Je hoeft niet per se een prille twintiger te zijn om bij het grote publiek door te breken; als het talent gehoord moet worden, dan vindt het z’n weg naar het volk altijd wel. The Blessed Madonna viert later deze maand bijvoorbeeld haar 47ste verjaardag, maar haar naam is bij veel mensen toch pas recent een belletje beginnen doen rinkelen. Dat enerzijds door haar werk met Dua Lipa rond succesplaat Future Nostalgia, anderzijds – en misschien vooral – dankzij Fred again.. en diens doorbraakhit “Marea (we’ve lost dancing)” dat helemaal werd opgebouwd rond de stem van bezielster Marea Stamper. En zo dook ook de naam van de Amerikaanse steeds frequenter op in remixes en op festivalaffiches, al is het nu vooral tijd voor eigen werk.
Met Godspeed laat de dj en producer vandaag bijvoorbeeld haar eerste plaat op de wereld los, en dat is er eentje die meteen opvalt in lengt. Niet dat 38 minuten een overdreven lange duur is voor een album, maar met 24 nummers krijg je wel gewoon een ellenlange tracklist voorgeschoteld. Eigenlijk meteen ook het grote euvel waar The Blessed Madonna te maken mee krijgt, want ondanks dat het concept en het idee achter de nummers vaak heel goed in elkaar zit, duurt het over het algemeen gewoon te lang om de aandacht erbij te houden. Stamper heeft namelijk een soort eigen genre gecreëerd waarbij ze soul, dance en house in elkaar laat overvloeien, voornamelijk aan de hand van een gastartiest.
Dat dat principe werkt, wist ze in de aanloop naar Godspeed al te bewijzen door met onder meer “Mercy”, met Jacob Lusk van Gabriels, of “Carry Me Higher”, met Danielle Ponder, twee ongelooflijk dansbare en simpelweg plezante singles uit te brengen. Donker, groovy… noem de synoniemen maar op. Licht en donker tegelijk, overgoten met een liefdevol sausje. Die lijn trekt The Blessed Madonna een aantal keer door, met onder meer een euforisch en liefdevol randje in “Count on My Love” of een Nile Rodgers-achtig gitaar in “Secretariat”. Stuk voor stuk dus allemaal toffe nummers, die er elk op hun eigen manier bovenuit steken. Iets dat over het algemeen toch net iets te weinig gebeurt, ook al is er een mooie feature aanwezig.
“Strength (R U Ready)” heeft met Joy Crookes bijvoorbeeld een van de meest veelbelovende zangeressen van het Verenigd Koninkrijk achter zijn naam staan, maar ondanks dat haar stem het nummer wel draagt, verknipt The Blessed Madonna het geheel net iets te veel om haar capaciteiten uit te spelen. Dat idee steekt ook de kop op bij “We Still Believe”, waarin Jamie Principle op zich wel nog wat groove en donkerte aan de song kan toevoegen, maar achteraf krijg je toch vooral het idee dat er meer in zat. Dat dat uiteindelijk ook geen artiesten zijn zoals Kylie Minogue, die op haar beurt “Edge of Saturday Night” wel gewoon op zichzelf kan dragen, kan daar ook iets mee te maken hebben. Feit is wel gewoon dat er in het geheel dat Godspeed is, net te weinig variatie zit om er een echte hoogvlieger van te maken.
Want het zijn wel gewoon de tussen aanhalingstekens specialere nummers die boven het geheel uitsteken. Als je bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen het intense “Blessed Already” waarin house-, soul- en clubvibes naarmate het lied vordert alsmaar meer in elkaar beginnen over te lopen, of het eerder langdradige “Godspeed” of het donkere “Somebody’s Daughter”, dan is het vrij makkelijk om te weten welke je je binnen een paar uur nog herinnert.
Er hadden met andere woorden gerust een tiental nummer minder mogen staan op Godspeed om er een echt memorabel album van te maken. Betekent dat daarom dat The Blessed Madonna niet trots mag zijn op haar debuutplaat? Helemaal niet, want het is een kunst op zich om die 24 songs allemaal in elkaar te kunnen doen overlopen – er zit geen moment van stilte in het geheel -, want op zich dan weer bewijst dat de Amerikaanse het live ook gewoon een pak beter doet. Het ziet er met andere woorden naar uit dat Godspeed van achter de draaitafel een stuk beter tot z’n recht zal komen, en dat is uiteindelijk ook waar de muziek van The Blessed Madonna zich het best toe leent. Dat ze in dat opzicht af en toe eens met een gastzanger mag afkomen, zien we graag gebeuren. Soul in de club; Marea Stamper bewijst dat het kan.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Blessed Already”, ons favoriete nummer van Godspeed, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.







