InstagramLiveRecensies

Cornelia Jakobs @ De Roma (Foyer): Grote ambities in klein formaat

© CPU – Peter Verstraeten

Binnen iets meer dan twee maanden worden alle ogen in Europa opnieuw gericht naar Malmö waar 37 landen zullen deelnemen aan het Eurovisie Songfestival. Wie aan ‘s werelds bekendste muziekevenement denkt, zal daarbij automatisch aan het huidige gastland Zweden denken. Ze lijken namelijk een abonnement op de top vijf te hebben en werden in 2022 vierde met Cornelia Jakobs. Ondanks ze niet met de winst ging lopen, wist ze wel nieuwe fans over heel het continent te sprokkelen en stond ze gisteren voor het eerst in België op het podium. Daarin leek de show eerder op kwaliteit dan kwantiteit te mikken, want met maar tien nummers op de setlist en een gebrek aan een album werd het eerder een korte introductie voor de Zweedse powerstem.

Voor haar eerste Belgische show ooit mocht Jakobs het doen met een zo goed als uitverkochte Foyer in De Roma. Het verschil met het grootste podium van Europa kon niet groter zijn en toch maakte de zangeres het kleine podium in de inkomhal meteen tot haar podium met een ledscherm als achtergrond. Dat zorgde ervoor dat ze vanaf de start met een visuele intro haar eigen sfeer kon creëren en de intimiteit van het openingsnummer “Weight of the World” kon bewaren. In het melancholisch nummer bouwt ze namelijk gestaag op naar een climax, waarin ze haar stem in volle ornaat laat schitteren. Het contrast kon in ieder geval niet groter zijn met het onuitgebrachte “Weekend”, waarin ze daarna veel speelser uitpakte, ze het contact met de eerste rijen opzocht en haar frivoler kantje naar voor kwam.

© CPU – Peter Verstraeten

Naast de productie van de show, leek ook de akoestiek eerder afgestemd op een grotere zaal. In “Hanging On” mocht er dan wel een gitaar rond haar nek hangen, echt horen deden we die door de geluidsmix niet en ook haar stem kwam op het door indierock-geïnspireerde nummer niet luid genoeg door de boxen. Dat ze echter een stem heeft om jaloers op te zijn, werd in het rustigere “Fine” gelukkig wel duidelijk. Geflankeerd door haar twee muzikanten zette ze de emotie van het nummer perfect neer op het podium en sloot ze in de laatste strofe met Zweedse tekst heel mooi af. Van zodra de drums in “Rise” terug hun intrede maakten, was haar karaktervolle stem weer moeilijker te bespeuren. Die lijn trok zich helaas door de rest van de set verder door.

Nadat ook “Need You Now” het slechte geluid ten prooi viel en in een soepje uitdraaide, vroeg ze iedereen wat dichterbij te komen. Haar Eurovisiehit “Hold Me Closer” moest de verzoenende, warme knuffel zijn en was dat ook. Het redelijk statische publiek – afgezien van de handvol diehard fans op de eerste rij – kwam eindelijk wat in beweging en zong uit volle borst mee alsof het nummer twee jaar geleden de trofee zelf mee naar huis nam. Het verwachte hoogtepunt mocht verrassend genoeg niet afsluiten, want “Deserve You” kreeg die eer toegedeeld ondanks dat het nummer nog niet af is en er een tweede strofe miste. Zelfs de publieksparticipatie kreeg ons niet warm en voelde in de setlist niet op zijn juiste plaats.

© CPU – Peter Verstraeten

Na acht nummers verdween Cornelia Jakobs al van het podium, om uiteindelijk voor twee bisnummers nog eens terug te keren. “Bloody Mind” eindigde pakkender dan het startte, waarna ze met haar cover van The Ark’s “It Takes a Fool to Remain Sane” uitzwaaide en nog eens voor een vleugje sfeer zorgde in een show die voor de rest wat achter onze verwachtingen hinkte. Muzikaal en visueel had de show alles om een geslaagde passage te worden, maar door het mindere geluid kwam de muziek niet binnen en ging er aardig wat diepgang verloren. Ze mag dan wel over een behoorlijk krachtige stem beschikken, maar als deze de bovenhand niet kan nemen, dan slaat de vonk niet helemaal over.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Weight of the World
Weekend
Hanging On
Fine
Need You Now
Hold Me Closer
The Saviour

Bloody Mind
It Takes a Fool to Remain Sane (The Ark cover)

1856 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…
InstagramLiveRecensies

Froukje @ De Roma: Noodzakelijk geluk

Op je tweeëntwintigste je debuutplaat tot leven wekken, concertzalen uitverkopen en al enkele jaren lang de affiches van festivals vullen? Doe het…
InstagramLiveRecensies

Sophie Ellis-Bextor @ De Roma: Live hitjesjukebox

We waren haar eigenlijk al bijna vergeten, maar opeens is Sophie Ellis-Bextor weer helemaal populair. Aanleiding daartoe was de film Saltburn, waarin…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.