
© CPU – Jan Van Hecke
Met “Cherry”, haar nieuwe single, levert King Princess (Mikaela Straus) een gedurfde, symbolisch geladen afsluiting van haar Girl Violence-tijdperk. Wie haar carrière kent – van het doorbraaknummer “1950” tot de conceptuele ambitie van Girl Violence – begrijpt dat dit geen ‘gewone’ release is, maar een verhalend sluitstuk.
King Princess heeft zichzelf altijd gepositioneerd als queer-stem, als kunstenaar die met humor, pijn en theatrale flair liefdesverhalen vertelt. Girl Violence creëerde een eigen universum waarin relaties botsen, identiteiten wringen en emoties ontploffen. Binnen dat narratief was er al sprake van personages, cryptische interacties en rivaliteiten – én een ongrijpbare figuur genaamd Cherry. De release van deze single voelt als het definitieve hoofdstuk: een epiloog waarin de antagonist haar eigen stem krijgt, waarin het kat-en-muisspel emotioneel wordt afgerond.
Sonisch balanceert “Cherry” tussen de intieme gloed van King Princess’ meest kwetsbare momenten en de ruwe kant van alt-rock en donkere pop. De productie durft ruw en vet te zijn, de vocalen blijven soms op het randje van breken, alsof de spanning tussen verlangen en afwijzing hoorbaar wordt. Het is geen vrolijke afsluiter: het is een confrontatie, een catharsis, een finale.
Juist in die thematiek echoot “Cherry” het iconische “Changes” van David Bowie (vergelijk ook de ch-ch-ch-changes met de ch-ch-ch-cherry). Bowie’s oproep om te ‘turn and face the strange’ is een universele uitnodiging tot zelftransformatie – en King Princess’ “Cherry” sluit aan door te suggereren: om lief te hebben moet je soms loslaten, en om jezelf te vinden moet je durven breken. Waar Bowie verandering als kunstzinnige noodzaak viert, maakt King Princess van verandering een pijnlijke, maar noodzakelijke bevrijding van giftige patronen.
Als single fungeert “Cherry” niet als startpunt, maar als afronding. Tegelijkertijd opent het een toekomst waarin King Princess verder kan gaan – niet gebonden aan het drama van Girl Violence, maar verrijkt door de zelferkenning die uit dit pijnlijke, muzikale scharnier komt. Het is een gedurfd kunststuk dat balans zoekt tussen pop én performance, tussen verzoening en rebellie – en precies daardoor overtuigt als finale stempel onder dit hoofdstuk van haar oeuvre.
Op zaterdag 13 december 2025 houdt ze met ‘The Girl Violence Tour’ halt in La Madeleine in Brussel.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






