Albums, Recensies

Rhinos Are People Too – “Hello From The Gutters” (★★★★): Beren en neushoorns blijken elkaars beste vrienden te zijn

 

Rhinos Are People Too staat momenteel nog steeds gekend als één van de winnaars van De Nieuwe Lichting die het minst hebben bereikt. Laten we daar vanaf vandaag, 24 februari 2017, alstublieft verandering in brengen. Met hun debuutplaat Hello From The Gutters bewijzen ze het tegendeel. Kort samengevat: Hello From The Gutters is wellicht het beste album die een winnaar van De Nieuwe Lichting ooit afleverde.

We moeten wel eerlijk toegeven, we waren niet meteen fan van de plaat. Bij een eerste luisterbeurt kwam alles nogal chaotisch over en wisten we niet goed wat we net allemaal te horen hadden gekregen. Daarom besloten we om de plaat op repeat te zetten tot we het album tot in de puntjes snapten, met succes.

Als “Ariel” het openingsnummer van je debuutplaat is, dan kan je wel stellen dat je met je gat in de boter bent gevallen. Het nummer creëert meteen de sfeer die je doorheen de ganse plaat ervaart: poppy synths, afgewisseld door stevige gitaarriffs en een stem die alles wat verzacht. Je merkt dat de band de tijd nam om hun eigen sound en eigen identiteit te creëren en dat is maar goed ook.

Neem nu het nummer “Hear The Night”, zoiets hebben we in België nog nooit gehoord. Dit zijn de beste gitaarriffs van dEUS, overgoten met een sausje waar de beste elementen van Hydrogen Sea in terug te vinden zijn. En zo blijft het eigenlijk maar doorgaan. “L.A Confidential”, hun eerste single die ze onlangs de wijde wereld instuurden, is tevens ook het meest poppy nummer van de plaat en zorgt voor wat ademruimte. Vervolgens komt “Dead Birds” aan de beurt en deze song heeft iets heel mysterieus over zich hangen. “It’s the middle of the night and we all try to hide”, klinkt het.

Zoals je weet moet ieder album een lied bevatten met een titel die eigenlijk onmogelijk is om uit te spreken. Rhinos Are People Too heeft dit niet over het hoofd gezien en besloot dan maar om het vijfde nummer van de plaat 031230051165 te benoemen. Wat de betekenis van de titel is weten we niet, maar wat we wel weten is dat het nummer ons op sommige momenten aan Massive Attack doet denken. Ook hier stemmen ze synths en gitaren perfect op elkaar af.

Ons persoonlijk hoogtepunt is toch wel het fantastische nummer “Mirrors”. Het lied klinkt doorgaans heel dreamy en spacy en het wordt gekenmerkt door een uitermate sterk refrein dat je na enkele luisterbeurten al perfect kunt meezingen. Geef toe, de gitaarsolo die je hier te horen krijgt, klinkt toch wel heel buitenaards? “Lust” is de perfecte opvolger en knalt keihard in één rechte lijn naar het einde toe. De drum bonst als een hartslag die net niet lijkt stil te vallen.

Wie dacht dat dit het zowat was, is dus duidelijk verkeerd. Alsof alles nog niet kapot ‘geneushorend’ is, gooien ze er nog een stevige track “Last Dance” van maar liefst zes minuten tegenaan. Afsluiten gebeurt met “Under The Dessert Sun” waarbij onze trommelvliezen het letterlijk begeven.

Met een debuutplaat als deze geven Rhinos Are People Too alle critici lik op stuk. Het was het vier jaar lang wachten meer dan waard en wij kunnen nu al niet wachten om al deze nummers live te horen. Wat een debuut, sterk!

24 februari 2017

About Author

Thibault Vander Donckt


ONE COMMENT ON THIS POST To “Rhinos Are People Too – “Hello From The Gutters” (★★★★): Beren en neushoorns blijken elkaars beste vrienden te zijn”

  1. Leen Janssen schreef:

    “Ariel” : “Je merkt dat de band de tijd nam om hun eigen sound en eigen identiteit te creëren en dat is maar goed ook.

    Hier heb ik mijn twijfels bij.. De sound van dit nummer is namelijk genomen van Moloko’s “Over & over” van het album statues uit 2003.

    “You are everywhere I go
    All the places we have been
    I can’t imagine where you are
    For you are all I’ve ever seen”

    Bij Ariel is dit stuk te horen vanaf de 50e seconde ongeveer en wordt later nog eens herhaald.
    Niet dat ik daarmee wil zeggen dat Ariel een slecht nummer is, integendeel, ik vind het een heerlijk nummer, maar de sound is niet origineel.
    Ik kan als moloko fan niet “onthoren” dat het eigenlijk van een ander nummer is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief