
© CPU – Toon Miermans
Recht uit de arbeiderswijken van Nottingham ontpopten zanger Jason Williamson en producer Andrew Fearn zich tien jaar geleden tot de enfants terribles van de Britse muziekscene. Lang voordat de term een tweede populaire golf tegemoetging, werd Sleaford Mods postpunk genoemd. Het geheim van hun act is even simpel als doordacht: een laptop en een microfoon volstaan om een verhaal te brengen dat bol staat van grofgebekte woordspelingen over het grauwe bestaan in het Verenigd Koninkrijk. Doordat Williamson en Fearn zich esthetisch niet laten kneden door modetrends, kwam de zanger geloofwaardig over toen hij zelfs vorige week in The Barn op Rock Werchter bars spuwde over werkloosheid, druggebruik en linkse yuppies. Vorig jaar releaste het duo nog UK GRIM, maar als tussendoortje krijgen we nu de singles “Git Some Balls” en “Air Con”.
Sleaford Mods wijkt wederom niet af van zijn minimalistische aanpak. De industriële beats nemen enkel een sneller tempo aan. “Git Some Balls” voelt daardoor aan als een metrorit waarbij het 30 graden is in het voertuig. Bij het beluisteren ervaren we geen prettig gevoel, maar het besef dringt door dat er licht is aan het einde van de tunnel. Elke beat is een denkbeeldige halte waar we niet snel genoeg bij kunnen afstappen. “Air Con” is daarentegen iets dansbaarder, waarbij vooral een luchtige synth fijn in het gehoor ligt. Qua songstructuur schurkt de track dicht aan tegen de culthit “Tied Up in Nottz”. Hieruit kunnen we concluderen dat de Britten het eindpunt van hun rauwe sound bereikt hebben. Het blijft indrukwekkend werk om met zo’n beperkte opstelling zes albums vol te spelen. Los van de liveshows, die er nog steeds mogen zijn, dringt een uitbreiding van het muzikale palet zich dus lichtjes op.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






