LiveRecensies

Conor Oberst @ AB: goed, beter, Oberst

De Amerikaanse singer-songwriter Conor Oberst, vooral gekend van de band Bright Eyes maar ook Monsters of Folk, stond maandagavond sinds lange tijd nog eens op Belgische bodem. Zijn laatste solo album Ruminations bleek een hele naakte en doodeerlijke plaat, dus het was afwachten of hij naar Europa zou afzakken met of zonder full band. Het werd het laatste en we hebben de band voor geen seconde gemist. De meester van folky en sombere smartlaps speelde in de AB en voor de gelegenheid werden er extra zeteltjes bijgehaald.

Het publiek in de Ab werd getrakteerd op een dubbel voorprogramma. Wie al heel vroeg (lees 19u15) kwam opdagen, kon een half uurtje meegenieten van de zoete nummers van Miwi La Lupa. Hij lijkt wat op de zanger van Counting Crows en zijn stem doet denken aan die van Ben Gibbard, maar zijn nummers komen nog niet dicht in de buurt van die twee vergelijkingen. Veel van zijn songs zijn opgebouwd rond één of twee ideetjes en zijn teksten willen vaak iets te veel vertellen.

Voor zijn laatste nummer “Ended Up Making Love” (tevens de titel van zijn nieuwe plaat) wordt Miwi La Lupa bijgestaan door het tweede voorprogramma Phoebe Bridgers, waarna zij het naadloos overneemt. Haar heldere en broze stem pakt het publiek meteen in en heeft dezelfde emotionele diepgang als die van Julien Baker. In haar nummers heeft ze het over angstaanvallen, relaties en onzekerheden. Steeds met een ontwapende eerlijkheid die het publiek naar de keel grijpt. Haar debuut Ep werd geproduced door Ryan Adams en voor haar nog te verschijnen debuutplaat kon ze rekenen op Conor Oberst zelve. Eentje om in de gaten te houden dus.

Ondanks dat het podium vol gitaren staat, begint Conor aan de piano. Met “Tachycardia” valt hij meteen met de deur in huis. Het lied gaat over de periode drie jaar geleden wanneer hij onterecht werd aangeklaagd voor verkrachting. De zaak is ondertussen helemaal uitgeklaard en zijn naam werd ‘gezuiverd’, maar dat het hem zwaar aangreep, valt niet te ontkennen. Door zijn lyrics (“No it’s not me// But I’m the one who has to die”), het hevig getokkel op de piano en geblaas op zijn harmonica zijn er duidelijk sporen van frustratie terug te vinden.

Als volgende speelt hij “Gossamer Thin” en “Barbary Coast (Later)”, net zoals “Tachycardia”, songs van zijn nieuwste solo-album Ruminations dat in Oktober 2016 uitkwam. Dat album klinkt rauw dankzij de simplistische instrumentatie (het is enkel Oberst, zijn piano/akoestische gitaar en zijn harmonica). De plaat zelf is op één winter in zijn thuisstad Omaha, Nebraska ontstaan en in amper 48u opgenomen. Het loslaten van de New Yorkse stimuli en die ruwere productie vullen de rauwheid van de plaat aan. Die komt ook terug in de show waarin enkel Conor Oberst en beste vriend Miwi La Lupa het podium betreden (met een kleine bijrol voor de harmonica verzorger Shawn Cole). Ondanks de minimale instrumentatie blijf je de hele avond moeiteloos geboeid luisteren dankzij de karaktervolle stem van Conor.

Tussendoor worden alle liedjes vlot aan elkaar gepraat door Conor Oberst. Hierbij valt op dat de charme van de man in zijn oprechte podiumperformance ligt. Bijna elk lied wordt kort gecontextualiseerd en ook een kleine boodschap van eensgezindheid mag niet ontbreken. De voorbije politieke gebeurtenissen in thuisland U.S.A laten hem niet onberoerd. “From the bottom of my heart, I’m sorry”, zei hij. En ook uitspraken als “the shithole that is my country” en “orange rat” liet hij vastberaden vallen om dan over te gaan naar het lied “A Little Uncanny”. Een song over ex-president Ronald Reagan, maar de lyrics “He made a joke of the poor people // And that made him a saint // But he was tan enough, he was rich enough” tonen dat het nummer allesbehalve irrelevant is. De agressieve gitaar die de tekst begeleidt, geeft ook hier aan dat de frustraties nog niet bedaard zijn.

Midden in de set worden we verrast met een korte pauze, die alvast een beetje vreemd aanvoelde. De extra zetels, de pauze en het oudere, stille (maar zeer aandachtige) publiek creëren de sfeer van een zitconcert. De set wordt hernomen met het iets oudere “Lenders in the Temple” en het verschil met het rudimentaire Ruminations valt op, waarbij zijn ouder werk toch een tikkeltje meer gepolijst klinkt.

Met “Mama Borthwick (A Sketch)” en “Counting Sheep” sluit hij de voorstelling van zijn nieuwste plaat af. Hij haalt er even Phoebe Bridgers weer bij voor een cover van The Felice Brothers (“Jack At The Asylum”) en de heartbreak-soundtrack van elke tiener in de jaren 2000, “Lua” van Bright Eyes. Daarna gaat Conor alleen verder met nog enkele covers van Bright Eyes, “The Big Picture” en “At The Bottom Of Everything”. Hierna nemen Conor en Miwi afscheid van het publiek en verdwijnen van het podium. De lichten springen meteen aan en er volgt dus geen bis. Maar na anderhalf uur kan er niet gezegd worden dat iemand met honger naar huis gaat.

Setlist: Tachydaria/Gossamer Thin/Barbary Coast (Later)/ Cape Canaveral/Ten Women/You All Loved Him Once/Here Comes A Regular(The Replacements Cover)/A Little Uncanny/Ladder Song/Till St. Dymphna Kicks Us Out//Lenders In The Temple/Mamah Borthwick (A Sketch)/Counting Sheep/Next of Kin/Jack At The Asylum (The Felice Brothers Cover)/Lua/The Big Picture/At The Bottom of Everything//

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single SOAK – “purgatory”

SOAK, oftewel de Noord-Ierse singer-songwriter Bridie Monds-Watson, lost met “purgatory” het tweede nummer dat zal verschijnen op hun toekomende album. In januari kondigde…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Nick Mulvey - "A Prayer of My Own"

Op zijn nieuwste album New Mythology is het nog even wachten, maar Nick Mulvey loste hiervan wel reeds zijn tweede single. Voor…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Alex G – “End Song”

Een tijdje terug ontdekten we dat Alex G de muziek mocht schrijven voor de film We’re All Going To The World’s Fair….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.