
© CPU – Chris Stessens
Charlotte de Witte bereikte zowat alle mijlpalen waar je als beginnende Belgische techno-dj van kan dromen. In februari verwelkomt ze voor het vierde jaar op rij twee keer 23.000 fans in haar thuisstad Gent, nadat ze vorig jaar haar uitpakte met drie back to back-sessies met Amelie Lens en een ‘verrassingsoptreden’ hield in het hart van de stad, waar eveneens 13.000 man op af kwam. Headlinespots op Tomorrowland en Dour afgelopen zomer, al jarenlang de hoogst gepositioneerde techno-dj in de DJ Mag Top 100 en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch moesten we wachten tot haar vijftienjarig bestaan als artiest om een oor te werpen op een debuutalbum. Dat presenteert ze binnen een dikke maand en werd een persoonlijk eerbetoon aan de clubcultuur en de muzikale reis die haar van lokale dj tot wereldster heeft gemaakt.
De Gentse wereldster heeft dus al een lange weg afgelegd, waardoor je zou denken dat haar album verschillende invloeden zal bevatten. Waar we hadden gehoopt op wat afwijkend, vernieuwend materiaal ziet het ernaar uit dat de Witte, althans met na haar derde single vooraf, sterk binnen haar comfortzone blijft. Afgezaagd is het recept nog niet, maar ons lijkt een album toch de uitgelezen kans om eens wat experimenteels op de mat te leggen. Met “The Heads That Know” kiest ze echter voor opnieuw een monotone technobeat, een aanhoudend repetitieve stem – deze keer van Welshman Comma Dee – en een simpel synthpatroon dat voor wat kleur zorgt. Net als een sterrenchef ga je je best verkopende gerechten niet aanpassen, dat verstaan we best, al raken ook trouwe klanten uitgegeten op iets. Binnen een goede maand kunnen we pas echt oordelen, maar voor ons mag het gerust wat meer zijn.
Op 23 oktober neemt Charlotte de Witte De Bajes over tijdens Amsterdam Dance Event. Op 6 en 7 februari speelt ze dan haar jaarlijkse thuismatch in Flanders Expo.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






