
© CPU – Karen Van Lierde
Er wordt wel vaker smalend gedaan over TikTok-bands. Het zijn allemaal industry plants gemaakt voor het snelle succes is een veelvoorkomend verwijt, maar er zijn ook uitzonderingen op deze illustere en nogal gemakzuchtige stelling. Wij denken in dat geval bijvoorbeeld aan de Britse band South Arcade. Het viertal uit Oxford bestaat sinds 2021 en heeft doorheen de jaren ontdekt hoe ze TikTok moet inzetten om hun bereik te doen groeien. Met succes, want ondertussen hebben ze bijna anderhalf miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify en zijn ze zelfs op tour door de Verenigde Staten. South Arcade omarmt in hun muziek de jaren nul en de esthetiek die errond hangt en brengt deze met een frisse touch naar het nu. “Drive Myself Home” illustreert dat op aanstekelijke wijze.
Het zou ons niet verbazen moest South Arcade de festivalrevelatie van 2026 kunnen worden, want het viertal heeft werkelijk alles in huis om indruk te maken. Op Pukkelpop toonden ze op de Backyard reeds dat ze ook live gewoon sterk in hun schoenen staan en nu hebben ze met “Drive Myself Home” nog een extra troefkaart om op een podium mee uit te pakken. Een splijtende gitaar opent met veel energie en zet de toon voor wat er de komende drie en een halve minuut te gebeuren staat. Harmony Cavelle neemt al vroeg in het nummer plaats achter de microfoon en zingt met een zekere soepelheid over de energieke instrumentatie. Dat ze daarvoor ook wel gebruik maakt van behoorlijk wat autotune is geen grote doorn in het ogen, omdat het net bijdraagt aan de catchiness en ook de jaren nul sfeer aanwakkert. Na een coole bridge gaat South Arcade in het laatste derde van “Drive Myself Home” in een finale versnelling. Het refrein blijft door de overgave nog net iets meer hangen en ook de gitaren mogen zich nog een laatste keer laten gelden. Gewoon weer een topsingle van South Arcade.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






