© Sarah Piantadosi
Er zijn weinig bands die de gothicsound van de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig zo weten te capteren als The Horrors. De laatste plaat van de Britten dateert al van 2017, maar nieuw materiaal is op komst. Stelselmatig wordt er een nieuwe single losgelaten op het publiek en het is duidelijk dat de groep teruggrijpt naar dat doemgeluid. De vorige 45-toerenplaat “Lotus Eater” was al een vette terugblik op de dansbare new wave voor een publiek dat de zeldzame winkels nog terugvindt waar zwarte puntschoenen en truien tot aan de knieën aan de man worden gebracht. Het haar mag weer gecrepeerd worden, de nagels gelakt in bloedrood en de gezichten versierd met een laag krijtwit talkpoeder, want hier is de volgende single “More Than Life”.
De song begint met die zware en diepe sound die zo kenmerkend is voor new wave en je bevindt je als luisteraar van de ene seconde op de andere in een grote, pikzwarte zaal waar enkel donkerblauwe spots de kleurtoon aanvoeren. Kruis de voeten een tikje naar binnen, ga een beetje door de knieën, kijk enkel naar beneden, sluit je ogen en dans. We laten ons meevoeren door de klagerige zang van frontman Faris Badwan terwijl de rest van de band een heel scherp geluid etaleert. Het synthgeluid van Amelia Kidd overheerst de hele compositie en na een dikke drie minuten laat bassist Rhys Webb, aka ‘Spider Webb’, zijn instrument harder resoneren. The Horrors construeert een heel duistere song en laat het lied afsluiten met een heel vreemd, zacht stemmetje. De coole clip is voor de volledige honderd procent zuivere, kristalheldere gothic van de beste soort. De max van een schijf!
Night Life zal uit de grauwe mist opdoemen vanaf 21 maart. In België en Nederland staan nog geen optredens gepland, maar wat nu niet is, kan snel komen!
Facebook / Twitter / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.