InstagramLiveRecensies

50 Cent @ Vorst Nationaal: Rode lap op een stier

© CPU – Ymke Dirikx

Dit jaar viert de hiphopcultuur zijn vijftigste verjaardag en dat laat Vorst Nationaal niet aan zich voorbijgaan. Met meer dan miljoenen albums en een nettowaarde van veertig miljoen Amerikaanse dollar, is 50 Cent een absolute icoon binnen het genre. Dankzij de steun van Dr. Dre en Eminem ging Get Rich or Die Tryin‘ viraal. Twintig jaar later zit de single “In Da Club” vastgebijteld in het geheugen van elke millennial. Na de nillies verdween de rapper naar de muzikale achtergrond om zich te focussen op zijn acteercarrière. Zo schittert hij bijvoorbeeld nu mee in Expend4bles. De voormalige crackdealer nadert intussen de vijftig en blikte vanavond nostalgisch terug op zijn gouden periode. The Final Lap Tour stond namelijk in het teken van zijn debuutalbum.

Vorst Nationaal was nipt uitverkocht om de hiphopster misschien voor de laatste keer te kunnen zien performen. Om zijn eigen status te vieren, nam 50 Cent enkele vrienden mee. Wie dacht dat de Amerikaanse zanger Jeremih een heleboel liedjes zou komen zingen, kwam bedrogen uit. Het feestje werd eerst opgeluisterd door een DJ die de ene klassieker na de ander aan elkaar mixte. Dat was goedkoop, maar de stunt bracht de mensen die de zaal betraden wel snel in de juiste sfeer. Na een dik kwartier zorgde een wulpse stewardess voor het begin van de concertavond. Eens de zanger en zijn mede MC dan toch kwamen opdraven, trakteerde hij ons op een handvol nummers die helaas niet overtuigden. Jeremih was er zich bewust van dat hij lastminute opgetrommeld werd als openingsact en gedroeg zich daar een beetje naar. Naast de visuals bleef ook de flauwe r&b hangen in de tijd alsof we terug als kind stonden te gapen naar TMF of JIM bij de pittazaak om de hoek.

© CPU – Ymke Dirikx

Busta Rhymes vervolledigde het hiphopfeest. De Amerikaanse rapper werkte met of beïnvloedde quasi elke succesvolle hiphopartiest van de jaren 90 tot nu. In tegenstelling tot Jeremih schiepen hij en zij homie er plezier uit door de zaal klaar te stomen voor 50 Cent. Het ‘gangsta’gehalte ging namelijk al de hoogte in toen Busta zetelde in een troon. Verder deed “Put Your Hands Where My Eyes Could See” de eerste armen in de lucht gaan. Dat de muziek niet live werd gespeeld, deed geen afbreuk aan het plezier. De rapper was meer een verhalenverteller en entertainer. In die context leverde hij een best goed onderhouden show af. Dat was eveneens te danken aan de DJ die met korte mixes van “Seven Nation Army” en “We Are The Champions” koos voor de kracht van collectieve herkenning. Bovendien gaf Busta ons nog een masterclass rappen. Zijn pijlsnelle flow tijdens afsluiter “Break Ya Neck” toonde aan waarom Busta Rhymes anno 2023 een gerespecteerde hiphopartiest blijft.

© CPU – Ymke Dirikx

Klokslag kwart na negen liet 50 Cent, gehuld in zijn sportieve stijl en zelfverzekerdheid, zichzelf vol branie tevoorschijn komen uit een rokende lichtbak. Zowel millennials als jongeren zagen hun kans schoon om dit episch schouwspel te filmen. Hoewel de rapper er nog jeugdig uitziet, wist hij in Vorst Nationaal meerdere generaties bij elkaar te brengen. De beukende bassen en ritmische beats van “What Up Gangsta” waren de toon van overwinning. De Amerikaanse rapper heeft veel nare verhalen op zijn kerfstok staan, maar liet in Vorst zien dat hij alive en kicking was. Dat hij ook nog eens live rapte en een vijfkoppige liveband mee had, zorgde voor een oprechte concertbeleving. Het cliché dat rappers enkel uit zijn op cashen, veegde hij eigenhandig van de kaart.

Zo werd er ook goed nagedacht over de productie en lichsthow. De vier levensgrote lichttorens en het videoscherm achteraan brachten ons regelmatig naar het kosmopoliete New York. De rij halfnaakte danseressen zorgde eerst voor een onwennig gevoel, maar maakte onvoorwaardelijk deel uit van de show. Hun acrobatische danspassen en die van de mannelijke breakdancers nadien waren een verbluffend spektakel. De zaal kookte letterlijk over toen 50 Cent een een-tweetje deed met “P.I.M.P.” en “Candy Shop”. Beide hits hadden de tand des tijds prima doorstaan en bleven onweerstaanbaar om niet op te grooven. Spijtig genoeg zaten de muzikanten te ver van elkaar om het publiek mee op te zwepen. Elk lid stond namelijk apart gepositioneerd op een lichtbak. De rapper had daarentegen nog twee live MC’s mee die elk een flank voor hun rekening namen.

© CPU – Ymke Dirikx

Ook bij de minder bekende nummers vlotte de show goed door. De rapper verdween af en toe van het podium voor een kledingwissel, maar liet dan anderen het publiek entertainen. Op de Oosterse tonen van “Just A Lil Bit” schakelde hij bijvoorbeeld een danseres in om de track in te leiden. De vrouw kwijtte zich goed van haar job en stond er zelfverzekerd bij. Vorst Nationaal schoot daarentegen weer klaarwakker bij “Ayo Technology” dat bij het einde werd aangedikt met een flitsende gitaarsolo en Zillion-achtige tranceverlichting. In tegenstelling tot zijn beginslot was Jeremih in zijn nopjes toen hij vergezeld door een danseres “Down on Me” solo mocht performen op een piano. Dat moment zorgde voor een leuke variatie, al konden we onze ogen eveneens uitkijken op de pyro en vuurshow. 50 Cent had het allemaal mee om zijn discografie extra slagkracht te geven. Het hoogtepunt werd zoals verwacht bereikt bij “I’m the Man” en “In Da Club”. Tijdens deze hits haalde 50 Cent alles uit de kast van confettikanonnen tot glitterende slierten.

Tot slot werden de fans daarna nog verwend met een karrenvracht aan nummers en enkele covers. Vorst Nationaal werd letterlijk in lichterlaaie gezet bij “I’ll Whip Ya Head Boy”. De gelijkvloerse vlammenzee en steekvlammen deden ons letterlijk zweten en puffen. Tegen onze verwachtingen in zette 50 Cent een meer dan sterke show neer. Goed voor een dik anderhalf uur aan show keek hij niet om een euro meer of minder om zijn fans het beste van zichzelf te geven. De man blijft echter controversieel en moesten er geen breakdancers geweest zijn, waren de danseseressen misschien iets te macho. Desalniettemin hoort dat allemaal bij een hyperbolische cultuur die we ons in Europa nauwelijks kunnen inbeelden. Betreffende entertainment en rappen, gaf 50 Cent er mogelijks een definitieve lap op!

Facebook / Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
InstagramLiveRecensies

FLETCHER @ Vorst Nationaal: Entertainende groepstherapie

Het liefdesleven van Cari Elise Fletcher, ofwel FLETCHER, vormt voor heel wat fans de ultieme bron van entertainment. De discografie van de…
InstagramLiveRecensies

The Blaze @ Vorst Nationaal: Grootstedelijke jungle

Bij The Blaze draait het niet enkel en alleen om het auditieve, maar het visuele aspect speelt een zo goed als even…
InstagramLiveRecensies

MIKA @ Vorst Nationaal: Ca-ching!

Een vrome katholiek vierde op Pasen de herrijzenis van Jezus en liet de gedachte aan een naderende apocalyps achter zich. Maar MIKA…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.