© CPU – Peter Verstraeten
Het blijft binnen de metal moeilijk om nog echt inventief te zijn. De eerste groepen die elektronica in hun sound introduceerden, werden vaak meteen de kop ingedrukt of als een gimmick weggezet. Maar wat doe je als de frontman van een van de meest innovatieve gitaarbands van het land plotseling in hypersnelheid een andere richting inslaat? Brent Vanneste van STAKE werd door velen al als een ‘gitaargod’ beschouwd, maar bij KLAKMATRAK blijkt hij achter de knoppen pas echt brutaal. Dit komt des te meer tot uiting omdat zijn kompaan, Bert ‘Dreeten’ Van Maris, zich meer richt op het producen en het mc’en. Hierdoor is KLAKMATRAK veel meer dan een goedkope danceact die rockers aan het dansen wil krijgen. De geestelijke energie van metal komt samen met hun gabber- en terrrorcore-invloeden en gaat voorbij het imaginaire. De recent uitgebrachte single “Who Made Me” liet dat al duidelijk horen.
Hoewel de titel “Foreskindickbleed” nogal schokkend overkomt, is de single allesbehalve een bloedbad aan geluid. De beats druppelen op een happy-hardcoremanier onze oren binnen en bieden precies de juiste kicks zonder te overdrijven. Dreetens vocalen zijn daarentegen bijna onverstaanbaar, met een schelle, gruntachtige klank. Dankzij de nodige effecten klinkt het alsof hij het uitroept van de pijn, zoals een man wiens geslachtsdeel vastzit in de rits van zijn jeans. Maar zodra het echte beukwerk losbarst, verdwijnt die denkbeeldige pijn vanzelf. En zo zijn we helemaal klaar voor een wilde rit. “Trainway” stuitert meer in een hiphopachtige stijl, met de soepelheid van een backflip. Hier horen we vooral de typische KLAKMATRAK-sound: hard, puur om hard te zijn. Oosterse klanken zorgen voor een verrassend tegenwicht, terwijl scherpe scratches het geheel versterken. De versnelde interpretatie van “Kind van de Duivel” geeft het een luchtiger karakter, maar KLAKMATRAK blijft toch een act die je tijdens de feestdagen niet snel in de gezamenlijke familie-Spotifylijst zet.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.