkka’) terwijl hij reflecteert over de bittere Afro-Amerikaanse geschiedenis (‘Still got the last name of our slave owners’). Op “RockaBye Baby” bokst Joey een opmerkelijke oproep in elkaar: alle gangs in de VS moeten hun onderlinge vetes begraven en zich verenigen om hun stem te laten horen. Westcoast Rapper en diehard Crib ScHoolboy Q toont alvast het goede voorbeeld door een handje toe te steken op dat nummer. Met al dat politieke engagement vergeten we bijna de biggest banger op het album: “Ring The Alarm”. Op een stevige ‘Beastcoast’ (Hiphop collectief uit NYC) collab leveren Nyck Caution, Kirk Knight en Meechy Darko hun visitekaartje af.

De constante strijd voor een rechtvaardige toekomst in het Beloofde Land is duidelijk een rode draad doorheen het album. Bovendien eindigt Joey zijn ideologische zoektocht in stijl, het sluitstuk “Amerikkkan Idol” is zowat een samenvatting van de volledige plaat. Welke richting gaat Amerika, en bij uitbreiding de volledige aardbol, uit in het vervolg van deze 21ste eeuw? En welke rol speelt zijn generatie daarin? Bada$$ sluit af met een laatste denkoefening over de toekomst, prachtige instrumentals en een dikke middelvinger naar de nieuwe regering. All Amerikkkan Bada$$, weet u wel.

Oorspronkelijk moest AABA verschijnen op 8 november. Zoals u ongetwijfeld weet staat die datum in de geschiedenisboeken als de dag waarop een ongemanierde zakenman de 45ste President van De Verenigde Staten werd. Uiteindelijk verscheen AABA op 7 april (4/7). Niet toevallig, 47 is het logo van het label Pro Era én International Capital Steez day. Joey Bada$$ heeft met All-Amerikkkan Bada$$ niet alleen een persoonlijke stap vooruit gezet, hij presenteert ook een muzikaal én politiek concept dat nu al tijdloos is.

Jonas Malfait & Kim Loosvelt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.