AlbumsRecensies

Kenny Mason – Angel Eyes (★★★): Terughoudende kracht

De carrière van rapper Kenny Mason gaat een veelbelovende kant op. Vorig weekend stond hij nog het zweet van zijn lijf te rappen op het podium van Camp Flog Gnaw, het gewaardeerde muziekfestival georganiseerd door Tyler, The Creator. Bovendien zal hij begin 2025 de moshpits opjutten voor Denzel Curry tijdens zijn nieuwe tour. Voor zijn groeiende fanbase houdt Kenny ook frequent halt in de opnamestudio. In maart kregen we zijn langverwachte album 9 te horen. Vandaag staat zijn nieuwe project alweer voor de deur. De eerste single “HOODRAT” gaf alvast een goede eerste indruk.

Kenny Mason krijgt de bijnaam ‘Pup’ en heeft een opvallende fascinatie voor honden. In een interview legt hij uit hoe je volgens hem karakter creëert door puppy’s op te voeden. ‘Karakter’ is dan ook een van de meest passende woorden om de getalenteerde Kenny Mason en zijn muziek te beschrijven. Zijn sterke artistieke aard zal hij echter eerder te danken hebben aan zijn muzikale invloeden in plaats van zijn viervoetige vriend. Naast hiphop laat Kenny zich namelijk inspireren door genres zoals shoegaze en punkrock. Bands zoals The Smashing Pumpkins weerklinken evenzeer in zijn werk als de vanzelfsprekende rapinvloeden zoals Lil Wayne.

Op Angel Eyes snuffelt Kenny opnieuw aan deze alternatieve muziekstijlen. Op “BEEN HAVIN” laat hij de hiphopdrums overuren werken om een snel, rockachtig tempo te verkrijgen. Hij wikkelt een snerpende flow rond de instrumentatie waardoor het niet helemaal duidelijk is of hij zingt of rapt. Net zoals de producers van de beat vindt hij de perfecte balans tussen trap en zachte rock. Hij doet dit echter vrij voorzichtig. De gitaren klinken redelijk eenvoudig en echt experimenteel of buitengewoon wordt het nummer ook weer niet. Hetzelfde gebeurt op het dromerige “TEEN GOHAN”, de afsluiter van Angel Eyes. Hier breidt hij echter een overdonderende outro aan zijn rapstrofe die duidelijk voortvloeit uit zijn liefde voor shoegaze.

Doorheen de gitaren en distorsie blijft hij af en toe ook plakken bij de klassieke trapsound. Kenny huppelt behendig over de instrumentatie van “EVERYBODY KNOWS”, een catchy schijf die zijn vaardigheden perfect weergeeft. Verder komt Kenny’s hiphopaanleg mooi tot zijn recht op “INTUITION”. Beheerst en ietwat teruggetrokken rijmt hij zijn weg door de elegante instrumentatie. In het tweede deel van “INTUITION” sleurt hij je nog dieper in het nummer met een prikkelende beatswitch. Als je wat afdwaalde tijdens zijn dromerige flow zullen de hagelende drums je aandacht weer hebben getrokken.

Angel Eyes heeft alles dat je verwacht van Kenny Mason. Dat is dan ook het enigste wat wringt met dit album: het begint voorspelbaar te worden. Nummers zoals “HOW TO SURVIVE” en “ANGEL EYES” zijn helemaal niet slecht. De trapbeats laten je headbumpen en Kenny rapt zuiver. Toch ontbreekt er wat lef en vernieuwing. Het merendeel lijkt net iets te hard op zijn vorige album 9, wat op zijn beurt net iets te hard lijkt op 6, het album daarvoor. Natuurlijk moet niet alles grensverleggend en radicaal anders klinken, maar van Kenny Mason weten we gewoon dat hij eigenlijk beter kan. De lat mag hoog liggen voor rappers van zijn kaliber.

Behoedzaam verkent Kenny Mason het rockachtige territorium buiten de grenzen van hiphop. Met klasse schommelt hij tussen mainstream hiphop en alternatief, tussen rap en zang. Hij groeit echter traag en laat nog net niet zijn volledige kracht ontketenen. Nochtans is hij niet ver verwijderd van een absolute hiphopclassic.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “INTUITION”, ons favoriete nummer van Angel Eyes, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.