Features, Interviews

Interview The Guru Guru: “Je moet wat open-minded zijn om ons volledig te snappen.”

Op 24 maart is het zover, dan brengt The Guru Guru hun debuutalbum PCHEW uit. De band bouwde ondertussen al een fameuze fanbase uit en ze stonden ook al op verschillende festivals zoals Pukkelpop en Sziget Festival, zeker niet van de minste dus. Naar aanloop van hun album-release show in de Muziekodroom op 23 maart, mochten we Tom Adriaenssens (zanger) en Siemon Theys (drummer) enkele vragen stellen. 

Binnenkort komt jullie eerst plaat uit, welk gevoel wekt dat bij jullie op?

Tom: “We hebben al een Ep en een 7” uitgebracht, maar dit is nu wel anders omdat het ons eerste volwaardige album is.”
Siemon: “Klopt, we hebben al enkele ‘prulletjes’ uitgebracht en nu is het eindelijk tijd voor ‘The Big Deal’ en dat maakt het wel speciaal natuurlijk. We zullen vooral weer veel kunnen spelen en dat is altijd goed .”

Hebben jullie geen stress voor de commentaren? 

Tom: “Het voornaamste is dat we zelf tevreden zijn over de plaat. Achteraf zullen we dan wel lezen en horen wat de rest van onze plaat vindt.”
Siemon: “We hebben ons uiteindelijk ook nooit iets aangetrokken van wat andere mensen zullen denken. Natuurlijk wordt er daar automatisch een kleine beetje rekening mee gehouden, maar zolang dat wij het album goed vinden, zijn we tevreden.”

 Van waar komt de naam P C H E W?

Tom: “Na een bepaalde opnamedag in de studio waren we met de band gezamenlijk Tekken aan het spelen op de Playstation 3. We waren allemaal heel hard aan het opgaan in het spel en het was uiteindelijk onze bassist Moreno die ons altijd kapot maakte. Ineens had Siemon een character gekozen met gigantische vleugels, genaamd Devil Jin. Diezelfde Devil Jin had een bepaalde move waarbij hij met z’n ogen kon laseren. Het was dan ook op deze manier dat het ons lukte om de onklopbare Moreno te verslaan.”
Siemon: “De move met de laser maakte ook een heel specifiek geluid. Omdat dit zo’n grappig moment was en iedereen daar nogal wild op ging, hebben we maar besloten om dit geluid als titel van ons album te kiezen.”

Wie is de jongen op jullie albumhoes?

Siemon: “Die jongen op onze albumhoes is onze bassist Moreno. Z’n moeder heeft de leuke gewoonte om kinderfoto’s van haar zoon op Facebook te plaatsen. Opeens verscheen die foto van Moreno verkleed als Harry Potter en ik had die toen bijgehouden. Toen we uiteindelijk de plaat aan het maken waren, hadden we al wat rondgekeken wat we precies met de hoes konden doen. Het leek ons toen wel grappig om die foto te gebruiken als albumhoes. Het was pas later dat ik besefte dat Harry Potter eigenlijk echt wel hot is. De titel erbij maakt het plaatje gewoon compleet.”

Hoe gaat het songschrijven bij jullie precies in z’n werk? 

Siemon: “Meestal komen de twee gitaristen met een idee af dat ze al reeds opnamen. Dan worden de drums gezocht en die worden dan ook meteen opgenomen. Daarna doet de bassist zijn ding en ondertussen schrijft Tom ook al wat teksten.”

 Zijn de teksten meestal diepgaand of moeten we er eigenlijk niet teveel achter zoeken?

Tom: “Jawel, eigenlijk mag er wel iets achter gezocht worden aangezien het allemaal emoties zijn. Het zijn zaken die in me opkomen als ik de band hoor spelen. Ik zing als het ware wat de band me doet voelen. Uiteindelijk eindigt dit dan meestal in een verhaal, maar het start vanuit een gevoel dat ik krijg via de groep.”

In welke studio hebben jullie de plaat opgenomen?

Siemon: “We hebben onze plaat opgenomen in de Gam studio ergens in een klein dorpje in Wallonië.”

Waarom daar?

Siemon: “Eerst en vooral omdat je daar mocht binnen roken. Het is in het algemeen ook gewoon een hele leuke studio, gebouwd in een huis middenin de Ardennen. Langs de ene kant had je de studio en aan de andere kant het huis, echt wel cool. Er stond ook een mega grote zetel, de beste zetel waar ik ooit heb ingezeten trouwens, echt waar.”

Jullie hebben in de studio samengewerkt met Wouter Vlaeminck, waarom kozen jullie voor hem?

Tom: “We kenden Wouter z’n werk en we wisten goed wat hij al allemaal deed. We waren ook absoluut van plan om met een producer samen te werken.”
Siemon: “Wouter heeft ook de platen van Kapitan Korsakov en Raketkanon geproducet en wij vonden dat die platen echt heel goed klonken, we wilden daarin meestappen. Hoe langer we met Wouter samenwerkten, hoe beter het eigenlijk ging. In de studio verliep alles perfect.”
Tom: “We hebben Wouter ook echt volledig gevolgd. We hebben zijn beslissingen gevolgd en hem echt alle belangrijke knopen laten doorhakken.”

 Zijn er muzikale invloeden geweest die hoorbaar zijn op jullie album?

Siemon: “Ik denk dat we ons in het algemeen niet echt baseren op hoe onze nummers moeten klinken. Het is zeker niet onze bedoeling om als een bepaalde band te klinken. Natuurlijk kan dat wel in het onbewuste gebeuren.”
Tom: “Ik luister vooral naar klassieke muziek. Ik vind ons genre muziek heel leuk om te spelen, maar ik luister daar eigenlijk echt nooit naar.”

Waarom doen jullie jullie CD-release in de Muziekodroom en niet in de AB-club bijvoorbeeld?

Tom: “Goeie vraag, we hebben vroeger nog dingen gereleased in de Muziekodroom en voor ons blijft het daar toch wel altijd een beetje als een thuisbasis voelen.”
Siemon: “Klopt, daar zijn we begonnen. De Muziekodroom is gewoon nog net iets kleiner en nog net iets ‘vorter’ dan de AB-club. Het plafond is er laag, er is maar één uitgang en dat zorgt ervoor dat iedereen zowat op z’n hoede zal zijn. En als iemand tijdens het optreden weggaat, dan kan je hem zonder probleem brandmerken met je sigaret.”

 Jullie speelden onlangs in Duitsland, hoe werden jullie daar ontvangen?

Tom: “Heel goed eigenlijk, ik was daar eerlijk gezegd een beetje van geschrokken.”
Siemon: “Dat is het goeie aan Duitsland, de mensen daar zijn heel meegaand met de muziek, wat volledig anders is dan in Nederland of Frankrijk. De Duisters zijn echt oprecht geïnteresseerd en die komen ook gewoon een praatje met ons maken achter de show, dat gebeurt niet veel.”

Speelden jullie dan vooral in café’s of in clubs?

Tom: “Vooral in clubs eigenlijk.”
Siemon: “Wel, we hadden nu onze eerste twee shows ooit in Duitsland en we hadden daar ook niet zoveel van verwacht. Het was goed ‘schraaf’, laat ik het zo zeggen.”

Spelen jullie vaak bij onze noorderburen in Nederland?

Siemon: “Ja, daar spelen we wel vaker aangezien we nu ook een boeker in Nederland hebben. In Nederland hebben we ook echt al toffe dingen gedaan, ze begrijpen ons daar ook en dat maakt het zo fijn.”
Tom: “Dat is uiteindelijk ook het belangrijkste, dat de mensen snappen wat we willen doen. Al is het maar achteraf na de show dat ze het snappen, maakt niet uit. We moeten wel toegeven dat de mensen wel wat open-minded moeten zijn als ze ons willen snappen.”

Zijn er zaken op het album waar jullie nu niet 100% tevreden over zijn? 

Siemon: “Ja sowieso.”
Tom: “Ik zou graag twee of drie woorden aanpassen.”
Siemon: “Ik stoor me vooral aan de hi-hat (onderdeel van het drumstel) tijdens één bepaald nummer. Ik had daar toch wel graag een andere hi-hat gebruikt als ik het nu zo hoor. We zijn twee weken in de studio geweest en ik heb daar echt twee weken over zitten zagen tegen wouter omdat ik het wat raar vond. Al de rest vind ik echt perfect, gewoon jammer van die bepaalde hi-hat.”

Maar in het algemeen zijn jullie zeker tevreden met het eindresultaat?

Tom: “Ja, we zijn zeker en vast tevreden met onze debuutplaat. Het was een heel moeilijke opdracht om de muziek die we live brengen, over te brengen op een album. We hebben ook heel veel aan Wouter te danken uiteraard.”
Siemon: “Ja, Wouter heeft het eigenlijk echt heel goed aangepakt. De kwaliteit van onze voorgaande EP was goed, maar live was het toch nog stukken beter. Nu zal het live waarschijnlijk nog steeds beter zijn, maar nu is het tenminste een plaat waarnaar je deftig kan luisteren.”
Tom: “Ik was eigenlijk heel sceptisch tijdens de opnames van de plaat, omdat Wouter heel technisch te werk ging. Hij nam alles op, maar ging daar nog niet meteen effecten op gaan plaatsen waardoor het nog niet klonk zoals het moest klinken. Ik heb daardoor heel vaak inwendig gekookt.”

Jullie zijn live zeer energiek, van waar halen jullie die energie?

Tom: “Bij mij is het vooral de energie van de band die mij adrenaline geeft. Ik doorsta een show puur op adrenaline.”
Siemon: “Ik denk dat we elkaar inderdaad wat opheffen. De muziek die we spelen heeft die energie misschien wel nodig, maar dat komt eigenlijk automatisch. Het zou raar zijn moesten we na een optreden niet zweten. We zijn op het podium ook zo actief om de mensen met ons mee te kunnen krijgen.”
Tom: “Mensen denken heel vaak dat ik op het podium een rolletje aan het spelen ben, terwijl ik eigenlijk zeer oprecht ben. Ik meen echt alles wat ik te zeggen heb.”

Spelen jullie festivals deze zomer?

Siemon: “Ja, enkele. Maar momenteel zijn we met nog een heleboel festivals aan het onderhandelen. We kunnen jullie wel al zeggen dat we deze zomer te zien zullen zijn op Rock Olmen. We spelen zeker en vast niet op Pukkelpop dit jaar, spijtig.”

Wat hopen jullie dat de toekomst nog brengt voor The Guru Guru?

Siemon: “KEXP, dat zou mooi zijn. Als je daar binnen geraakt als band, dan ben je vertrokken. We moeten daar ooit geraken, hetzij met onze eerste plaat of met onze volgende, dat maakt allemaal niet uit. We moeten er gewoon geraken.”

Mensen die de band graag live aan het werk zien in de Muziekodroom kunnen tickets verkrijgen op de site. De plaat verschijnt op 24 maart in de betere platenzaak en voor andere shows kan je de Facebook van de mannen checken.

Nog meer van The Guru Guru? Check Spotify of Facebook.

 

22 maart 2017

About Author

Thibault Vander Donckt


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief