Pesten is cool. Althans, als het gedaan wordt door de beats van dj’s als Natte Visstick, Vieze Asbak, DIKKE BAAP en gladde paling. Al even trekken de leden van het zogeheten Pestcore Collectief duizelingwekkende hoeveelheden plays op de streamingsdiensten en ook op de festivalweides behoren ze ondertussen tot het meubilair. Toch springt gladde paling, mede doordat hij gezien kan worden als een van de oprichters van het vernieuwde, elektronische genre, er qua bekendheid het meeste bovenuit. Met nummers tjokvol popcultuurreferenties en populaire memes wist hij in 2021 al snel de harten van menig technoliefhebber te veroveren en groeide hij uit tot de muzikale held van het Covid-tijdperk, wat uiteindelijk het debuutalbum dansmuziek opleverde.
Ook nu de wereld haar recentste pandemie redelijk de kop heeft ingedrukt, voelt Laurens van Dijk dat de nood aan hyperactieve elektronische muziek met een humoristische knipoog nog altijd even hoog is als tijdens de hoogtijdagen van het virus. Reden genoeg voor de Tilburger om met een nieuwe plaat af te komen, die met de titel eurodance revolutie al aardig verraadt wat het thema is. Een reis recht doorheen de geschiedenis van de Ultratop 50, verwerkt in een mixtape van een kwartier lang. Normaal zijn we niet zo van de remixen en mixtapes, maar gladde paling weet op zijn nieuwste plaat zijn stempel zowat te brandmerken, waardoor we niet anders kunnen dan het onder de loep te nemen.
Wie het album voor het eerst op legt, zal tijdens het begin van “resurrectie” misschien niet volledig doorhebben wat zich te wachten staat. De opener begint namelijk rustig en is misschien wel het meest gestroomlijnde stuk uit heel de discografie van de Nederlandse dj. Iets te gestroomlijnd voor het genre als je het ons vraagt, maar gelukkig begint de machine al snel te tollen en slaan de koppen één voor één door. Kesha’s debuutsingle en tevens monsterhit “TiK ToK” krijgt een flinke elektronische make-over tijdens “tik tok” en ook de iconische jaren negentig-hit “What Is Love” van Haddaway moet eraan geloven. Het danceanthem wordt op “what is luv” volledig uit elkaar getrokken door van Dijk en is alleen tekstueel nog te herkennen, terwijl de dj er een stevige drum-‘n-bassmix onder gooit en het soundboard overuren maakt.
De sound die de dj creëert, is nog altijd even chaotisch als voorheen, maar de toeters en bellen doorheen de eurodance revolutie-liedjes voelen meer op hun plek dan tijdens de vorige schijf. Wel slaan bij nummers als “dodelijke industrie” en “heaven” de elektronische klanken soms net iets te ver door en geeft vooral die eerste van de twee een niet al te sterke indruk af. Het is kenmerkend voor het genre om steeds net iets meer te doen, maar helaas heeft dat zelfs voor de grondlegger van de muziekstijl ook een limiet.
Als we een blik werpen op de albumcover, dan staat er al een waarschuwing op dat het album een lading ‘domme muziek’ bevat. En eigenlijk is daar geen woord over gelogen. gladde paling neemt zichzelf op eurodance revolutie nog altijd niet te serieus en trekt opnieuw een blik aan humoristische soundbites open. Het is dance met een knipoog en de plaat is gemaakt met slechts een doel: een lach op je gezicht toveren. En ondanks dat het soms wel wat veel is, was dat wat ons betreft meer dan geslaagd.
Ondanks de korte duur, laat gladde paling op eurodance revolutie weldegelijk merken dat hij als producer een stap vooruit heeft gezet ten opzichte van zijn debuutalbum. De nummers zijn allemaal net wat doordachter en niet de standaard ‘effecten op een hoop en hopen dat het werkt’-muziek die het genre normaal kent. Pestcore is en blijft een genre waar je van moet houden en de plaat zal zeker niet bij iedereen goed aarden, maar als je door de grote effecten heen kijkt, merk je dat het een best prima mixtape is. Mocht hij ooit nog een kwartiertje over hebben in zijn set, dan kan die eurodance revolutie in zijn volledigheid doorheen de speakers blazen.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “what is luv”, ons favoriete nummer van eurodance revolutie, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.