InstagramLiveRecensies

Artemas @ Trix: Het web sluit zich

© CPU – Chris Stessens

Artemas Diamandis, of kort gezegd Artemas, heeft er plots heel wat fans bij. De Engels-Cypriotische zanger maakte deze zomer namelijk de hitlijsten onveilig met zijn single “i like the way you kiss me”. Toch was dat niet het eerste wapenfeit van de man, want al sinds 2022 brengt hij aan de lopende band singles uit. En wie nummers tegen een muur blijft smijten, die hoopt dat er ooit iets blijft plakken. Op die manier heeft Artemas plots een uitverkochte Trix voor zich staan en de fans hadden hun stembanden duidelijk ook gesmeerd om op de meest (on)gepaste momenten te schreeuwen. Alles samen kregen we net iets meer dan een uur aan alternatieve r&b- en popmuziek.

Openen moest Asal doen en wat we precies kregen, weten we niet goed. Wat we wel konden ontrafelen, was dat het vooral erbarmelijk slecht was. Er speelde een backtrack, maar toch wilde ze daar boven zingen en toonvast was dat zeker niet. En ook de muzikale ondersteuning van haar dj bleek te mager te zijn. Weinig memorabele songs, storende zang en vooral echt een aanslag op het oor. Toch slaagde ze erin het publiek mee te krijgen, maar we denken dat dat gewoon meedeed uit medelijden.

© CPU – Karen Van Lierde

Om toch even iets goeds te horen te krijgen voor de hoofdact begon, gingen we even naar het Trix Café om daar Cloud Cafe te zien. De Nederlandse band had haar naam alvast niet gestolen en kon dus perfect gedijen in die context. Daar kregen we dromerige indierock waarbij de stem van zangeres Tara Wilts het meest opvallende element was. De ene keer waren dat snelle songs waarbij de gitaren een iets strakker tempo aanhielden, de andere keer was het allemaal wat intiemer. Dat in combinatie met leuke luisterliedjes, gaf ons alvast terug de moed om weer de grote zaal van Trix te betreden voor de hoofdact van de avond.

© CPU – Chris Stessens

Het podium van Artemas was bekleed met één groot doek op de achtergrond, waardoor het wel leek alsof er de hele dag een spin in de weer was geweest om er een groot web klaar te stomen. Eerst kwamen de bandleden het podium op, waarna de volledige zaal zijn gsm al voor een eerste keer bovenhaalde. Zulke momenten moet je namelijk kunnen delen op TikTok, zeker als Artemas dan zelf het podium betrad. Toen kregen ook de stembanden het voor het eerst zwaar te verduren, iets wat nog veel zou wederkeren doorheen de set.

Dat Artemas al een rijke discografie heeft, kon hij ons alvast tonen, want in zijn set speelde hij zowaar 22 nummers. Niet dat er daar veel memorabele exemplaren tussen zaten, het zorgde er wel voor dat het tempo verschroeiend hoog lag. De man liep constant van de ene kant van het podium naar de andere terwijl hij hoge noten perfect leek te halen. Af en toe mocht daar ook wat gerap bij komen, om zo een beetje te klinken als Twenty One Pilots, maar dan met drie bandleden erbij. “ur special to me” gaf als tweede nummer al meteen een stukje bekendheid mee in de zaal en je merkte dat de fans die songs ook heel goed konden zingen.

© CPU – Chris Stessens

“Cross My Heart” had dan weer wat meer mee van The Weeknd, waarmee hij echt de volledige zaal wild kreeg. De dansmoves werden bovengehaald en het leek erop dat iedereen nu echt mee was. Jammer genoeg begonnen alle nummers net iets te veel op elkaar te lijken en gaf Artemas zijn songs ook geen extraatje om het live boeiend te maken. Hij speelde gewoon zijn liedjes, sprak sporadisch (niet te veel en vooral kort) het publiek eens aan en probeerde er zo snel vanaf te zijn.

Toch lette hij wel op zijn publiek, wat hij bewees toen hij de set stil legde eens er iemand onwel werd. Na het emotionele “if u think i’m pretty”, tevens een van zijn bekendere songs, besloot hij om een gitaar rond zijn nek te hangen, wat ook op heel wat gekrijs kon rekenen. Het is nochtans maar een instrument, maar het maakte wel dat er plots iets meer rock in de set kwam. Twee liedjes maar, maar ze zorgden voor een welgekomen wissel tegenover zijn ander werk.

© CPU – Chris Stessens

Uiteindelijk bleef het aftellen naar zijn grote hit en hoe langer de set duurde, hoe meer je voelde dat er nood aan was. Zo was “dirty little secret” de perfecte rode loper richting die hit. “i like the way you kiss me” startte hij zo tweemaal, eenmaal op de normale manier, en dan een tweede keer waarbij het publiek wilder moest zijn. Het werd zoals verwacht een goed hoogtepunt en meteen ook het einde van de set. Ruw en vol intensiteit ging de volledige zaal nog een laatste keer wild tekeer. Geen bisnummers, een unicum bij een popartiest, maar wel iets waarvoor we hem respecteren.

Artemas heeft dus de hit, maar zal veel moeite mogen doen om niet in het straatje van de one-hit-wonders te belanden. Zijn ander werk is namelijk wel oke, maar het lijkt allemaal te veel op elkaar om echt onderscheidend of boeiend te zijn. Daardoor was de set van Artemas in Trix niet slecht, maar mocht het allemaal wat meer zijn. Een beetje meer live performance, een beetje meer dynamiek in de show en vooral een beetje meer “i like the way you kiss me”. Zijn snelle opmars richting bekendheid heeft dus nog zijn groeipijnen en daar zal hij aan moeten werken.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

i always kinda knew you’d be the death of me
ur special to me
caroline
you’ve been a bad girl
Cross My Heart
Too Slow
mess of me, sexually
I’ll Make You Miss Me
Tattoos
Stay (Mykki Blanco-cover)
Alone…
good girl
if u think i’m pretty
you’re simply wonderful
slow dance
You Were a Dream
Fucked Up Kinda Dream
wet dreams
ride me darling
i love you regardless
dirty little secret
i like the way you kiss me

3722 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

STONE @ Trix: Eén grote moshpit

Sinds 2020 vertolkt STONE naar eigen zeggen ‘de ondergrondse stem van de verloren jeugd’. Die stem vertalen ze in een mix van…
InstagramLiveRecensies

Ploegendienst @ Trix (Club): Mokum hard

Nederpunk zit weer in de lift. Het genre regeerde in de vorige eeuw de undergroundscene en kende vooral in de jaren zeventig…
LiveRecensies

Ski Mask The Slump God @ Trix: Open it up

SoundCloud-rap sterft stilaan uit. Wat in 2017 nog het dominante subgenre was in moderne trapmuziek valt vandaag de dag nog nauwelijks te…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.