Een ‘dahu’ is een mythologische, Zwitserse berggeit. Plak daar een flard songtekst aan en je hebt een bandnaam. Black Sea Dahu kwam enkele jaren geleden op onze radar toen Eppo Janssen “Transcience” in de Duyster-playlist dropte. De groep laat zich kenmerken door alternatieve folk vol angels. Dat de tournee van het vijftal al uitputtend geweest is, konden we eergisteren nog lezen op de sociale media. Het bijeengepakte leven op de weg begon zijn tol te eisen en de band had zich naar haar rustdag gesleept. Gelukkig waren de batterijen tijdig opgeladen voor een mooie concertavond in Antwerpen.
Met Augusta had Black Sea Dahu een voorprogramma gevonden dat niet te ver wegliep van de eigen stijl. De Parisienne bracht vanop haar akoestische gitaar intieme folknummers over oud familiegeluk en verloren liefde. In eerste instantie twijfelden we of het publiek het Frans niet echt machtig was, aangezien elke bindtekst met een doodse stilte ontvangen werd, maar bij het meezingmoment werd duidelijk dat de zaal zich al in een staat van hyperconcentratie bevond. Augusta was dertig minuten leuk, had met “The Beetles & The Bugs” een afsluiter die bleef plakken, maar speelde ook alles aan hetzelfde tempo. Dat tempo beviel dus geen reden tot kritiek.
Aan de podiumbezetting konden we al zien dat Black Sea Dahu er een bonte avond van wilde maken. Het drumstel nam de helft van het podium in, ergens anders stond een oude taperecorder te draaien en rond de keyboards stonden allerlei lege flesjes die nog aangeslagen moesten worden. In de eerste helft van de avond mikte de groep evenwel meer op collectief kippenvel. Met “Take Stock Of What I Have” riep Janine Cathrein een eerste keer haar demonen op. “One and One Equals Four” deelde een tweede smak uit met haar tot op het bot afgeschraapte puurheid. De uppercut was voor “Transcience” dat met haar steeds heftigere golven ook Antwerpen onder water zette. We waren nog maar vijf nummers ver.
De rest van de avond zou de groep gebruiken om het vreugdevuur aan te steken. “Orbit” was een eerste danser, terwijl “Mind Power” zich tot verbazing van de bandleden ontpopte tot een publieksfavoriet. De kleine zaal van de Trix had er duidelijke zin in en dat had Black Sea Dahu geroken. Met absolute favoriet “In Case I Fall For You” werd een soort volksfeest ingezet waarbij elk bandlid zijn deel van de spotlights kreeg. Het nummer is die ene hit van een groep die liever in de alternatieve schaduwen blijft hangen, maar vormde in Antwerpen een logisch hoogtepunt op een sterk gewaardeerde set.
De hele band nam ook uitvoerig de tijd om met het publiek in interactie te gaan. Dat leverde de anekdote op dat de groep een Antwerpse barista een plaats op de gastlijst had aangeboden, maar dat hij weigerde toen hij hoorde welk genre muziek ze speelde. Een stuk vreemder was een onderbreking van wel vijf minuten, waarbij elk artikel uit de merchandise werd overlopen en waarbij het publiek aangemaand werd zich in te schrijven op een betalende mailinglijst. We kunnen alleen maar hopen dat een kleine artiest het hoofd boven water kan houden, maar een dergelijke, lange onderbreking net voor het laatste nummer voelde toch wat als een anticlimax aan. In de bisronde zou ons nog oprecht gevraagd worden om reclame te maken voor hun shows in Frankrijk. Toch vreemd.
Dat die bisronde volledig akoestisch was, zette nog eens in de verf hoe prachtig klein de groep kan klinken, al droeg het ook verder bij aan een bizarre setopbouw. Laat er evenwel geen twijfel over bestaan: Black Sea Dahu was in goede doen gisterenavond. Als je dat combineert met het uitzonderlijk aandachtige publiek, dan weet je dat je dichtbij een ideale concertavond kwam.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist
Human Kind
Take Stock Of What I Have
Glue
One and One Equals Four
Transcience
Orbit
Mind Power
In Case I Fall For You
I Am My Mother
Affection
My Guitar Is Too Loud
My Dear (akoestisch)
I’m not a man, I’m not a woman