Pussy Riot is niet alleen bekend om haar feministische, anarchistische punkrock, maar nog meer om haar daden. Weinig punkbands voegen ook die daad bij de zang om op de barricades te staan, maar Pussy Riot drijft dit tot in het extreme waardoor arrestaties en zelfs gevangenisstraffen in Russische goelags aan de dagelijkse orde waren en zijn. Het is ondertussen al drie jaar geleden dat de band nieuwe muziek uitbracht, maar met “DISOBEY” wordt er opnieuw een duidelijk, krachtig statement gemaakt.
En het lied zelf? Wel, er wordt begonnen met wat schattige belletjes die een baby’tje zo in slaap zouden kunnen wiegen, maar de band – en dat kunnen talloze leden zijn die komen en gaan – begint daarna snoeihard aan de song. Nadya Tolokonnikova schreef het nummer uiteraard als protest tegen we weten allemaal wie, maar ook tegen politieke leiders die tegen dat paranoïde kereltje aan schurken als de eerste, de beste vleiers en slijmballen. Er wordt geschreeuwd alsof de apocalyps binnen enkele minuten zal aanvangen en zo gaat dat anderhalve minuut door tot de stekker uit het stopcontact wordt getrokken. Pussy Riot is niet zomaar wat muzikaal entertainment, maar een hele groepering die minstens tracht om uit te brullen wat er bij veel mensen op de lever ligt en dat met gevaar voor eigen lijf en leden. Er zijn weinig mensen die dit soort moed kunnen opbrengen en het ook nog eens gecommuniceerd krijgen aan de hand van loeiharde én heel goeie punkschijven.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






