De Britse Bet Orton heeft al een grillige muzikale carrière achter de rug tot nu toe. We hebben het dan niet over ups en downs, maar eerder over een onwaarschijnlijke evolutie in muziekstijlen die de artieste al heeft doorgemaakt. Orton was in de vroege jaren negentig eerder zangeres op nummers van bijvoorbeeld The Chemical Brothers en William Orbit en was meer verankerd in de genres van de dance, ambient en triphop. Een constante door haar oeuvre is het gebruik van haar fantastisch mooie stem en het leverde haar al een aantal heel mooie lp’s op. Dikwijls vinden we covers nogal zus en zo, maar haar bewerking van “Who By Fire” van Leonard Cohen is echt een huzarenstuk van bijna brutale dapperheid. Binnenkort een volledig nieuw album trouwens en nu krijgen we alvast “Otherside” te horen. Kort door de bocht: van dansmuziek naar luisterliedjes.
Het is een lied dat sowieso perfect werkt eigenlijk, maar voor de echte liefhebbers raden we aan om de clip er ook bij te nemen. Deze song is duidelijk een team effort geworden en op het einde van de video zie je Orton heel terecht haar handen voor haar gezicht houden van puur ongeloof voor zo een schitterende take. Het nummer bouwt rustig op met piano en een beetje percussie en direct krijgen we die markante, nu al doorleefde stem van de dame te horen. Wakker worden met zin om de dag te beginnen en met de glimlach op de lippen, is er eigenlijk een hoger goed? Laagje per laagje wordt in het lied gelegd, maar die pianonoten blijven wel als een rode draad door de song verweven. Heel mooie achtergrondzang, opeens percussie en dan wordt er nog een trompet in het lied gelegd. De hele band die mee live op tocht zal gaan met Orton krijgt een moment(tje) de gloire en terwijl wordt “Otherside” hoe langer, hoe drukker, alsof er hoe langer, hoe meer volk over de voordrempel stapt om mee te doen met deze magistrale song. Welgemeend applaus geven de muzikanten zichzelf en wij applaudisseren graag mee. Heel, heel mooi gedaan!
The Ground Above zal verschijnen op 26 juni. Op dit moment staat er enkel een tournee door de V.S. en het V.K. gepland.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






